Nową Pandę Włosi postanowili produkować u siebie, poprzedniczka – teraz o nazwie Classic – będzie zjeżdżać z tyskiej linii montażowej tylko do końca roku. Są jednak i dobre wieści o najmniejszym modelu Fiata – jego oferta została właśnie poszerzona o kolejne warianty: 4x4, Trekking, EasyPower (LPG) i Natural Power (CNG).
W 31-letniej karierze Pandy każda z generacji dostępna była w wersji AWD: pierwsza, z ręcznie dołączanym napędem Steyra-Pucha, od 1983 r., druga – ze sprzęgłem wiskotycznym – od 2004 r. Do dziś zresztą jest to jedyny oferowany w Europie samochód segmentu A z napędem na obie osie. Najnowszą odmianę 4x4 z zewnątrz odróżnimy od pozostałych za sprawą: nowych zderzaków z centralnie umieszczonymi panelami imtującymi offroadowe osłony, większego prześwitu podwozia (16 cm), metalowej osłony podsilnikowej, specjalnie zaprojektowanych do tej wersji felg aluminiowych 15 cali (z dobrymi do jazdy w terenie oponami Continental Cross Contact) i kolorów nadwozia (pastelowego pomarańczowego i metalizowanej zieleni).
W środku wykończenie deski rozdzielczej ma zieloną oprawę, w oparciu siedzeń przednich można znaleźć dodatkowe kieszenie, inna jest także kolorystyka tapicerki foteli. Najważniejszym elementem wnętrza okazuje się jednak przycisk „ELD”, uruchamiający elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (działa do prędkości 50 km/h). Jej przydatność można docenić zwłaszcza podczas jazdy po śliskiej nawierzchni i na stromych podjazdach. Zresztą w tych warunkach Panda 4x4 czuje się jak ryba w wodzie.
Wyposażone w silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KM (dostępny także turbodiesel 1.3 MultiJet/75 KM) auto z zaskakującą lekkością wspinało się na torze testowym Fiata (Balocco) pod bardzo strome wzniesienia. Tu z pomocą przychodził nie tylko napęd na obie osie, ale także wysoki moment obrotowy doładowanej jednostki (145 Nm już przy 1900 obr./min – o 40 proc. wyższy niż w 1.2 Fire) i dobra geometria nadwozia (kąty najazdu/zejścia/rampowy: 21/36/20 stopni).
Wyposażenie seryjne Pandy 4x4 obejmuje m.in. układy ESP, ELD, klimatyzację man., radioodtwarzacz CD/MP3, alufelgi i zdalnie sterowany centralny zamek. Na liście opcji znajdą się m.in.: City Brake Control (zapobiega kolizjom w ruchu miejsskim), przesuwana tylna kanapa, system Blue & Me oraz nawigacja TomTom2 Live. Cena Pandy 4x4 będzie znana już na początku listopada, sprzedaż modelu ruszy z pewnością po Nowym Roku.