Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Te samochody będą musiały zniknąć. Unijne przepisy są bezlitosne

Te samochody będą musiały zniknąć. Unijne przepisy są bezlitosne

Kilka samochodów będzie musiało zniknąć z polskiej oferty najpóźniej 7 lipca 2024 r., kiedy zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy. Dotyczy to zarówno bardzo popularnych aut, jak i tych cieszących się mniejszym powodzeniem, ale budzących ogromne emocje. Czym zawiniły?

Toyota GR SupraŹródło: Toyota
  • Samochody osobowe wprowadzone na rynek Unii Europejskiej przed 6 lipca 2022 r. muszą się dostosować do nowych przepisów
  • To rozwinięcie norm obowiązujących w UE od 1998 r.
  • W efekcie z rynku zniknie m.in. model, który w crash testach Euro NCAP uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek

Nie, tym razem nie chodzi o normy emisji dwutlenku węgla ani w ogóle o nic związanego z elektromobilnością. Mało tego, te przepisy już obowiązują – i to od 6 lipca 2022 r. – ale na razie dotyczą wyłącznie samochodów, które zadebiutowały na rynku po tym terminie. Cała reszta, czyli auta, które pojawiły się przed 6 lipca 2022 r., będzie się musiała dostosować do nowych regulacji do 7 lipca 2024 r. Dostosować się albo odejść.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Ta norma nazywa się GSR2, a jej pierwsza edycja weszła w życie jeszcze w poprzednim stuleciu, a dokładnie w 1998 r. Co się kryje pod tym skrótem i czego Unia Europejska wymaga od samochodów?

GSR to General Safety Regulation, czyli ogólne przepisy bezpieczeństwa. GSR2 dotyczy z kolei systemów asystujących kierowcy. Nie chodzi tu więc o spełnienie określonych norm zderzeniowych, tylko o dostępność elektronicznych pomocników. W efekcie z rynku zniknie model, który w crash testach Euro NCAP uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Komisja Europejska ogłosiła normę GSR2 w 2018 r., a do listopada 2019 r. została ona zaakceptowana przez Parlament Europejski i państwa członkowskie. Zgodnie z GSR2 wszystkie nowe samochody osobowe sprzedawane w Unii Europejskiej od 7 lipca 2024 r. muszą być wyposażone m.in. w:

  • intelligent speed assistance (czyli system, który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości oraz informuje o nich kierowcę);
  • reversing detection with camera or sensors (czyli czujniki lub kamera cofania);
  • emergency lane-keeping system (system pomagający kierowcy utrzymać się na pasie ruchu w razie jego przekroczenia lub niebezpieczeństwa przekroczenia i związanym z tym ryzykiem kolizji)

Taki jest stan na połowę września 2023 r. Teoretycznie zakres przepisów może się jeszcze zmienić, a ich obowiązywanie zostać odłożone w czasie. Tak czy inaczej, nie wszystkie obecnie oferowane samochody zostaną przystosowane do normy GSR2, a to oznacza, że w lipcu 2024 r. będą musiały zniknąć z rynków Unii Europejskiej. Z zebranych przeze mnie informacji wynika, że dotyczy to kilku doskonale znanych modeli. Oto one.

Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków