Jak już informowaliśmy, z polskiej oferty czasowo znikną niektóre modele Mazdy. To efekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 4 listopada 2020 r., które wymusza możliwość wyświetlania treści multimedialnych, w szczególności slajdów, w instalowanych w nowych samochodach odbiornikach DAB+.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Rządowy Wydział Promocji Polityki Cyfrowej potwierdził, że przepisy zaczną obowiązywać od 1 kwietnia br. Równocześnie uzasadnił, że "funkcja SlideShow jest podstawową funkcjonalnością uatrakcyjniającą programy radiowe DAB+ w stosunku do radia analogowego UKF FM przez przekaz np. map korków drogowych, logo stacji, okładek płyt, zdjęć ze studia i innych atrakcyjnych dla odbiorcy samochodowego przekazów, oczekiwaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, nadawców i społeczeństwo".

Argumentem przemawiającym za wprowadzeniem funkcji SlideShow mają być także względy bezpieczeństwa. Cyfryzacja KPRM przekazała, że obowiązkowa usługa nadawania slajdów w trybie broadcasting jest niezbędna dla systemu powiadamiania o zagrożeniach. "Ponadto wskazane w rozporządzeniu wymagania techniczne są zharmonizowane z aktualnymi standardami międzynarodowymi, stosowanymi w innych krajach europejskich" — precyzuje resort.

Sprzedawcy, którzy po 1 kwietnia 2023 r. będą oferowali samochody z odbiornikami DAB+ niespełniającymi wymogów rozporządzenia, będą podlegali karze pieniężnej w wysokości do 3 proc. przychodu rocznego. Aby uniknąć takich sytuacji, jeszcze w 2020 r. przesunięto termin wejścia w życie omawianego obowiązku właśnie na 1 kwietnia br. Ten miał zapewnić producentom czas na dostosowanie linii produkcyjnych samochodów w zakresie spełnienia wymagań rozporządzenia.