Renault 5 Turbo to auto zaprojektowane z myślą o startach w rajdach. Zaplecami kierowcy i pasażera mruczy turbodoładowany silnik 1.4 osiągającymoc 160KM. To szalone auto pomimo niewielkiego rozstawu osi ma napędprzekazywany na tył poprzez opony o rozmiarze 220/55. Dodajmy niską masępojazdu (gotowego do jazdy) wynoszącą 970 kg, a otrzymamy świetnązabawkę, dzięki której będziemy uśmiechnięci za każdym razem gdyprzekręcimy kluczyk w stacyjce.
Peugeot 205 T 16 jest to jeden z wielu udanych hothatch'y Peugeota.Dlaczego ten model? Bo jest rzadki, mocny i ma podobnie jak Renaultsilnik umieszczony w miejscu tylnej kanapy. Moc 200 KM, masa 1145 kg inapęd na 4 koła to gwarancja mocnych wrażeń. Przy około 4 000 obr./min.poczujemy mocne uderzenie w plecy, wtedy to turbosprężarka pozwalaosiągnąć maksymalny moment obrotowy o wartości 255 Nm. Osiągi wprawią wzakłopotanie nie jedno nowe auto, sprint do setki trwa mniej niż 7sekund, a jego prędkość maksymalna to 209 km/h.
Volkswagen Golf GTI I to prekursor małych, szybkich aut. Najlżejszy i jednocześnie najmniejszy z Golfów wyprodukowanych do tej pory. Brak wspomagaczy typu ABS, ESP pozwoli nam decydować o tym jak będziemy hamowali i pokonywali zakręty. Silnik 1.6 z wtryskiem paliwa Bosh K-Jetronic kręcił się do 6 100 obr./min., a jego maksymalna moc wynosiła 110 KM. Prędkość maksymalna 186 km/h i przyśpieszenie do 100 km/h w około 9 sekund może dziś nie wprawiają w zachwyt, ale w latach 70-tych robiły wrażenie.
Fiat Uno Turbo niby zwykłe popularne Uno, niech was nie zmyli jego wygląd. Turbo w peaku pompuje powietrze do komory spalania pod ciśnieniem 2,5 bara. Efekty są jak najbardziej zadowalające 8,5 sekundy do 100 km/h oraz prędkość maksymalna 196 km/h. Silnik z tego auta znalazł także zastosowanie w Fiacie Punto GT pierwszej serii. Zaletą Fiata była niska cena w porównaniu do innych hothatch'y, a wadą słaba jakość wykonania.
Innocenti De Tomaso Turbo został zbudowany na bazie zwykłego Innocenti, ale jego modyfikacją zajęła się firma De Tomaso, ma w zestawieniu jeden z najmniejszy silników i mizerne osiągi. Nie one są jednak najważniejsze, tu panuje niesamowity klimat. To najłatwiejszy sposób na posiadanie legendarnego De Tomaso. Pod maską Innocenti znajduje się mały 3 cylindrowy silnik o mocy 72 KM. Dzięki doładowaniu 100 km/h pojawia się na liczniku po 10,8 sekundy, a zegary i kierownica do złudzenia przypominały te z supersamochodów. To auto jest tak trudno dostępne, że nie udało nam się zdobyć jego zdjęcia. Tu zobaczysz zdjęcia Innocenti De Tomaso.
Daihatsu Charade GTti to popularne w Polsce samochód, ale nie w odmianie GTti. Ma on wspólne cechy z Innocenti 3 cylindrowy silnik oraz to, że powstał jego prototypowa wersja 926R opracowana przy współpracy z De Tomaso . GTti oferowane było w sprzedaży w latach 1987-1993. To jeden z pierwszych samochodów osiągających z jednego litra pojemności 101 KM.
Autobianchi A112 Abarth między 1971, a 1985 rokiem. Pod jego maską występowały dwa silniki, mocniejszy osiągał 70 KM. Bazowały one na jednostce Fiata 850 Sport. Zawieszenie zostało zapożyczone z Fiata 128. A112 to prosta konstrukcja bez zbytecznych dodatków, pośrodku deski znajdują się dodatkowe wskaźniki między innymi woltomierz i wskaźnik ciśnienia oleju.
Lancia Delta HF Integrale tego auta nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. To jedno z większych w tej grupie. Każdy miłośnik rajdów „odda za nią życie”. Posiada stały napęd na 4 koła, 2 litrowy silnik o mocy 215 KM (w wersji 16V). Samochód pierwszą setkę osiąga w niecałe 6 sekund! Do świetnych osiągów dochodzi legenda tego modelu – sześciokrotne zdobycie tytułu Mistrza Świata. Szkoda, że rdza wpisała się na listę fanów Integrale.
Nissan Sunny GTi-R w przeciwieństwie do Lancii nie rzuca się w oczy. Poza ogromnym wlotem powietrza na masce to z wyglądu prawie seryjny samochód. Nissan to idealny wybór na dojazdy po zakupy i weekendowe wypady na tor. Pod jego maskę trafił mocny 230 konny turbodoładowany silnik 2.0, którego moc jest przekazywana na 4 koła. Szkoda, że nie zapisał się w kartach historii jak Lancia.
Mazda 323 GT-R ogromny przedni zderzak, zaawansowana technologicznie jednostka napędowa 1.9 litra. W silniku odnajdziemy stosowane w autach sportowych zawory wypełnione ciekłym sodem. Za odpowiednie wytracanie prędkości odpowiadają tarczehamulcowe z Mitsubishi Galant VR4. Moc 186 KM oraz zmodyfikowany napęd Mazdy na 4 koła. Skomplikowana konstrukcja i drogie części odróżniają ją od zwykłej odmiany charakteryzującej się niskim kosztami utrzymania oraz bezawaryjnością- za dobrą zabawę trzeba płacić.
To zestawienie pokazuje, że małe jest piękne, a rozmiar nie ma znaczenia. Najwyższy czas, zacząć przeglądać oferty sprzedażowe w poszukiwaniu małego szybkiego hothatch'a!