- Odkryto pęknięcia kadłubów w transporterach opancerzonych Piranha IIIC, wozach piechoty DF30 oraz wsparcia ogniowego DF90
- Belgijska armia we współpracy z producentem, firmą GDELS-Mowag, intensywnie pracuje nad identyfikacją przyczyn usterki i planuje wymianę floty na nowoczesne Jaguary i Griffony
- Nowa flota pojazdów ma zastąpić starzejące się pojazdy rodziny Piranha oraz minoodporne wozy opancerzone Dingo 2, co stanowi istotny krok w modernizacji belgijskich sił zbrojnych
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Tekst zawiera linki reklamowe naszego partnera
Przegląd techniczny ujawnił, że problem dotyczy nie tylko transporterów opancerzonych Piranha IIIC, ale również bojowych wozów piechoty DF30 oraz wozów wsparcia ogniowego DF90. Pierwsze sygnały o wystąpieniu pęknięć kadłubów pojawiły się w połowie października, gdy pojazdy znajdowały się na terenie Centrum Kompetencyjnego ds. Taboru i Uzbrojenia w Rocourt. Zdjęcie problemu opublikowano na platformie X, co zwróciło uwagę opinii publicznej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBelgia wycofuje ze służby pojazdy opancerzone
Dyrekcja Generalna Zasobów Materiałowych zaznacza, że bezpieczeństwo użytkowników jest dla nich priorytetem i nie zamierzają podejmować niepotrzebnego ryzyka. Aktualnie trwa szczegółowa inspekcja pozostałej floty w celu zidentyfikowania wszystkich pojazdów z podobnymi uszkodzeniami. Z 138 sztuk, które weszły do służby, 11 zostało już wycofanych w 2019 r., a obecnie aktywnie użytkowanych jest 127 wozów.
Interesują Cię militaria? Sprawdź promocyjne ceny sprzętu surwiwalowego. Dalsza część tekstu znajduje się pod ramką z akcesoriami.
Belgijska armia we współpracy z producentem pojazdów, firmą GDELS-Mowag, intensywnie pracuje nad zidentyfikowaniem przyczyn usterki oraz jej wpływu na bezpieczeństwo żołnierzy. Priorytetem jest przywrócenie jak największej liczby pojazdów do służby, zwłaszcza że w przyszłym roku planowana jest wymiana floty na nowoczesne Jaguary i Griffony.
Piranha IIIC – co to za pojazd
Piranha IIIC, wdrożony do służby w 1996 roku, wyróżnia się wysokim poziomem ochrony załogi. Załoga liczy 2-3 osoby, a desant do 9-10 żołnierzy. Napęd stanowi silnik wysokoprężny Caterpillar C9 o mocy 400 KM, umożliwiający osiągnięcie prędkości do 100 km/h. Pojazd jest przystosowany do wielu zadań, od transportera, przez bojowy wóz piechoty, po pojazd wsparcia ogniowego. Uzbrojenie standardowe to wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm. Wariant ten jest wykorzystywany przez armie wielu krajów.
Jaguary i Griffony zamiast Piranhy i Dingo 2
Belgowie zdecydowali się na pozyskanie 382 egzemplarzy VBMR Griffon w 10 odmianach oraz 60 bojowych wozów rozpoznawczych EBRC Jaguar, które zastąpią starzejące się pojazdy rodziny Piranha oraz minoodporne wozy opancerzone Dingo 2. Wdrożenie nowego sprzętu przewidziane jest na najbliższy rok, co stanowi istotny krok w modernizacji belgijskich sił zbrojnych.
Tekst zawiera linki reklamowe naszego partnera