Kilka samochodów będzie musiało zniknąć z polskiej oferty najpóźniej 7 lipca 2024 r., kiedy zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy. Dotyczy to zarówno bardzo popularnych aut, jak i tych cieszących się mniejszym powodzeniem, ale budzących ogromne emocje. Czym zawiniły?
Samochody osobowe wprowadzone na rynek Unii Europejskiej przed 6 lipca 2022 r. muszą się dostosować do nowych przepisów
To rozwinięcie norm obowiązujących w UE od 1998 r.
W efekcie z rynku zniknie m.in. model, który w crash testach Euro NCAP uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek
Nie, tym razem nie chodzi o normy emisji dwutlenku węgla ani w ogóle o nic związanego z elektromobilnością. Mało tego, te przepisy już obowiązują – i to od 6 lipca 2022 r. – ale na razie dotyczą wyłącznie samochodów, które zadebiutowały na rynku po tym terminie. Cała reszta, czyli auta, które pojawiły się przed 6 lipca 2022 r., będzie się musiała dostosować do nowych regulacji do 7 lipca 2024 r. Dostosować się albo odejść.
Ta norma nazywa się GSR2, a jej pierwsza edycja weszła w życie jeszcze w poprzednim stuleciu, a dokładnie w 1998 r. Co się kryje pod tym skrótem i czego Unia Europejska wymaga od samochodów?
GSR to General Safety Regulation, czyli ogólne przepisy bezpieczeństwa. GSR2 dotyczy z kolei systemów asystujących kierowcy. Nie chodzi tu więc o spełnienie określonych norm zderzeniowych, tylko o dostępność elektronicznych pomocników. W efekcie z rynku zniknie model, który w crash testach Euro NCAP uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek.
Komisja Europejska ogłosiła normę GSR2 w 2018 r., a do listopada 2019 r. została ona zaakceptowana przez Parlament Europejski i państwa członkowskie. Zgodnie z GSR2 wszystkie nowe samochody osobowe sprzedawane w Unii Europejskiej od 7 lipca 2024 r. muszą być wyposażone m.in. w:
intelligent speed assistance (czyli system, który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości oraz informuje o nich kierowcę);
reversing detection with camera or sensors (czyli czujniki lub kamera cofania);
emergency lane-keeping system (system pomagający kierowcy utrzymać się na pasie ruchu w razie jego przekroczenia lub niebezpieczeństwa przekroczenia i związanym z tym ryzykiem kolizji)
Taki jest stan na połowę września 2023 r. Teoretycznie zakres przepisów może się jeszcze zmienić, a ich obowiązywanie zostać odłożone w czasie. Tak czy inaczej, nie wszystkie obecnie oferowane samochody zostaną przystosowane do normy GSR2, a to oznacza, że w lipcu 2024 r. będą musiały zniknąć z rynków Unii Europejskiej. Z zebranych przeze mnie informacji wynika, że dotyczy to kilku doskonale znanych modeli. Oto one.