- Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji dla północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
- GDDKiA planuje przetarg na prace przygotowawcze i wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego
- Przebieg trasy uwzględni cztery warianty, w tym jeden po istniejącej drodze krajowej nr 50
Ministerstwo Infrastruktury przyznało fundusze GDDKiA na budowę drugiej, brakującej - północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Dyrekcja przed jeszcze przed ogłoszeniem postępowania na prace przygotowawcze planuje zebrać stanowiska samorządów z obszaru objętego pracami projektowymi, poddać je analizie i uwzględnić je w założeniach przetargów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Stalexport straci koncesję na zarządzanie autostradą A4, ale nie ma ochoty odejść. Padła już propozycja
Tak będzie powstawać Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
Po zebraniu stanowisk samorzadów, GDDKiA ogłosi postępowanie na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, czyli tzw STEŚ. Tutaj zadaniem projektanta będzie przeanalizowanie wszystkich możliwych przebiegów trasy. Pod uwagę weźmie on także poprowadzenie jej po śladzie istniejącej już drogi krajowej. Przy analizie będą brane także wykorzystywane przez GDDKiA technologie oraz doświadczenie dyrekcji przy powstawaniu takich projektów.
Finalnie wskazany zostanie przebieg trasy, który ma być najkorzystniejszy pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym. Przebieg połączy się z nadal powstającą zachodnią częścią AOW. Projektowana część AOW ominie aglomerację warszawską od wschodu. Punktami wyjścia tej części będzie droga ekspresowa S7 na północ i na południe od Warszawy. Termin przetargu na prace przygotowawcze planowany jest jeszcze na ten rok.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma cztery warianty przebiegu
Jak pisaliśmy powyżej, nie powstał jeszcze finalny plan przebiegu obwodnicy. GDDKiA nadal prowadzi prace nad wariantami trasy, którą przebiegnie zachodnia część AOW. Aktualnie prace nad jej wariantowym poprowadzeniem obejmują opracowanie STEŚ dla odcinka drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy.
Aktualnie prace trwają nad czterema wariantami przebiegu AOW. Trzy z nich biegną po nowym śladzie, a czwarty przewiduje wykorzystanie istniejącej już drogi krajowej nr 50.
- "W związku z dużym zainteresowaniem społecznym dotyczącym szczegółów projektu OAW i otrzymaniem wielu wniosków oraz opinii, gdzie jedną z propozycji jest poprowadzenie trasy po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50, zleciliśmy biurom projektowym przeprowadzenie takiej analizy" - informuje GDDKiA.
Na bazie uzyskanych informacji projekt ma być uszczegółowiony, a wszystkie cztery wariaty zostaną przekazane do opiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczeństwo w ramach akcji informacyjnej.
Dopiero po zakończeniu wszystkich działań i przeanalizowaniu postulatów zmian w przebiegu trasy i w miarę możliwości ich wprowadzenia do projektów, wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne, a to z kolei pozwoli na wybranie najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi.
Finalny wybór zostanie przekazany do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, jako wariant preferowany, we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej. Taki wniosek do RDOŚ GDDKiA planuje złożyć w połowie przyszłego roku.