Auto Świat Wiadomości Aktualności Zakaz wjazdu do centrów miast dla dużych SUV-ów? Pojawiają się takie pomysły

Zakaz wjazdu do centrów miast dla dużych SUV-ów? Pojawiają się takie pomysły

Po tragicznym wypadku z udziałem pieszych i SUV-a Porsche, do którego doszło we wrześniu br. w Berlinie, Niemcy zaczęli dyskusję o tym, co zrobić z dużymi samochodami w miastach. Szef Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu poszedł dalej – proponuje wprowadzić zakaz wjazdu tego typu pojazdów do ścisłego centrum europejskich miast.

Porsche Macan
Auto Świat
Porsche Macan

Dyskusja na temat zagrożenie, jakie niosą duże SUV-y dla pieszych i rowerzystów, rozgorzała po tym, jak kierowca Porsche Macan z niewyjaśnionych przyczyn wjechał w grupę pieszych. W wypadku zginęły cztery osoby – w tym dziecko. W kilka tygodni po tym wypadku szef Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ang. skrót ETSC) zaproponował, aby zakaz wjazdu do centrów europejskich miast dla aut niespełniających norm emisji spalin rozszerzyć o duże SUV-y, które nie zapewniają odpowiedniej ochrony dla niechronionych uczestników ruchu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

 – Piesi i rowerzyści stanowią obecnie większy odsetek osób umierających na naszych drogach, ponieważ do tej pory podejmowane środki bezpieczeństwa priorytetowo traktowały osoby znajdujące się w pojeździe – powiedział Antonio Avenosa, szef ETSC. – Jesteśmy przyzwyczajeni do ograniczeń w miastach dla niektórych samochodów ze względu na obawy dotyczące jakości powietrza, więc dlaczego nie wprowadzić ich także dla samochodów stanowiących nieuzasadnione zagrożenie dla niechronionych użytkowników dróg?” – zapytał retorycznie Avenosa.

SUV-y niebezpieczne dla pieszych

Okazuje się, że pomysł szefa ETSC, oznaczałby wyrzucenie z metropolii większości dużych SUV-ów, bowiem jeszcze do niedawna tego typu auta o masie przekraczającej 2,5 tony nie musiały spełniać europejskich norm dotyczących ochrony pieszych.

Regulacje takie pojawiły się dopiero w 2014 r. Mimo to wiele SUV-ów i tak wypada fatalnie w tym aspekcie testów bezpieczeństwa. Wspomniane Porsche Macan, które wjechało w pieszych w Berlinie, w testach Euro NCAP 2014 uzyskało bardzo słaby wynik w kategorii ochrony pieszych (zaledwie 60 proc. maksymalnej oceny). 

Źródło: ETSC

pik
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków