- Innowacyjna platforma mBSP XBS to przykład technologii, która pozwala zaoferować wyższy poziom integracji, automatyzacji i bezpieczeństwa hamowania
- Digital Twin wdrażany w zakładach ZF we Wrocławiu to narzędzie zapewniające elastyczność i optymalizację procesów przy jednoczesnym podnoszeniu standardów jakości
- Wrocławskie centrum badawczo-rozwojowe ZF zatrudnia 480 inżynierów, których praca nad nowymi technologiami wpływa na globalne standardy bezpieczeństwa w motoryzacji
Polska na zakręcie bezpieczeństwa drogowego
Polskie drogi pozostają niebezpieczne, choć statystyki wskazują na pewien postęp. W 2023 roku odnotowano 20 936 wypadków drogowych, w których zginęły 1 893 osoby, a ponad 24 tysiące zostało rannych. Chociaż w porównaniu do lat ubiegłych liczby te spadły, Polska wciąż zajmuje niechlubne miejsce w europejskim rankingu wypadków śmiertelnych.
Co stoi za tymi liczbami? Eksperci wskazują na złożony zestaw czynników: od infrastruktury drogowej, przez zachowania kierowców, aż po stan techniczny pojazdów. To właśnie w tym ostatnim obszarze tkwi potencjał do zmiany – nowoczesne systemy wspomagające kierowców mogą zmniejszyć ryzyko wypadków.
Technologia w służbie bezpieczeństwa
Przyszłość motoryzacji to inteligentne pojazdy, które reagują szybciej i bardziej adekwatnie niż człowiek. Grupa ZF, globalny lider w dziedzinie technologii dla pojazdów użytkowych, od lat pracuje nad rozwiązaniami, które pomagają przekształcać samochody ciężarowe, autobusy i przyczepy w maszyny coraz bardziej autonomiczne. Wrocławskie centrum badawczo-rozwojowe ZF odegrało kluczową rolę w tworzeniu mBSP XBS, czyli modułowej i skalowalnej platformy hamulcowej nowej generacji, która oferuje elektronicznie sterowane, pneumatycznie uruchamiane hamowanie i jest odpowiednia dla wszystkich konfiguracji pojazdów użytkowych.
— Zakłady ZF CVS we Wrocławiu należą do kluczowych jednostek ZF zajmujących się produkcją i rozwojem zaawansowanych układów hamulcowych i elektroniki pojazdowej — mówi Sebastian Gałka, Site Leader ZF CV Systems Poland. System mBSP XBS nie tylko poprawia bezpieczeństwo, ale także wyznacza nowy standard integracji technologii i automatyzacji w pojazdach użytkowych.
Wrocław to centrum innowacji. Digitalizacja na pierwszym planie
ZF CV Systems we Wrocławiu to nie tylko zakłady produkcyjne, ale również centrum badawczo-rozwojowe. Na powierzchni ponad 53 tysięcy metrów kwadratowych pracuje 2850 osób, w tym aż 480 inżynierów specjalizujących się w projektowaniu i testowaniu technologii przyszłości.
— Nasza współpraca z globalną siecią inżynieryjną ZF oraz z lokalnym zakładem produkcyjnym daje nam unikalną szansę zaangażowania się w procesy rozwoju produktu od pomysłu, przez testowanie, aż po produkcję najnowszych technologii dla pojazdów użytkowych — podkreśla dr Elżbieta Gawin, dyrektorka zespołu R&D ZF CV Systems Poland.
ZF wykracza poza tradycyjne podejście do produkcji. Ważnym czynnikiem sukcesu wrocławskiej lokalizacji jest digitalizacja i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań produkcyjno — inżynieryjnych. Digital Twin, czyli cyfrowy bliźniak, to jedna z technologii pilotażowo wdrażanych we wrocławskich zakładach. Dzięki holistycznemu podejściu zespół nie tylko wykonuje multidyscyplinarne symulacje odzwierciedlające zachowania produktu w okresie jego życia, ale też wdraża rozwiązania w obszarze produkcyjnym. Dzięki niej procesy produkcyjne są bardziej elastyczne, zoptymalizowane i lepiej dostosowane do zmieniających się wymagań rynku.
— Branża motoryzacyjna jest niezwykle dynamiczna, co wymaga od nas elastyczności i szybkiego dostosowywania się do zmian. Implementujemy nowoczesne narzędzia cyfrowe, które ułatwiają pracę naszym pracownikom. Kształcimy zespół w zakresie cyfrowych kompetencji, co pozwala na szybszą analizę i reakcję — dodaje Sebastian Gałka.
Praktyczne efekty innowacji i wpływ na bezpieczeństwo na polskich drogach
Platforma hamulcowa mBSP XBS, już stosowana przez głównych europejskich producentów pojazdów użytkowych, jest przykładem na to, jak technologia może wpływać na bezpieczeństwo. Jej centralny moduł sterujący umożliwia precyzyjne i szybkie działanie systemów hamulcowych, redukując ryzyko błędów. Co więcej, system ten obsługuje funkcje automatyzacji na poziomie 5 – kroku w stronę pełnej autonomii pojazdów.
Pomimo że Polska ma przed sobą długą drogę w walce o bezpieczne drogi, takie inicjatywy jak technologie ZF dają realną nadzieję na poprawę sytuacji. Wrocławskie centrum badawczo-rozwojowe to dowód na to, że polskie innowacje mogą też zmieniać globalne standardy w motoryzacji, a jednocześnie bezpośrednio wpływać na codzienne życie milionów ludzi.
Współpraca nauki i technologii z praktyką motoryzacyjną pokazuje, że każde innowacyjne rozwiązanie ma potencjał zmienić rzeczywistość – nie tylko w teorii, ale i na drodze. Bo na końcu zawsze chodzi o to samo: życie.