Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Zaminowany most czy przeszło 70 niewybuchów. Saperzy na budowach dróg

Zaminowany most czy przeszło 70 niewybuchów. Saperzy na budowach dróg

Rozpoznanie saperskie jest nieodłącznym elementem prac związanych z budową nowych dróg. Saperzy biorą udział już na etapie prac przygotowawczych jeszcze przed rozpoczęciem prac na placu budowy. Ponadto w razie potrzeby wzywani są, gdy w trakcie robót ziemnych zostaną odkryte niewybuchy.

Rozpoznanie saperskie jest nieodłącznym elementem inwestycji drogowych
Rozpoznanie saperskie jest nieodłącznym elementem inwestycji drogowychŹródło: GDDKiA

W lutym br. podczas odhumusowania terenu, na którym powstaje droga ekspresowa S19 Rzeszów Południe — Babica, odkryto niewybuch. W przypadku tej inwestycji było to już drugie tego typu odkrycie. W obu przypadkach na miejsce został wezwany nadzór saperski, a prace wstrzymano.

Rozpoznanie saperskie jest nieodłącznym elementem inwestycji drogowych
Rozpoznanie saperskie jest nieodłącznym elementem inwestycji drogowychŹródło: GDDKiA

Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest to standardowa procedura, a saperskie rozpoznanie terenu prowadzone jest już na etapie prac przygotowujących teren pod inwestycję. Ma to na celu sprawdzenie obszaru objętego przyszłymi pracami pod kątem ewentualnych niewybuchów jeszcze przed wjazdem ciężkiego sprzętu na plac budowy.

Rozpoznanie saperskie jest nieodłącznym elementem inwestycji drogowych
Rozpoznanie saperskie jest nieodłącznym elementem inwestycji drogowychŹródło: GDDKiA

Rozpoznanie saperskie nie jest prowadzone, gdy wykonawcy trafiają na niewybuchy już po rozpoczęciu zasadniczych robót. Tylko podczas rozbudowy drogi krajowej DK61 (inwestycja oddana do ruchu 13 lipca 2021) wykonawca odnalazł ponad 70 niewybuchów. Te, jak się później okazało, pochodziły z czasów II wojny światowej. Na miejsce za każdym razem wzywani byli saperzy i na czas prowadzenia czynności prace wstrzymywano i odbywała się ewakuacja pracowników.

Ładunek wybuchowy znaleziono również w 2019 r. podczas rozbiórki starego mostu w miejscowości Mikosze w ciągu drogi krajowej DK16. Po przeprowadzeniu saperskiego rozpoznania okazało się, że most został zaminowany w celu jego zniszczenia. W trakcie rozminowywania mostu z ziemi wydobyto niemal 140 kg materiałów wybuchowych, a te umieszczone były na głębokości 1,20 m poniżej poziomu gruntu.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków