Nowe czteromiejscowe Porsche na oficjalnych fotografiach prezentowaliśmy już przed końcem minionego roku. Oficjalna premiera zaplanowana została na kwietniowy salon samochodowy w Szanghaju. Chiński rynek jest ważny zarówno dla tego modelu jak i samego producenta.
Przed premierą Porsche chce zwrócić uwagę na kilka nowych rozwiązań, które zastosowano w tym samochodzie.
Niezawodność, moc i odpowiednie zużycie paliwa, mają zapewnić od początku produkcji modelu Panamera, silniki ośmiocylindrowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Innowacją jest eliminacja strat wynikających z wewnętrznego tarcia oraz wydajny sterowanie układem chłodzącym.
Zupełną nowością w czteroosobowych sportowych limuzynach jest zastosowanie dwusprzęgłowej przekładni PDK, która zapewnia oczekiwaną szybkość zmian, komfort i niskie straty. Bardzo długie najwyższe przełożenie zapewnie relatywnie niskie zużycie paliwa. Jedynym w swoim rodzaju rozwiązaniem jest połączenie przekładni automatycznej PDK z systemem samoczynnego wyłączania i uruchamiania silnika podczas postoju. Także dzięki zastosowaniu specjalnych opon oraz modyfikacji układu hamulcowego, Panamera S zużywa średnio 10,8 l/100 km.
Porsche tym razem oferuje kompromis pomiędzy komfortem i własnościami jezdnymi. W standardowym ustawieniu Panamera jest wygodnym autem, ale po naciśnięciu przycisku adaptacyjnych amortyzatorów PASM zawieszenie zmienia się z komfortowego w typowo sportowe. Zmienna charakterystykę mają także jednostki zawieszenia pneumatycznego (standard dla Panamery Turbo, a w pozostałych wersjach za dopłatą). System stabilizacji jest zintegrowany również z tylnym dyferencjałem.
Porsche jest dumne z konstrukcji nadwozia. Do stworzenia szkieletu zastosowano elementy ze stali najwyższej jakości i wytrzymałości. Samo nadwozie jest aluminiowe. Masa pojazdu gotowego do jazdy – 1770 kg.
Pasażerowie na tylnych siedzeniach mają wyjątkowy komfort. Samodzielne siedzenia i przestrzeń, są porównywalne z tym, co oferowane jest na przednich fotelach. Wszystkie siedzenia mogą być podgrzewane, elektrycznie sterowane i chłodzone. Po złożeniu tylnych siedzeń mamy do dyspozycji aż 1263 l na bagaż.
Panamera jest pierwszym modelem w klasie, który ma całkowicie zakrytą podłogę. Włącznie z tunelem przeniesienia napędu, komponentami zawieszenia kół oraz układem wydechowym. Takie rozwiązanie obniża opór powietrza, poprawia aerodynamikę, a także wpływa na obniżenie zużycia paliwa.
Najbardziej widocznym elementem poprawiającym aerodynamikę jest tylny spoiler w wersji Pakamera Turbo, który w zależności od aktualnych potrzeb może być samoczynnie wysuwany lub chowany.
Wyważone brzmienie było jednym z ważnych elementów podczas projektowania nowego Porsche. Dźwięk generuje system kolektorów ssących, układ wydechowy oraz sam silnik. Przy przyspieszeniu usłyszymy charakterystyczny dźwięk Porsche, ale podczas spokojnej jazdy we wnętrzu pojazdu panuje prawdziwa cisza, odpowiadająca klasie samochodów luksusowych.
Podstawowe dane techniczne
W momencie wprowadzania do sprzedaży Panamera S będzie oferowana z ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym 4,8 V8 o mocy 294 kW (400 KM). Przypieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,6 sekundy, a średnie zużycie paliwa 12,5 l/100 km. W przypadku zastosowania siedmiostopniowej przekładni PDK zużycie paliwa spada do 10,8 l/100 km.
Panamera 4S ma standardowo montowaną przekładnię PDK. Dzięki napędowi czterech kół od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 5 sekund. Lepsze osiągi wiążą się nieodłącznie z wzrostem zużycia paliwa o 0,3 l/100 km.
Także Panamera Turbo standardowo otrzyma napęd czterech kół i przekładnię PDK, dwie turbosprężarki i 100 KM więcej, czyli 368 kW (500 KM). w tym przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,2 sek., prędkość maksymalna 303 km/h, a średnie zużycia paliwa 12,2 l/100 km..
Porsche Panamera – dane techniczne i ceny w NiemczechModelPanamera SPanamera SPanamera 4SPanamera TurboPrzekładniaman.PDKPDKPDKPojemność skokowa [cm3]4806480648064806Cylindry/zawory8/48/48/48/4Moc [kW]294294294368Maksymalny moment obrotowy [Nm]500500500700Prędkość maksymalna [km/h]285283282303Przyspieszenie 0-100 km/h [s]5,65,45,04,2Średnie zużycie paliwa [l/100 km]12,510,811,112,2Emisja CO2 [g/km]293253260286Cena w Niemczech [Euro]94.57594.575102.251135.154
Porsche określa swój nowy model jako „czterodrzwiowe coupé“, wykorzystując rozwiązania, które dotąd mogliśmy oglądać w różnych konceptach. Przez całą długość we wnętrzu rozciąga się środkowa konsola, rozdzielająca fotele po prawej i lewej stronie.
Sportowe koło kierownicy z grubym wieńcem nie stanowi niespodzianki, podobnie jak klasyczne zegary z dominującym obrotomierzem w środku. Przednie fotele mają sportowe kształty, z wyraźnym bocznym trzymaniem. Bardzo podobne są tylne siedzenia. Podróżnych może oddzielać także składany podłokietnik.
Porsche Panamera – porównanie wymiarów z konkurentamiMarkaPorscheBentleyMaseratiModelPanameraContinental Flying SpurQuattroporteDługość [mm]497052905097Szerokość [mm]193119761895Wysokość [mm]141814751438Rozstaw osi [mm]292030653064