Logo
WiadomościAktualnościPowstanie druga część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Jest podpis ministra

Powstanie druga część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Jest podpis ministra

Jak informuje Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak podpisał Program Inwestycji na przeprowadzenie prac przygotowawczych dla pozostałej - północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (AOW). Oznacza to, że GDDKiA może już rozpocząć przygotowania do ogłoszenia przetargów na jej budowę.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
GDDKiA
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
  • Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji dla północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
  • GDDKiA planuje przetarg na prace przygotowawcze i wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego
  • Przebieg trasy uwzględni cztery warianty, w tym jeden po istniejącej drodze krajowej nr 50
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Ministerstwo Infrastruktury przyznało fundusze GDDKiA na budowę drugiej, brakującej - północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Dyrekcja przed jeszcze przed ogłoszeniem postępowania na prace przygotowawcze planuje zebrać stanowiska samorządów z obszaru objętego pracami projektowymi, poddać je analizie i uwzględnić je w założeniach przetargów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kto podpisał Program Inwestycji dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej?
Jakie warianty przebiegu trasy są rozważane?
Kiedy planowane jest ogłoszenie przetargu na prace przygotowawcze?
Jakie elementy będą brane pod uwagę przy wyborze przebiegu trasy?

Tak będzie powstawać Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Po zebraniu stanowisk samorzadów, GDDKiA ogłosi postępowanie na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, czyli tzw STEŚ. Tutaj zadaniem projektanta będzie przeanalizowanie wszystkich możliwych przebiegów trasy. Pod uwagę weźmie on także poprowadzenie jej po śladzie istniejącej już drogi krajowej. Przy analizie będą brane także wykorzystywane przez GDDKiA technologie oraz doświadczenie dyrekcji przy powstawaniu takich projektów.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - podpisanie Programu Inwestycji
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - podpisanie Programu InwestycjiGDDKiA

Finalnie wskazany zostanie przebieg trasy, który ma być najkorzystniejszy pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym. Przebieg połączy się z nadal powstającą zachodnią częścią AOW. Projektowana część AOW ominie aglomerację warszawską od wschodu. Punktami wyjścia tej części będzie droga ekspresowa S7 na północ i na południe od Warszawy. Termin przetargu na prace przygotowawcze planowany jest jeszcze na ten rok.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma cztery warianty przebiegu

Jak pisaliśmy powyżej, nie powstał jeszcze finalny plan przebiegu obwodnicy. GDDKiA nadal prowadzi prace nad wariantami trasy, którą przebiegnie zachodnia część AOW. Aktualnie prace nad jej wariantowym poprowadzeniem obejmują opracowanie STEŚ dla odcinka drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy.

Aktualnie prace trwają nad czterema wariantami przebiegu AOW. Trzy z nich biegną po nowym śladzie, a czwarty przewiduje wykorzystanie istniejącej już drogi krajowej nr 50.

- "W związku z dużym zainteresowaniem społecznym dotyczącym szczegółów projektu OAW i otrzymaniem wielu wniosków oraz opinii, gdzie jedną z propozycji jest poprowadzenie trasy po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50, zleciliśmy biurom projektowym przeprowadzenie takiej analizy" - informuje GDDKiA.

Na bazie uzyskanych informacji projekt ma być uszczegółowiony, a wszystkie cztery wariaty zostaną przekazane do opiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczeństwo w ramach akcji informacyjnej.

Dopiero po zakończeniu wszystkich działań i przeanalizowaniu postulatów zmian w przebiegu trasy i w miarę możliwości ich wprowadzenia do projektów, wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne, a to z kolei pozwoli na wybranie najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi.

Finalny wybór zostanie przekazany do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, jako wariant preferowany, we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej. Taki wniosek do RDOŚ GDDKiA planuje złożyć w połowie przyszłego roku.

Powiązane tematy:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium