Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Kupujesz używany samochód? Uważaj na cofnięte liczniki. W tej grupie aut problem jest największy

Kupujesz używany samochód? Uważaj na cofnięte liczniki. W tej grupie aut problem jest największy

Statystycznie rzecz biorąc, udział samochodów z cofniętym licznikiem jest inny w przypadku samochodów importowanych i tych, które jako nowe zostały kupione w polskim salonie. Dokładnie ta sama prawidłowość pojawia się także w innych krajach, w których samochody używane sprowadzane z zagranicy stanowią znaczną część rynku samochodów używanych.

Cofnięcie licznika elektronicznego w starszych autach to kwestia kilku minut. Koszt – od ok. 150 zł
Cofnięcie licznika elektronicznego w starszych autach to kwestia kilku minut. Koszt – od ok. 150 złŹródło: Auto Świat
  • Cofanie liczników w używanych samochodach to wciąż plaga
  • Nabywcy samochodów z cofniętym licznikiem przepłacają, a ponadto muszą radzić sobie z niespodziewanymi usterkami
  • W życiu wielu używanych samochodów przychodzi taki moment, w którym cofnięcie licznika jest szczególnie prawdopodobne
  • W Polsce cofanie liczników i ma swoje miejsce w Kodeksie karnym od maja 2019 r. Ściganie przestępców jest jednak trudne, nie zawsze możliwe

Jak wynika z danych CarVertical, ryzyko kupna samochodu z cofniętym licznikiem jest dwa razy wyższe, jeśli kupujemy samochód używany z importu niż w sytuacji, gdy kupujemy auto od początku jeżdżące po polskich drogach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W Polsce wśród samochodów sprowadzany odsetek cofniętych liczników to co najmniej 12,9 proc. W przypadku aut z polskiego rynku zagrożenie auta "kręconego" kupnem wynosi co najmniej 5,6 proc. – jest zatem ponad dwa razy niższe.

Cofanie liczników: co najmniej 13 proc. kręconych samochodów. Skąd te dane?

Carvertical, tak jak i konkurencyjne firmy, oferuje raporty na temat historii samochodów używanych generowane na podstawie numerów VIN. Dane o przebiegu aut pojawiają się w różnych bazach danych podczas przeglądów obowiązkowych, wizyt w autoryzowanych warsztatach, podczas zgłaszania szkód ubezpieczeniowych, są zbierane z ogłoszeń o sprzedaży, itp. Firmy oferujące płatne raporty zbierają te dane i na ich podstawie informują nabywców aut o cofniętych licznikach, szkodach powypadkowych, itp.

Jeśli z danych wynika, że stan licznika auta rejestrowany podczas rożnych zdarzeń obniżył się pomimo upływu czasu, oznacza to, że licznik mógł zostać cofnięty. Kupujący raport o używanym aucie dostaje taką informację, a dostawca raportu – w tym przypadku Carvertical – zbiera dane statystyczne na temat rynku.

Oczywiście, dane mówiące o tym, jak wiele samochodów ma cofnięty licznik, należy traktować jako "nie mniej niż". To dlatego, że nie wszystkie oszustwa są wykrywalne. W sytuacji, gdy auto nie jest serwisowane w ASO, nie ma ubezpieczenia autocasco albo nie bierze udziału w kolizjach, informacja o cofniętym liczniku nie pojawi się w raporcie, bo nie ma jej w żadnej bazie danych.

Są sytuacje, w których szczególnie często dochodzi do cofania liczników.

W takim momencie najbezpieczniej cofa się liczniki

Cofanie liczników: od 25 maja 2019 r. ma swoje miejsce w Kodeksie karnym.
Cofanie liczników: od 25 maja 2019 r. ma swoje miejsce w Kodeksie karnym.Źródło: Auto Świat

W Polsce dopiero od połowy 2019 roku cofanie licznika jest wyodrębnionym przestępstwem umieszczonym w Kodeksie Karnym. Wcześniej też było to nielegalne (oszustwo), niemniej od 2016 r. – teoretycznie – jest to proceder bardziej zagrożony karą.

Dodatkowym utrudnieniem dla oszustów jest to, że stan licznika jest sprawdzany podczas obowiązkowych przeglądów i umieszczany w centralnej bazie danych. Wymianę licznika trzeba zgłaszać. Dane są powszechnie dostępne – każdy może je uzyskać za darmo.

Dlatego, choć technicznie rzecz biorąc, cofnięcie licznika jest w większości aut banalnie proste, jest to jednocześnie na terenie kraju czynność, która łatwo wychodzi na jaw. Cofanie licznika jest natomiast obarczone znikomym ryzykiem, jeśli dotyczy samochodów jeszcze niezarejestrowanych w Polsce – przed pierwszym obowiązkowym przeglądem. Dlatego auta sprowadzane do Polski są "kręcone" częściej niż auta pochodzące z polskiego rynku.

Cofanie liczników: w innych krajach auta sprowadzane też są bardziej ryzykowne

Dokładnie ta sama sytuacja dotyczy Łotwy (ok. 25 proc. cofniętych aut z zagranicy, tylko ok. 10 proc. "miejscowych"), Czech (ok. 14 proc. sprowadzanych vs ok. 10 proc. miejscowych), ale też Włoch, Hiszpanii, Francji, Słowacji, Litwy, itp. W każdym z tych krajów odsetek aut sprowadzanych z cofniętym licznikiem jest znacznie wyższy niż w przypadku samochodów "lokalnych". Jedynie w krajach, w których lokalnie nie rejestruje się stanów licznika (m.in. Serbia, Rumunia), odsetki te są zbliżone. Ale i tam auta sprowadzane są "kręcone" przynajmniej nieznacznie częściej.

W Polsce auta sprowadzane z zagranicy stanowią olbrzymią większość rynku samochodów używanych.

Czy auto, które chcesz kupić, ma cofnięty licznik?

Jednym ze sposobów na uniknięcie kupna "kręconego" samochodu jest sprawdzanie przeszłości naszych kandydatów do kupna poprzez zamawianie płatnych raportów. Dobrym źródłem danych są także autoryzowane warsztaty oferujące usługę "sprawdzenia auta przed kupnem". Najlepiej, jednak jeśli auto ma wiarygodne, oryginalne dokumenty potwierdzające przebieg. Oczywiście takie samochody są najdroższe – nie bez powodu.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków