Audi SQ8 TDI bez trudu odróżnimy od innych wersji silnikowych modelu Q8. To zasługa innej stylizacji 8-kątnej atrapy chłodnicy Singleframe (z podwójnym żebrowaniem i srebrną obwódką), nakładek na nadkolach czy osłon pod zderzakami. Standardem są diodowe reflektory, a na zamówienie można mieć diodowe lampy HD Matrix. W aucie zastosowano także czarne dyfuzory i obudowy lusterek w kolorze aluminium. Na życzenie dostępny będzie pakiet czerń, dzięki któremu wyróżnią się jeszcze bardziej zderzaki, grill oraz boczne okna.

Wnętrze zapewnia pasażerom podróżowanie w komfortowych warunkach. To nie tylko zasługa dużej ilości miejsca, lecz także wygodnych foteli. Już w standardzie otrzymuje się sportowe siedzenia, a za opłatą dostępne będą fotele sportowe S plus ze zintegrowanymi zagłówkami i wysokimi bokami, a także z funkcją klimatyzacji oraz masażu. Tylna kanapa może być składana i przesuwana, a za nią znajduje się bagażnik o pojemności 605-1755 l.

Wnętrze może być wykończone kombinacją skóry i Alcantary, a dominującym kolorem jest czerń. Jednak na życzenie fotele, środkowy podłokietnik i podłokietniki w drzwiach, mogą mieć obicia w sportowym kolorze – szarym Rotor albo czerwonym Ara.

Audi SQ8 TDI – moc nadal w dieslu

Jednym z ważniejszych elementów, który decyduje o zakupie Audi SQ8 TDI jest silnik. W tym przypadku drzemie gotowy do działania diesel V8 o mocy 435 KM. To najmocniejsza wysokoprężna jednostka oferowana na europejskim rynku. Dzięki niej samochód osiąga 100 km/h już po 4,8 s, a rozpędzanie kończy się przy ograniczonych elektronicznie 250 km/h.

Audi SQ8 TDI ma świetne osiągi m.in. dzięki odpowiedniej budowie silnika. Jego ssąca strona znajduje się od zewnętrz, a gorąca – wydechowa z obiema turbosprężarkami w wewnętrznym kącie pomiędzy ułożonymi na kształt litery V rzędami cylindrów. Dzięki temu drogi dolotowe są krótkie, a to zapewnia bardziej spontaniczne reakcje na dodawanie gazu.

Turbosprężarki Audi SQ8 TDI załączają stopniowo. Co to oznacza? Przy niskich obrotach silnika działa jedna z nich, a druga włącza się powyżej 2200 obr./min. Podczas ruszania i przyspieszania na niskich obrotach pracę sprężarek wspomaga jeszcze sprężarka napędzana elektrycznie (EAV). Prąd dostarczany jest do niej za sprawą 48-woltowej sieci elektrycznej.

Z wałem korbowym połączony jest alternator-rozrusznik (RSG), który w trakcie hamowania może odzyskiwać nawet 8 kW energii, a następnie magazynuje ją w litowo-jonowym akumulatorze. Jeżeli w zakresie prędkości 55-160 km/h kierowca zdejmie nogę z gazu, auto, w zależności od sytuacji może rekuperować energię bądź toczyć się na jałowym biegu lub też żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Po naciśnięciu pedału gazu RSG ponownie włącza silnik.

Audi SQ8 TDI – zawsze quattro

Audi SQ8 ma stały napęd na wszystkie koła, a moment obrotowy jest do nich dostarczany za pomocą 8-stopniowej, automatycznej skrzyni. Napęd dociera do przedniej i tylnej osi w stosunku 40:60. Ponadto sportowy mechanizm różnicowy (dostępny w ramach pakietu zaawansowanego zawieszenia Advenced Suspension) aktywnie rozdziela momenty napędowe pomiędzy kołami tylnej osi.

Audi SQ8 TDI w standardzie ma system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z siedmioma trybami pracy oraz adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sportowe adaptive air suspension sport z regulowanym stopniem tłumienia. Zawieszenie pneumatyczne pozwala na zmianę wysokości zawieszenia karoserii maksymalnie o 90 mm.

Na życzenie dostępny jest również progresywny układ kierowniczy i układ czterech kół skrętnych. Przy niskich prędkościach, np. podczas manewrowania i parkowania, koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich. Powyżej 60 km/h tylne koła skręcają się w tym samym kierunku co przednie. Zwiększa to stabilność pojazdu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Audi SQ8 może mieć także elektromechaniczną, aktywną stabilizację przechyłu. Układ działa w taki sposób żeby zapobiegać pod- lub nadsterowności, a tym samym zapewnia lepszą stabilność pojazdu w trakcie szybkiego podróżowania.

Audi SQ8 TDI w europejskich salonach sprzedaży pojawi się późnym latem tego roku. Ceny auta na polskim rynku nie są jeszcze znane.

Audi SQ8 TDI – nasza opinia

Audi SQ8 TDI nie będzie z pewnością tanie, ale w tej klasie aut nie walczy się o klienta ceną. Tu ważniejsza jest potężna moc zapewniająca świetne osiągi oraz układ jezdny, dzięki któremu auto prowadzi się precyzyjnie w każdych warunkach. Jesteśmy pewni, że pod tymi względami Audi SQ8 TDI sprawdzi się w stu procentach.

Audi SQ8 TDI – dane techniczne

Silnik/liczba cylindrów 4.0 diesel, biturbo/V8
Moc 435 KM
Moment obrotowy 900 Nm przy 1250-3250 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s
Pojemność bagażnika 605-1755 l