Auto Świat Wiadomości Aktualności Ceny biletów PKP Intercity jak z horroru. Taniej samochodem?

Ceny biletów PKP Intercity jak z horroru. Taniej samochodem?

Wczoraj 169 zł, dziś 199 zł – taka jest bazowa cena biletu "od" po aktualizacji cennika PKP za przejazd w wagonie drugiej klasy IC Premium jadącego z Warszawy do Krakowa albo z Gdyni do Warszawy. Przejazd w pierwszej klasie kosztuje od 304 zł. Podwyżki są na tyle dotkliwe, że skłaniają do zastanowienia: czy nie bardziej opłaca się pojechać samochodem? A może – zwłaszcza na dłuższych trasach – samolotem? Sprawdzamy!

Podwyżki cen biletów w PKP InterCity – drożej niż samochodem?
Podwyżki cen biletów w PKP InterCity – drożej niż samochodem?Żródło: Auto Świat / Wojciech Wrzesień, BOKEH STOCK, Renatas Repcinskas, Łukasz Jóźwiak (GDDKiA)
  • PKP Intercity podniosło ceny wszystkich biletów na pociągi EIC, EIP oraz TLK
  • Najbardziej podrożały bilety na pociągi wyższych kategorii – o blisko 18 proc.
  • Koszt biletu dla jednej osoby na przejazd drugą klasą pociągu EIP jest podobny do kosztów paliwa potrzebnego na przejazd tej samej trasy samochodem
  • Tańsze połączenia na wielu trasach są dostępne jedynie w mniej atrakcyjnych porach dnia
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Średnia podwyżka cen biletów na pociągi "ekspresowe" to 17,4-17,8 proc. W przypadku tańszych pociągów TLK/IC to blisko 12 proc. Niestety, zwłaszcza na niektórych trasach, "rządzą" najdroższe pociągi – ekspresy Intercity oraz pociągi IC "premium" – czyli Pendolino. Co ciekawe, nowy cennik PKP jest tak skomplikowany, że nie ma sensu studiowanie go, aby dowiedzieć się, ile zapłacimy za podróż: ceny zmieniają się w zależności od pory dnia, zawierają mnóstwo dodatków, ale działa też sporo ustawowych obniżek. By dowiedzieć się, jakie czekają nas koszty i aby wybrać przystępną dla nas ofertę, trzeba – tak jak w przypadku biletów lotniczych – wejść na stronę przewoźnika i skorzystać z wyszukiwarki połączeń. Najlepiej właśnie tak – przez Internet – kupić bilet. Kupując spontanicznie bilet w kasie na dworcu, narażamy się na szok cenowy i solidne nadszarpnięcie domowego budżetu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przykład? Dwoje rodziców jadących z dwojgiem dzieci z Warszawy do Krakowa i z powrotem pociągiem EIP zapłaci za bilety rodzinne ok. 1060 zł. Na tej samej trasie pociąg TLK z Warszawy do Krakowa – jeśli jedzie dwójka dorosłych z dwójką dzieci w wieku powyżej 4 i poniżej 16 lat – kosztuje w jedną stronę nieco ponad 180 zł. Tyle że w takim wypadku do Krakowa dojedziemy w środku dnia i nie ma opcji, żeby złapać "tani" pociąg powrotny późnym popołudniem. Najtaniej zapłacimy więc za powrót 465 zł – i wycieczka robi się naprawdę droga. I jeszcze jedno: oferta "rodzinna" nie zawsze działa, jeśli bilet chcemy kupić w dniu wyjazdu. W dniu wyjazdu za TLK w jedną stronę dla rodziny 2+2 zapłacimy 260 zł.

Warszawa-Kraków: bilety kolejowe w cenie biletów lotniczych

Pociągi EIP (Pendolino) realizują najdroższe połączenia kolejowe w Polsce
Pociągi EIP (Pendolino) realizują najdroższe połączenia kolejowe w PolsceBOKEH STOCK / Shutterstock

Najszybsze i najwygodniejsze połączenia klasy EIP (obsługiwane zwykle przez pociągi Pendolino) ścigają się na trasie Warszawa-Kraków z samolotami nie tylko w kwestii całkowitego czasu podróży, lecz także w kwestii cen biletów.

  • Pojedynczy bilet na pociąg EIP w jedną stronę dla dorosłej osoby to koszt 199 zł w klasie drugiej i 304 zł w pierwszej klasie.

Czas przejazdu: ok. 2 godz. i 35 minut.

  • Bilet rodzinny – w grupie można liczyć na zniżkę, jadąc w grupie 2-5 osób pod warunkiem, że jedziemy z co najmniej jednym dzieckiem w wieku do 16 lat. Wówczas bilet dla dwóch dorosłych i dwójki dzieci (powyżej 4 lat) w drugiej klasie pociągu EIP wyniesie w jedną stronę 529 zł.
  • Na trasie Warszawa-Kraków jest też ograniczona liczba nieco tańszych połączeń EIC. W takim pociągu pojedynczy bilet dla dorosłej osoby kosztuje 175 zł.

Czas przejazdu: ok. 2 godz. 50 minut.

  • Za bilet rodzinny dla grupy 2+2 w pociągu EIC zapłacimy 465 zł.
  • Najtańsze pociągi, ale o mniej atrakcyjnych porach (np. w środku dnia) to TLK. Niestety, może nie udać się jednodniowa wycieczka takimi liniami w obie strony w ciągu jednego dnia. W takim pociągu pojedynczy bilet kosztuje jednak tylko 68 zł, a czasem tylko 57 zł – m.in. w zależności od pory dnia.
  • Bilet rodzinny (2+2) na TLK pomiędzy Krakowem a Warszawą kupimy już za 150 zł, ale może się zdarzyć, że zapłacimy aż 260 zł.
  • Bilet lotniczy na tej trasie kupimy w cenie przejazdu w pierwszej klasie Pendolino – już za ok. 314 zł.

Czas lotu: 55 minut.

  • Powrót samolotem może być nawet nieco tańszy (od 281 zł) lub droższy – w zależności od pory lotu.
  • Na tej trasie koszt paliwa do średniej wielkości samochodu (zarówno w przypadku diesla, jak i benzyny) bez problemu zmieści się w kwocie 180-190 zł.

Czas przejazdu samochodem: ok. 3 godziny 50 minut. To najdłużej w zestawieniu, ale wyjeżdżamy spod domu i dojeżdżamy pod adres docelowy, w sumie podróż może być nawet krótsza niż najszybszym pociągiem.

Warszawa-Rzeszów: podróżni czasu nie liczą?

Pociąg PKP IC
Pociąg PKP ICWojciech Wrzesień / Shutterstock

To przykład trasy na której, za sprawą inwestycji w drogi szybkiego ruchu, transport samochodowy wyjątkowo skutecznie wypiera kolej. Większość połączeń PKP to połączenia "kombinowane", z przesiadką. Minimalny czas podróży przekracza 4 godziny (jedno takie "suerszybkie" połączenie z Warszawy dostępne jest wieczorem, w większości przypadków podróż potrwa jednak 5 godzin i więcej – nawet 6 i pół godziny! Dla porównania: samochodem tę trasę można "zrobić" bez problemu w czasie poniżej 4 godzin.

  • Połączenie IC bez przesiadki, start z Warszawy o godzinie 04:29, przyjazd o 09:34, cena pojedynczego biletu od 61 (druga klasa) i od 114 zł (pierwsza klasa).
  • TLK+IC – nieco późniejsze połączenie (wyjazd 08:34, przyjazd 15:04) kosztuje od 91 zł w drugiej klasie i 119 zł w pierwszej klasie. Połączenie nie jest jednak dostępne codziennie.

Czas podróży: 6 godzin 30 minut.

  • Połączenie EIP+IC – nieco bardziej przyjazne, wyjazd o 08:41, przyjazd 13:36, bilet drugiej klasy od 210 zł, pierwszej klasy – od 320 zł.
  • Bilet na EIP+IC z Warszawy do Rzeszowa dla rodziny 2+2 to wydatek aż 684 zł w jedną stronę.

Czas podróży: 4 godziny 55 minut.

  • Koszt podróży średniej wielkości samochodem – 180-220 zł w jedną stronę (trasa 344 km). To w przypadku rodziny 2+2 trzy razy taniej niż pociągiem EIP z przesiadką na pociąg IC.

Czas podróży samochodem: 4 godziny.

  • Samolotem LOT dolecimy z Warszawy do Rzeszowa w 55 minut. Wylatując ze stolicy o 10:30, na miejscu powinniśmy być o 11:25. Koszt biletu dla jednej osoby w jedną stronę to ok. 360 zł (zdarzają się zarówno tańsze, jak i droższe oferty). Najtańszy bilet na powrót tego samego dnia to wydatek ok. 250 zł.

Koleją najwygodniej. Samochodem taniej

Jest autostrada lub ekspresówka? Autem będzie szybciej!
Jest autostrada lub ekspresówka? Autem będzie szybciej!GDDKiA/Łukasz Jóźwiak

Komu opłaca się jeszcze jeździć koleją, gdy bilet w drugiej klasie wygodnego i dość szybkiego pociągu kosztuje 200 zł w jedną stronę na trasie o długości 300 km? To oczywiście oferta skierowana do ludzi podróżujących biznesowo, takich, którzy wyjeżdżają rano, chcą załatwić sprawę i wrócić jeszcze tego samego dnia, w miarę możliwości nie za późno. No i nie płacą z własnej kieszeni. Tak jest może nie najszybciej – trzeba przecież dojechać na dworzec, a potem dostać się z dworca do celu podróży, ale najwygodniej – czas spędzony w pociągu nie musi być czasem straconym: można otworzyć komputer, odpocząć, dospać.

Tego rodzaju oferty są już jednak ze względów cenowych całkowicie poza zasięgiem większości rodzin – w ogóle poza zasięgiem większości osób podróżujących prywatnie. Tańsze pociągi TLK kurują w takich porach, aby nikomu nie przyszło do głowy tanio jeździć w celach służbowych, np. w środku dnia. Oznacza to jednocześnie, że podróże jednodniowe "tanimi" kolejami to raczej teoria.

Co innego w weekend – wówczas tańsze połączenia dostępne są nierzadko o bardziej rozsądnych porach i teoretycznie jednodniowa wycieczka w obie strony "tanimi liniami" jest możliwa.

Łatwo jednak zauważyć, że w przypadku rodzin 2+2 kolej, nawet ta "tania", nie jest żadną alternatywą kosztową dla samochodu. Skoro bilet rodzinny kosztuje tyle samo co paliwo...

W przypadku podróży służbowych dylemat kosztowy – jeśli w ogóle bierzemy to pod uwagę – występuje jedynie w przypadku samotnych podróży. Bilety kolejowe na pociągi EIC i tym bardziej EIP – jeśli podróżujemy w dwie osoby – są wyraźnie droższe niż paliwo.

Co ciekawe, krajowe połączenia lotnicze stają się dość konkurencyjne wobec kolei. Przynajmniej cenowo.

Koleją wcale nie najszybciej, zwłaszcza gdy trzeba kombinować

Samolot LOT
Samolot LOTRenatas Repcinskas / Shutterstock

O prawdziwych kolejach dużych prędkości w Polsce dużo mówiło się kilkanaście lat temu, dziś już wiadomo, że musimy zadowolić się Pendolino, które jeździ po zwyczajnych torach. W czasie, gdy kolej grzęźnie w remontach oraz inwestycjach, które wcale nie skracają podróży, systematycznie pojawia się jakość dróg, przybywa ekspresówek. Efekt? O ile na trasie Warszawa-Kraków czy Warszawa-Trójmiasto pociąg może być szybszy niż samochód (szczególnie, gdy pominiemy czas podróży na dworzec i z dworca do celu), to już na trasach "przesiadkowych" pociągi przegrywają z kretesem nie tylko z połączeniami lotniczymi, ale i z samochodem. Warszawa-Rzeszów to idealny przykład: odkąd do Lublina prowadzi ze stolicy wygodna ekspresówka, samochodem dojedziemy szybciej niż najszybszym pociągiem EIP. A przecież ominie nas też podróż na dworzec i czas spędzony na peronie.

Kolej ma jeszcze jednego przeciwnika: to połączenia lotnicze LOT. W przypadku takich tras jak Warszawa-Rzeszów samolotem jest nie tylko szybciej, ale i wygodniej – nawet biorąc pod uwagę czas spędzony na lotnisku, kontrole oraz check-in. Potem 55 minut w powietrzu – i już jesteśmy w domu. Pociągiem to wyjdzie jakieś pięć-sześć godzin. Jest różnica?

Polska kolej droższa niż niemiecka

PKP Intercity chwali się, że podróż koleją jest bardziej przyjazna środowisku niż podróż samochodem i tym bardziej jest ona bardziej eko niż samoloty. To prawda. Za naszą zachodnią granicą już dawno to zrozumiano i tam dba się, aby kolej była konkurencyjna także cenowo.

W rezultacie niemieccy pasażerowie mogą liczyć na tańsze bilety kolejowe i dotyczy to zarówno przejazdów rodzinnych, jak i szybkich przejazdów biznesowych. Na trasie Berlin-Hamburg bilety są tańsze niż na trasie Warszawa-Kraków. Tyle że podróż na niemieckiej trasie trwa znacznie krócej.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków