• Ukończenia prac przy budowie dróg ekspresowych S7 Widoma — Kraków i S52 Modlnica — Kraków Mistrzejowice brakuje do domknięcia ringu drogowego wokół Krakowa
  • Budowana droga S7 będzie również stanowiła wygodne połączenie drogowe pomiędzy Krakowem a Warszawą i przejmie ruch tranzytowy z drogi DK7
  • Obie inwestycje mają być gotowe w 2024 r.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiada, że rok 2023 będzie czasem intensywnych prac na budowach dróg ekspresowych S7 i S52. To brakujące fragmenty drogowej obwodnicy Krakowa, które powstają na zurbanizowanym terenie, pokrytym gęstą siecią dróg lokalnych, linii kolejowych oraz infrastruktury technicznej. W efekcie na powstających odcinkach krakowskiego ringu powstanie aż 50 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Droga ekspresowa S7 Widoma — Kraków Nowa Huta

Ok. 26 proc. wyniósł w połowie marca br. stan zaawansowania prac przy budowie odcinka drogi ekspresowej S7 od Widomej do Nowej Huty. Powstająca trasa ma 18,3 km długości i obejmuje miejski odcinek pomiędzy węzłami Raciborowice i Kraków Nowa Huta mierzący 7,1 km. Na całym budowanym fragmencie powstaną cztery węzły (Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów), a całość prac związanych z tą inwestycją powinna zakończyć się w listopadzie 2024 r.

Budowa drogi ekspresowej S7 Widoma — Kraków Foto: GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej S7 Widoma — Kraków

GDDKiA przypomina, że na miejskim odcinku S7 powstanie 21 obiektów inżynierskich, tj. wiaduktów, mostów, estakad, przejść dla zwierząt oraz podziemnych przejść dla pieszych. Ponadto na węźle Kraków Mistrzejowice budowana S7 będzie łączyła się z drogą ekspresową S52, która będzie pełniła rolę Północnej Obwodnicy Krakowa. Sama droga S7 z kolei ma być kluczowym fragmentem trasy łączącej Kraków z Warszawą i to właśnie ta droga przejmie ruch tranzytowy z obecnej drogi krajowej DK7.

Budowa drogi ekspresowej S7 Widoma — Kraków Foto: GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej S7 Widoma — Kraków

Do ważnych punktów na trasie S7 w Krakowie należą także węzeł Kraków Grębałów i estakada, która stanie się częścią węzła Kraków Mistrzejowice. Pierwszy z węzłów (Grębałów) połączy drogę S7 z ul. Kocmyrzowską (DW776) oraz ul. Łowińskiego. Ponadto w ramach budowy tego węzła powstają także nowy fragment linii tramwajowej i drogi rowerowe oraz chodniki dla pieszych.

Wyjątkową konstrukcją ma być estakada budowana nad torami kolejowymi, rzeką Dłubnią i ul. Morcinka. Z długością ok. 1,5 km będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Małopolsce. Ponadto ukształtowanie terenu oraz przebiegająca poniżej linia kolejowa z Nowej Huty do centrum Krakowa, która poprowadzona jest na nasypie, wymusiła zastosowanie podpór o wysokości ok. 20 m.

Droga ekspresowa S52 Modlnica — Kraków Mistrzejowice — Północna Obwodnica Krakowa

Północna Obwodnica Krakowa (POK) powstająca w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała 12,3 km długości, a poziom zaawansowania prac przy tej inwestycji w połowie marca 2023 r. wyniesie ok. 55 proc. Po jej ukończeniu, które planowane jest na wrzesień 2024 r., kierowcy pojadą dwoma jezdniami z trzema pasami ruchu na każdej z nich.

Budowa tunelu na S52 stanowiącej Północną Obwodnicę Krakowa Foto: GDDKiA
Budowa tunelu na S52 stanowiącej Północną Obwodnicę Krakowa

Jak informuje GDDKiA, droga S52 poprzez węzły drogowe zostanie połączona z istniejącym układem komunikacyjnym. Do węzła Modlnica drogowcy dobudują cztery łącznice. Kolejnymi węzłami w kierunku wschodnim będą Zielonki, Węgrzce, Batowice oraz Kraków Mistrzejowice. Ostatni powstaje w ramach budowy S7 i łacząc obie drogi ekspresowe zamknie drogowy ring wokół Krakowa.

Budowa tunelu w ciągu drogi ekspresowej S52 Foto: GDDKiA
Budowa tunelu w ciągu drogi ekspresowej S52

W ciągu POK powstaną dwa tunele, 27 obiektów (wiadukty, estakada) oraz 4 km murów oporowych. Te dwa pierwsze mają łącznie ponad 1,1 km długości i zlokalizowane są w Zielonkach (653 m długości) oraz w Batowicach (496 m długości). Tunel w Batowicach jest już gotowy w ponad 90 proc.

Pomiędzy tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce budowana jest estakada. Z długością niemal 570 m będzie to najdłuższy tego typu obiekt na odcinku S52. Na całość złożą się dwie osobne estakady, które ze względu na to, że poprowadzone są po łuku, nieznacznie różnią się między sobą długością (jeden ma 569 m, drugi 565 m). W niektórych miejscach estakada będzie przebiegała niemal 13 m nad poziomem terenu.