Pierwsze generacja Porsche Cayenne miała premierę w 2002 roku. Pierwsza modernizacja odbyła się w 2007 roku. Zakład w Lipsku wyprodukował 250.000 egz. z czego 150.000 to pierwsza generacja.
Porsche sprzedaje swój niezwykle udany model na wszystkich ważnych rynkach. Podstawowa wersja Cayenne napędzana jest sześciocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemność skokowej 3,6 l i mocy 213 kW (290 KM).
Kolejna wersja w ofercie to Cayenne S z widlastym ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 4,8 l i mocy 283 kW (385 KM).Cayenne Turbo ma identyczny silnika, ale z turbosprężarką, dzięki czemu osiąga moc 368 kW (500 KM), a w wersji Turbo S ma moc 404 kW (550 KM).
Specjałem do jazdy po asfalcie jest Cayenne GTS, napędzane ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 4,8 l i mocy 298 kW (405 KM). Natomiast miłośnikom jazdy terenowej oferowana jest wersja Cayenne S Transsyberia, z zawieszeniem przygotowanym do trudnego terenu.
Ostatnią z oferowanych wersji jest Cayenne Diesel, pierwszy seryjny model Porsche z silnikiem wysokoprężnym. Napędzany jest silnikiem o pojemności skokowej 3,0 l o mocy 176 kW (240 KM).
W 2010 roku Porsche zapowiada rozpoczęcie produkcji seryjnej Cayenne S Hybryd.