Auto Świat Wiadomości Aktualności Bezpieczeństwo na drogach. Jak technologie rozwijane w Polsce zmieniają pojazdy użytkowe?

Bezpieczeństwo na drogach. Jak technologie rozwijane w Polsce zmieniają pojazdy użytkowe?

Materiał reklamowy na zlecenie marki
ZF

Pomimo wyraźnych postępów w poprawie bezpieczeństwa na drogach, Polska wciąż znajduje się w czołówce europejskich krajów pod względem liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Dlaczego tak się dzieje? I co może zmienić tę rzeczywistość? Odpowiedzią mogą być innowacyjne technologie dla pojazdów użytkowych opracowywane przez firmę ZF w jej wrocławskim centrum badawczo-rozwojowym.

Autostrada
Pexels
Autostrada
  • Innowacyjna platforma mBSP XBS to przykład technologii, która pozwala zaoferować wyższy poziom integracji, automatyzacji i bezpieczeństwa hamowania
  • Digital Twin wdrażany w zakładach ZF we Wrocławiu to narzędzie zapewniające elastyczność i optymalizację procesów przy jednoczesnym podnoszeniu standardów jakości
  • Wrocławskie centrum badawczo-rozwojowe ZF zatrudnia 480 inżynierów, których praca nad nowymi technologiami wpływa na globalne standardy bezpieczeństwa w motoryzacji

Polska na zakręcie bezpieczeństwa drogowego

Polskie drogi pozostają niebezpieczne, choć statystyki wskazują na pewien postęp. W 2023 roku odnotowano 20 936 wypadków drogowych, w których zginęły 1 893 osoby, a ponad 24 tysiące zostało rannych. Chociaż w porównaniu do lat ubiegłych liczby te spadły, Polska wciąż zajmuje niechlubne miejsce w europejskim rankingu wypadków śmiertelnych.

Co stoi za tymi liczbami? Eksperci wskazują na złożony zestaw czynników: od infrastruktury drogowej, przez zachowania kierowców, aż po stan techniczny pojazdów. To właśnie w tym ostatnim obszarze tkwi potencjał do zmiany – nowoczesne systemy wspomagające kierowców mogą zmniejszyć ryzyko wypadków.

Technologia w służbie bezpieczeństwa

Przyszłość motoryzacji to inteligentne pojazdy, które reagują szybciej i bardziej adekwatnie niż człowiek. Grupa ZF, globalny lider w dziedzinie technologii dla pojazdów użytkowych, od lat pracuje nad rozwiązaniami, które pomagają przekształcać samochody ciężarowe, autobusy i przyczepy w maszyny coraz bardziej autonomiczne. Wrocławskie centrum badawczo-rozwojowe ZF odegrało kluczową rolę w tworzeniu mBSP XBS, czyli modułowej i skalowalnej platformy hamulcowej nowej generacji, która oferuje elektronicznie sterowane, pneumatycznie uruchamiane hamowanie i jest odpowiednia dla wszystkich konfiguracji pojazdów użytkowych.

— Zakłady ZF CVS we Wrocławiu należą do kluczowych jednostek ZF zajmujących się produkcją i rozwojem zaawansowanych układów hamulcowych i elektroniki pojazdowej — mówi Sebastian Gałka, Site Leader ZF CV Systems Poland. System mBSP XBS nie tylko poprawia bezpieczeństwo, ale także wyznacza nowy standard integracji technologii i automatyzacji w pojazdach użytkowych.

Wrocław to centrum innowacji. Digitalizacja na pierwszym planie

Bezpieczeństwo na drogach. Jak technologie rozwijane w Polsce zmieniają pojazdy użytkowe?
Bezpieczeństwo na drogach. Jak technologie rozwijane w Polsce zmieniają pojazdy użytkowe?Żródło: ZF

ZF CV Systems we Wrocławiu to nie tylko zakłady produkcyjne, ale również centrum badawczo-rozwojowe. Na powierzchni ponad 53 tysięcy metrów kwadratowych pracuje 2850 osób, w tym aż 480 inżynierów specjalizujących się w projektowaniu i testowaniu technologii przyszłości.

— Nasza współpraca z globalną siecią inżynieryjną ZF oraz z lokalnym zakładem produkcyjnym daje nam unikalną szansę zaangażowania się w procesy rozwoju produktu od pomysłu, przez testowanie, aż po produkcję najnowszych technologii dla pojazdów użytkowych — podkreśla dr Elżbieta Gawin, dyrektorka zespołu R&D ZF CV Systems Poland.

Bezpieczeństwo na drogach. Jak technologie rozwijane w Polsce zmieniają pojazdy użytkowe?
Bezpieczeństwo na drogach. Jak technologie rozwijane w Polsce zmieniają pojazdy użytkowe?Żródło: ZF

ZF wykracza poza tradycyjne podejście do produkcji. Ważnym czynnikiem sukcesu wrocławskiej lokalizacji jest digitalizacja i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań produkcyjno — inżynieryjnych. Digital Twin, czyli cyfrowy bliźniak, to jedna z technologii pilotażowo wdrażanych we wrocławskich zakładach. Dzięki holistycznemu podejściu zespół nie tylko wykonuje multidyscyplinarne symulacje odzwierciedlające zachowania produktu w okresie jego życia, ale też wdraża rozwiązania w obszarze produkcyjnym. Dzięki niej procesy produkcyjne są bardziej elastyczne, zoptymalizowane i lepiej dostosowane do zmieniających się wymagań rynku.

Branża motoryzacyjna jest niezwykle dynamiczna, co wymaga od nas elastyczności i szybkiego dostosowywania się do zmian. Implementujemy nowoczesne narzędzia cyfrowe, które ułatwiają pracę naszym pracownikom. Kształcimy zespół w zakresie cyfrowych kompetencji, co pozwala na szybszą analizę i reakcję — dodaje Sebastian Gałka.

Praktyczne efekty innowacji i wpływ na bezpieczeństwo na polskich drogach

Bezpieczeństwo na drogach. Jak technologie rozwijane w Polsce zmieniają pojazdy użytkowe?
Bezpieczeństwo na drogach. Jak technologie rozwijane w Polsce zmieniają pojazdy użytkowe?Żródło: ZF

Platforma hamulcowa mBSP XBS, już stosowana przez głównych europejskich producentów pojazdów użytkowych, jest przykładem na to, jak technologia może wpływać na bezpieczeństwo. Jej centralny moduł sterujący umożliwia precyzyjne i szybkie działanie systemów hamulcowych, redukując ryzyko błędów. Co więcej, system ten obsługuje funkcje automatyzacji na poziomie 5 – kroku w stronę pełnej autonomii pojazdów.

Pomimo że Polska ma przed sobą długą drogę w walce o bezpieczne drogi, takie inicjatywy jak technologie ZF dają realną nadzieję na poprawę sytuacji. Wrocławskie centrum badawczo-rozwojowe to dowód na to, że polskie innowacje mogą też zmieniać globalne standardy w motoryzacji, a jednocześnie bezpośrednio wpływać na codzienne życie milionów ludzi.

Współpraca nauki i technologii z praktyką motoryzacyjną pokazuje, że każde innowacyjne rozwiązanie ma potencjał zmienić rzeczywistość – nie tylko w teorii, ale i na drodze. Bo na końcu zawsze chodzi o to samo: życie.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
ZF