- W 2024 r. auta na polskim rynku wtórnym straciły średnio 10 proc. wartości
- Volkswagen Passat stracił najwięcej na wartości, o 19 proc.
- Audi A6 straciło najwięcej kwotowo, 10 029 zł
- Opel Astra, najczęściej sprzedawany model, stracił 14 proc. wartości
W całym 2024 r. średni wzrost cen towarów w Polsce wyniósł 3,6 proc. w stosunku do 2023 r. To istotne, bo najpopularniejsze na polskim rynku wtórnym modele samochodów przeciętnie straciły 10 proc. wartości, mimo że tempo wzrostu cen na rynku wtórnym znacznie przyśpieszyło.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Jadę po limuzynę, mając w kieszeni 50 tys. zł. Lepsze starsze Volvo czy młodsza Skoda?
Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO tak komentuje ubiegłoroczne trendy ekonomiczne — "Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego w grudniu 2024 roku w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 4,7 proc. W całym 2024 roku średni wzrost cen wyniósł 3,6 proc. w stosunku do roku 2023. Biorąc pod uwagę nasze dane, inflacja w Polsce w 2024 roku była niemal trzykrotnie niższa niż spadek wartości cen popularnych aut używanych, które średnio staniały o 10 proc.".
Wśród najczęściej oferowanych na rynku wtórnym modeli aut, najwięcej na wartości stracił Volkswagen Passat. Jego ceny spadły przeciętnie o 19 proc. Mediana ceny tego modelu w 2023 r. wynosiła 38 147 zł, ale już w 2024 r. tylko 31 017 zł. To spadek o 7 130 zł.
Jeśli weźmie się jednak pod uwagę ujęcie ilościowe, najwięcej stracił nie VW Passat, ale Audi A6. Było to aż 10 029 zł. Mediana ceny tego modelu na rynku wtórnym wynosiła 58 712 zł w 2023 r, a w 2024 r. już tylko 48 683 zł.
Jeśli chodzi zaś o modele, które są najczęściej sprzedawane na polskim rynku wtórnym, to Opel Astra, który jest zdecydowanym numerem jeden, stracił na wartości 14 proc., tj. 3 571 zł. Wartość najczęściej oferowanego na rynku wtórnym samochodu elektrycznego natomiast wzrosła. Nissan Leaf podrożał przeciętnie o 455 zł. Mediana ceny tego modelu wynosiła w 2023 r. 61 157 zł, a w 2024 r. – 61 612 zł.
Najczęściej oferowane na sprzedaż samochody na wtórnym rynku w Polsce, które straciły najwięcej na wartości w 2024 r.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Model | Spadek wartości (proc.) | Spadek wartości (zł) | Mediana ceny (zł) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lata) | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | VW Passat | 19 | 7130 | 31 017 | 210 966 | 10 |
2. | Audi A6 | 17 | 10029 | 48 683 | 220 082 | 11 |
3. | Skoda - Fabia | 17 | 3081 | 15 266 | 166 456 | 11 |
4. | Renault Clio | 17 | 4748 | 23 894 | 129 178 | 9 |
5. | VW Polo | 17 | 2800 | 14 092 | 172 131 | 14 |
6. | Toyota Avensis | 15 | 4140 | 24 256 | 220 542 | 14 |
7. | Opel Astra | 14 | 3571 | 22 316 | 180 433 | 12 |
8. | VW Golf | 14 | 3813 | 24 316 | 186 818 | 11 |
9. | Seat Leon | 13 | 5078 | 33 033 | 172 264 | 10 |
10. | Audi A4 | 13 | 4293 | 28 749 | 227 988 | 14 |
11. | Renault Megane | 12 | 3217 | 22 950 | 161 110 | 11 |
12. | BMW 5 | 12 | 6912 | 49 792 | 220 558 | 11 |
13. | Opel Corsa | 12 | 2058 | 14 883 | 152 211 | 12 |
14. | Audi A3 | 11 | 3122 | 24 065 | 205 324 | 14 |
15. | Toyota Yaris | 11 | 3356 | 26 242 | 121 527 | 9 |
16. | Ford Focus | 11 | 2940 | 23 437 | 179 180 | 10 |
17. | Honda Civic | 11 | 2975 | 23 817 | 172 295 | 14 |
18. | Ford Fiesta | 10 | 2192 | 18 816 | 154 106 | 12 |
19. | Fiat Ducato | 10 | 5713 | 49 487 | 223 034 | 8 |
20. | Ford Mondeo | 10 | 2820 | 26 467 | 210 931 | 10 |