- Chiński koncern Chery oficjalnie zaprezentował kompaktowego SUV-a Omoda 5 i zapowiedział, jakie modele oprócz niego trafią jeszcze do Polski
- Omoda 5 będzie oferowana z dwoma rodzajami napędu, przy czym w pierwszym etapie sprzedaży wybór zostanie ograniczony do jednej wersji
- Atutem auta ma być m.in. nowoczesna i bezpieczna konstrukcja, stworzona pod kątem wymagań Europejskich klientów i europejskiej infrastruktury drogowej
Na polskim rynku Omoda 5 zadebiutuje w pierwszym kwartale 2024 r. Szlaki będzie przecierała spalinowa wersja tego modelu. Na elektryczną odmianę Omody 5 trzeba będzie poczekać do drugiego kwartału przyszłego roku. W drugiej połowie 2024 r. do Polski dotrą również dwa miejskie SUV-y marki Jaecoo: J7 w trzecim kwartale i J8 w czwartym.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Omoda 5 — na początek do Polski trafi tradycyjna wersja
Pod maską spalinowej Omody 5 znajdzie się silnik 1.6 TGDi. Jednostka uzyskuje moc 197 KM i maksymalny moment obrotowy 290 Nm. Według danych producenta ten kompaktowy crossover przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s.
Aby zapewnić pasażerom odpowiednio dużą ilość miejsca, projektanci zdecydowali się na nieco większe nadwozie niż u konkurentów, ale jednocześnie zachowali stosunkowo kompaktową, zwartą konstrukcję. Omoda 5 mierzy 4400 mm długości, 1825 mm szerokości i 1588 mm wysokości.
- Przeczytaj także: Nowa Toyota Land Cruiser 250 już w Polsce. To cud, że takie auta jeszcze trafiają do Europy
Od strony stylistycznej charakter Omodzie 5 nadaje przede wszystkim przykuwający uwagę grill 3D Diamond Matrix. To właśnie on sprawia, że chiński model jest łatwo rozpoznawalny na ulicy. Projektanci mocno postawili na nowoczesne rozwiązania techniczne, m.in. pełne oświetlenie LED.
Z boku uwagę przykuwa dynamiczna linia nadwozia, która współgra ze standardowo montowanymi 18-calowymi koła. Elementem wyróżniającym Omodę 5 na tle innych kompaktowych SUV-ów jest także tylna część nadwozia. Także tutaj dostrzeżemy ciekawie zaprojektowane lampy wykorzystujące diody LED.
Omoda 5 — nowoczesne wnętrze, wysoki poziom ochrony
Projektanci zadbali, aby Omoda 5 robiła wrażenie na użytkownikach auta także po zajęciu miejsca we wnętrzu. Jednym z wyróżników jest np. dźwignia skrzyni biegów, która wyglądem nawiązuje do przepustnicy stosowanej w myśliwcach. Do tego dochodzi również oświetlenie nastrojowe, a także duży wyświetlacz na desce rozdzielczej. Ekran ma przekątną 20,5 cala, przy czym moduł w konsoli centralnej jest dotykowy.
Najwyraźniej chiński koncern Chery, który stworzył Omodę 5, ma świadomość, że zaistnienie na europejskim rynku wymaga opracowania bezpiecznej konstrukcji. Debiutujący w Polsce crossover został już przetestowany przez Euro NCAP i uzyskał ogólną ocenę pięciu gwiazdek. Warto podkreślić bardzo dobrą ochronę dorosłych oraz dzieci podróżujących Omodą (wyniki na poziomie 87 proc.).
- Przeczytaj także: Te samochody będą musiały zniknąć. Unijne przepisy są bezlitosne
Omoda 5 w Polsce — gdzie kupimy ten model?
Przy okazji prezentacji Omody 5 przedstawiciele producenta wyjaśnili, że chociaż samochód produkowany jest w Chinach — co wiąże się z systemem just-in-time, który wymaga dostarczania komponentów niezbędnych do produkcji w ściśle określonym czasie — to za projekt auta w dużej mierze odpowiadał europejski oddział firmy. Ponadto w konstrukcji pojazdu wykorzystano wiele komponentów dostarczanych przez producentów z Europy, a sam model został skonfigurowany pod kątem bardziej wymagającego europejskiego rynku.
W Polsce chiński producent planuje otworzyć 30 punktów sprzedaży w głównych miastach w pierwszym etapie oraz dodatkowymi miejscami w drugim. Pierwszy salon Omody zostanie otwarty w Warszawie.