Toyota Prius Plug-in zewnętrznie jest bardzo podobna do Priusa trzeciej generacji. Samochód ma masę 1425 kg, o 55 kg więcej od standardowego Priusa. Zastosowany akumulator litowo-jonowy waży 80 kg, o połowę mniej niż w prototypach i o 38 kg więcej, niż standardowy akumulator niklowo-wodorkowy.

Od standardowego Priusa wersja Plug-in różni się przede wszystkim klapką złącza ładowania na tylnym błotniku po przeciwnej stronie pokrywy wlewu paliwa oraz oznaczeniami Plug-in Hybrid na przednich błotnikach i logotypie HSD.

Zwiększenie pojemności akumulatorów, zapewniające większy zasięg, nie zmniejszyło przestronności wnętrza ani pojemności bagażnika. Kabina zapewnia komfortową jazdę pięciu osobom, a bagażnik ma pojemność 443 l - tylko o 2 l mniej, niż w standardowym Priusie. Po złożeniu oparć tylnej kanapy otrzymujemy przestrzeń ładunkową o objętości 1120 litrów.

Zespół napędowy Hybrid Synergy Drive z akumulatorem litowo-jonowym zapewnia zasięg 25 km w trybie elektrycznym do codziennej jazdy po mieście z prędkością do 85 km/h, oraz ponad 1200 km w trybie hybrydowym, który uruchamia się samoczynnie po wyczerpaniu akumulatora.

Całkowita moc zespołu napędowego to 136 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,4 s i prędkość maksymalną 180 km/h.

Dzięki trybowi EV (electric vehicle) średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg norm europejskich to zaledwie 2,1 l / 100 km, jest więc o 45 proc. mniejsze od zwykłego Priusa. Emisja CO2 to tylko 49 g/km, zaś emisja tlenków azotu i cząstek stałych jest znacznie mniejsza od Diesla o porównywalnych osiągach. Naładowanie akumulatora ze zwykłego gniazda 230 V zajmuje tylko 1,5 godziny.

Kierowca ma do wyboru jeden z trzech trybów jazdy - EV (electric vehicle), HV (hybrid vehicle) i EV-City. W pierwszym, preferowanym trybie źródłem energii jest akumulator, a silnik spalinowy uruchamiany jest w razie zwiększonego zapotrzebowania na moc. W trybie HV zespół napędowy funkcjonuje tak, jak w zwykłym Priusie, natomiast w trybie EV-City silnik spalinowy pozostaje wyłączony tak długo, jak to tylko możliwe. Dodatkowy tryb Eco umożliwia zwiększoną oszczędność energii.

Prius Plug-in wyposażony jest w szereg nowych rozwiązań zwiększających komfort i przyjemność podróżowania.

Zdalnie sterowana, elektryczna klimatyzacja pozwala zapewnić optymalne warunki w kabinie bez uruchamiania silnika. Wyświetlacz refleksyjny HUD (Head-up Display) prezentuje dane o prędkości jazdy i pracy napędu u dołu przedniej szyby, a umieszczony na kierownicy przełącznik Touch Tracer pozwala sterować systemem audio czy klimatyzacją bez odrywania rąk od kierownicy.

Radarowy system zapobiegania kolizjom PCS (Pre-Crash Safety) ostrzega kierowcę przed niebezpiecznymi obiektami, a w razie konieczności wspomaga hamowanie i napina pasy. Współpracujący z nim aktywny tempomat potrafi utrzymywać bezpieczną odległość od znajdujących się z przodu pojazdów.

Rozrywkę podczas podróży zapewnia wyposażony w dotykowy wyświetlacz multimedialny system Toyota Touch; dla bardziej wymagających został wyposażony m.in. w nawigację system Toyota Touch & Go Plus, a dla klientów o najwyższych wymaganiach - jeszcze bardziej rozbudowany Toyota Touch Pro. Bogatsze wersje wyposażone są w ośmiogłośnikowy zestaw JBL GreenEdge Premium.

Prius Plug In jest dostępny w Polsce od września 2012 roku. Cena startowa, za kompletnie wyposażony samochód, wynosi 155 000 zł.