• Kursy pozwalające zmniejszyć liczbę punktów karnych o 6 wracają po rocznej przerwie
  • Jak to w Polsce: wszystko organizowane jest na ostatnią chwilę
  • WORD-y przeżywają najazd chętnych, chcących pozbyć się punktów

Szkolenia redukujące liczbę punktów karnych zgromadzonych na koncie kierowcy przez lata były prawdziwą żyłą złota dla WORD-ów. Kierowcy w podbramkowej sytuacji, wiedząc, że zbliżają się do limitu, po którego przekroczeniu znów będą musieli zdawać egzamin sprawdzający kwalifikacje oraz przejść badania psychologiczne, bardzo chętnie zapisywali się na kursy reedukacyjne organizowane przez WORD-y. Ta "przyjemność" kosztowała 300-400 zł, kurs składał się z kilku pogadanek mających uświadomić kierowcy konsekwencje łamania przepisów, niemal obowiązkowym punktem było oglądanie drastycznych zdjęć ofiar wypadków. Czy było to skuteczne? Biorąc pod uwagę to, że WORD-y miewały także stałych klientów, którzy tak często, jak to było możliwe (czyli co 6 miesięcy), pojawiali się na kursach reedukacyjnych, to raczej umiarkowanie.

Kiedy jakieś dwa lata temu zrobiło się głośno o tym, że kursy reedukacyjne mają zniknąć, prowadzące je ośrodki przeżywały prawdziwy najazd chętnych na udział w szkoleniach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

WORD-y i kierowcy: kursy są potrzebne

W ubiegłym roku, 17 września 2022, wraz z drastycznym zaostrzeniem kar za wykroczenia (wyższe mandaty, wyższa liczba punktów przypisana do większości wykroczeń, zmiana okresu przedawnienia punktów z roku do dwóch lat i to nie od popełnienia wykroczenia, a od uiszczenia kary), kursy zlikwidowano, co spotkało się z ogromnym niezadowoleniem kierowców, ale także np. przedstawicieli branży transportowej, którzy obawiali się odpływu pracowników – kierowcy z zatrzymanymi uprawnieniami nie są poszukiwani. Niezadowolone były też WORD-y, bo odpadło im poważne źródło dochodów. Od razu pojawiły ministerialne propozycje "kursów po nowemu" – m.in. taka, żeby przy pierwszym przekroczeniu limitu punktów kierowcy trafiali na kurs reedukacyjny zamiast na egzamin kontrolny. Powstało nawet stosowne rozporządzenie przewidujące kursy składające się z 28 godzin lekcyjnych (po 45 minut każda), jednego dnia nie może być więcej niż 7 godzin) – tyle że na martwych przepisach się skończyło.

Najwyraźniej jednak rząd zmienił taktykę dotyczącą dyscyplinowania kierowców – czyżby to efekt zbliżających się wyborów?

Kary (nieco) złagodzono, skracając okres przedawniania się punktów do 12 miesięcy (ale przy znacznie wyższych "stawkach punktowych" niż obowiązywały do 16 września 2022, ale przede wszystkim ogłoszono powrót do kursów reedukacyjnych.

Jak mają wyglądać kursy redukujące punkty karne?

Wcześniejsze rozporządzenie (to o kursach składających się z 28 lekcji) popadło w zapomnienie, nowe zasady przewidują kursy trwające 8 godzin i powrót do możliwości zredukowania stanu konta o 6 punktów karnych. Kursy nie mogą być prowadzone online, a grupy nie mogą być większe niż 15 uczestników.

Program szkolenia:

  • zasady i przepisy ruchu drogowego (2 x 45 min);
  • wypadki drogowe w Polsce – przyczyny, skutki, zapobieganie (2 x 45 min);
  • prawne i społeczne skutki wypadków drogowych oraz odpowiedzialność karna sprawców za przestępstwa i wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji (2 x 45 min);
  • psychologiczne aspekty zachowania się kierującego pojazdem w ruchu drogowym (2 x 45 min);
  • część praktyczna: awaryjne hamowanie przy prędkości 30 i 50 km na godz.

Ze względu na brak szczegółowych wytycznych, a także przez to, że WORD-y nie są z reguły przygotowane do wykonywania części praktycznej szkolenia, ośrodki zwlekały z podawaniem szczegółów dotyczących tego, kiedy zaczną się szkolenia i jakie będą ich ceny. Wątpliwości budzą nawet same przepisy, m.in. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Instruktorów Techniki Jazdy zwracało uwagę ministerstwu, że zgodnie z obecnymi przepisami, szkolenia praktyczne osób posiadających już (jeszcze) uprawnienia do kierowania pojazdami, wykraczają poza zakres ustawowych kompetencji WORD-ów, takie szkolenia powinny być wykonywane w Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy. Część WORD-ów deklaruje zresztą, że część praktyczna szkolenia będzie się odbywała w takich właśnie ośrodkach – i słusznie, bo na zwykłym placu manewrowym WORD-u nie da się bezpiecznie wykonywać prób hamowania awaryjnego z 50 km na godz. Sama forma części praktycznej też budzi niemałe wątpliwości u fachowców.

Teraz jednak kolejne WORD-y ujawniają coraz bardziej szczegółowe informacje dotyczące kursów. Na stronach wielu ośrodków pojawiły się już odpowiednie formularze, są ceny i numery kont do wpłat, ale tylko w nielicznych można się już zapisywać na konkretne terminy. W wielu WORD-ach, na pytanie o kursy reedukacyjne pada odpowiedź, że na razie można skorzystać tylko z tych… w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałaniu narkomanii, czyli przeznaczonych dla kierowców przyłapanych na jeździe pod wpływem.

Oferty poszczególnych WORD-ów: gdzie, kiedy za ile?

Zebranie informacji z poszczególnych WORD-ów nie jest łatwe. Do ubiegłego tygodnia w większości ośrodków, nie było konkretnych informacji, w poniedziałek, w ciągu dnia konkretów przybywało. W wielu ośrodkach są już konkretne terminy szkoleń (niektóre zaczynają je niemal natychmiast), ale też z rozmów z wieloma pracownikami ośrodków wynika, że "szczegóły wyjdą w praniu", np. wciąż nie wiadomo, gdzie i jak odbywać się ma część praktyczna szkolenia. Poniżej zebraliśmy informacje z wybranych placówek. Zainteresowanie szkoleniami jest olbrzymie, dostępność terminów zmienia się z minuty na minutę. Nawet w mniejszych ośrodkach urzędnicy mówią o dziesiątkach, a nawet setkach zgłoszeń i rezerwacji. Sukces komercyjny szkoleń jest więc gwarantowany.

WORD Biała Podlaska

  • Brak możliwości rejestracji na szkolenie przez internet, tylko zapisy osobiste. Planowane pierwsze szkolenie 29.09. 2023 – brak na razie szczegółów dotyczących miejsca wykonywania części praktycznej.
  • Koszt: 950 zł

WORD Białystok

  • Zajęcia w tygodniu rozpoczynają się o godz. 12:00, w soboty i niedziele od godz. 9:00. Szkolenia zaczynają się już we wrześniu.
  • Koszt: 950 zł

WORD Bydgoszcz

  • Przyjmowane są rezerwacje na szkolenia
  • Koszt: 1000 zł

WORD Elbląg

  • Terminy od 21 września
  • Koszt 900 zł

PORD Gdańsk

  • Szkolenia rozpoczynają się już od 20 września, ale pierwsze wolne terminy są dostępne (jeszcze) w październiku.
  • Koszt: 900 zł

WORD Katowice

  • Przyjmowane są rezerwacje na szkolenia
  • Koszt: 1000 zł 

WORD Kielce

  • Przyjmowane są rezerwacje na szkolenia
  • Koszt: 1000 zł 

MORD Kraków

  • Wyznaczone są już terminy szkoleń: najbliższe to 3 i 6 października
  • Koszt: 1000 zł

WORD Lublin

  • Przyjmowane są rezerwacje na szkolenia
  • Koszt: 950 zł

WORD Opole:

  • Terminy szkoleń będą ustalane w zależności od ilości napływających zgłoszeń, z uwagi na ograniczoną ilość miejsc na szkoleniu o zakwalifikowaniu na podany na stronie termin, decyduje kolejność przesłania kompletu dokumentów.
  • Koszt: 1000 zł

WORD Płock

  • Przyjmowane są rezerwacje na szkolenia
  • Koszt: 1000 zł

WORD Poznań

  • Terminy i ceny szkoleń mają zostać podane 20.09.2023

WORD Szczecin

  • WORD nie prowadzi szkoleń dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego (umożliwiających redukcję 6 pkt karnych).

WORD Toruń

  • Najbliższe szkolenia 28-29.09.2023
  • Koszt: 1000 zł

WORD Warszawa:

  • Przyjmowane są wstępne zapisy, ale nie ma jeszcze konkretnych dat szkoleń.
  • Koszt: 1000 zł

DORD Wrocław

  • Na najbliższe, październikowe terminy nie ma już miejsc, w najbliższych dniach zostaną wskazane kolejne.
  • Koszt: 850 zł

WORD Zielona Góra

  • Przyjmowane są rezerwacje na szkolenia
  • Koszt: 1000 zł