Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Wszystko o silniku 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni

24 sty 15 16:09

Rodzina silników 2.0 FSI i TFSI nie pali przesadnie dużo. Jest też przyjazna dla środowiska, ale nie zawsze dla portfela

Udostępnij
0
Skomentuj

Silniki 2.0 FSI (z ang. Fuel Stratified Injection; w tłumaczeniu: wtrysk z uwarstwieniem ładunku) nie jest pierwszym benzyniakiem tego typu na rynku (prekursorem był silnik 1.8 GDI Mitsubishi - zaprezentowany w 1997 r.), ale bez wątpienia – jednym z częściej występujących na rynku.

W teorii silnik 2.0 FSI to oszczędny i ekologiczny napęd, cechujący się znacznie wyższą efektywnością niż benzyniaki z konwencjonalnym wtryskiem paliwa. Korzyści jest więc dużo.

2.0 FSI silnik mocny i oszczędny

Trzeba przyznać, że jeśli wszystko działa, jak należy, auto z 2-litrówką zarówno FSI, jak i TFSI przypadnie do gustu wielu osobom. Można liczyć na korzystną relację osiągów do zużycia paliwa, np. 150-konne Audi A3 2.0 FSI średnio pali 7,5-8 l/100 km, a 200-konna wersja zamontowana w tym modelu – jedynie do 2 l więcej.

Być może dlatego Volkswagen zdecydował się na rozwój doładowanej 2-litrówki (wersję FSI wycofano ze sprzedaży) – trafiła do wielu modeli Grupy VW i obecnie stanowi główne źródło napędu mocnych kompaktów, małych aut sportowych oraz pojazdów klas średniej i wyższej.

Poza tym, o ile silnik 2.0 FSI występował tylko w jednym wariancie mocy (150 KM), o tyle wersję z turbiną spotkacie w kilkunastu odmianach – od 170 aż do 272 KM.

Niestety, 2-litrówka z bezpośrednim wtryskiem paliwa ma kilka kosztownych problemów. W wersjach bez doładowania po przejechaniu 90-140 tys. km dochodzi do odłożenia się nagaru na zaworach ssących. Nietrwałe okazują się wałki rozrządu. Zdarzają się też uszkodzenia czujników odpowiedzialnych za pracę jednostki.

Poza tym wystarczą drobne zakłócenia w pracy silnika, aby wyświetlił się komunikat „check engine”. W przypadku wersji z turbiną należy głównie obawiać się kłopotów ze sprężarką i dużego spalania oleju silnikowego – niekiedy nawet litr na 2000 km!

Silniki 2.0 FSI/TFSI - najczęstsze usterki

Zarówno silnik FSI, jak i TFSI ma kilka typowych problemów. W przypadku wersji wolnossącej trzeba wspomnieć o kłopotach z nagarem osadzającym się na trzonkach zaworów dolotowych i usterkach czujników (np. spalania stukowego) odpowiadających za pracę jednostki, natomiast wersja z turbiną od samego początku produkcji borykała się z nadmiernym spalaniem oleju.

Nagar na zaworach Ssaących

Objawy - Nierówna praca jednostki, spadek efektywności silnika.

Naprawa - Problem występował głównie w wersjach FSI z początku produkcji (później nieznacznie zmieniono oprogramowanie). Sposobów na usunięcie nagaru jest kilka – od specjalnych środków czyszczących po ingerencję mechaniczną.

Silnik 2.0 FSI zadebiutował w 2003 r. Rok później do oferty trafiła 
wersja z turbosprężarką Silnik 2.0 FSI zadebiutował w 2003 r. Rok później do oferty trafiła wersja z turbosprężarką Foto: Archiwum / Auto Świat

Zużycie Oleju

Objawy - Nadmierny ubytek oleju, uszkodzenia katalizatora.

Naprawa - Problem jest bardzo dobrze znany ASO. Nadmierne spalanie dotyczy głównie 200-konnych wersji z początku produkcji, jak i późniejszych o mocy 211 KM (obie odmiany najliczniej występują na rynku). Rozwiązanie problemu to przeprowadzenie remontu silnika.

Silniki 2.0 FSI/TFSI - technika

Silnik 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa to nowoczesna konstrukcja. Oprócz wtrysku tego typu, ma: kadłub, tłoki oraz głowicę (16V) wykonane ze stopu aluminium, układ DOHC, kolektor dolotowy z klapami sterującymi przepływem powietrza, a także system zmiennych faz rozrządu.

Za napęd rozrządu odpowiada pasek zębaty, ale w niektórych wersjach TFSI (od 2008 r.) jest łańcuch. W układzie wtryskowym zastosowano: wysokociśnieniową pompę paliwa, chłodzony zawór recyrkulacji spalin i mechanizm wyrównoważający w misce olejowej. Jednostka TFSI jest stale rozwijana (w odróżnieniu od wersji wolnossącej – wycofa ze sprzedaży) i obecnie topowa odmiana osiąga 272 KM.

Silniki 2.0 FSI/TFSI - dane techniczne cz. 1

2.0 FSi 2.0 TFSI 2.0 TFSI* 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI**
Lata produkcji 2004-09 2005-10 od 2008 r. od 2004 r. od 2008 r. 2005-07
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność skokowa 1984 1984 1984 1984 1984 1984
Stopień sprężania 11,5:1 10,3:1 9,6:1 10,5:1 9,6:1 10,5:1
Typ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 110/150/6000 125/170/4300 132/180/4000 147/200/5100 155/211/4300 162/220/5900
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 200/3500 280/1800 320/1500 280/1800 350/1500 300/2200
Rodzaj wtrysku wtrysk bezp. wtrysk bezp. wtrysk bezp. wtrysk bezp. wtrysk bezp. wtrysk bezp.

*silnik może być zasilany bioetanolem; **odmiana montowana w A4 typoszeregu 8E (wersja DTM):

Silniki 2.0 FSI/TFSI - dane techniczne cz. 2

2.0 TFSI*** 2.0 TFSI**** 2.0 TFSI ***** 2.0 TFSI 2.0 TFSI ******
Lata produkcji 2007-08 2011-12 2007-13 od 2008 r. od 2008 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność skokowa 1984 1984 1984 1984 1984
Stopień sprężania 10,3:1 9,8:1 9,8:1 9,8:1 9,8:1
Typ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 169/230/5500 173/235/5500 177/240/5700 195/265/6000 200/272/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 300/2200 300/2200 300/2200 350/2500 350/2500
Rodzaj wtrysku wtrysk bezp. wtrysk bezp. wtrysk bezp. wtrysk bezp. wtrysk bezp.

***tylko w Golfie V GTI, w limitowanej wersji Edition 30; ****tylko w Golfie VI GTI, w limitowanej wersji Edition 35; *****w Leonie Cuprze; ******w Golfie R producent podaje moc 271 KM

Silniki 2.0 FSI/TFSI - czynności serwisowe

co 15 tys. km co 30 tys. km co 60 tys. km co 150 tys. km
wymiana oleju* + - - -
wymiana oleju long life - + - -
wymiana filtra powietrza - - + -
wymiana filtra paliwa - - + -
wymiana płynu chłodzącego - - - -
spr. stanu paska osprzętu + - - -
wymiana świec zapłonowych - - + -
wymiana paska rozrządu** - - - +

*interwał zalecany przez mechaników – radzą wymieniać olej co 15 tys. km lub co rok; **interwał wymiany paska rozrządu w silnikach FSI i TFSI wynosi 150 lub 180 tys. km. W jednostkach TFSI może występować również łańcuch rozrządu

Silniki 2.0 FSI/TFSI - interwał wymiany oleju i Napędu rozrządu

Wymiana oleju - Zalecany przez producenta interwał wymiany oleju wynosi 15 tys. km i w opinii wielu mechaników jest odpowiedni. Raczej pesymistycznie podchodzą oni do jego wydłużenia w trybie long life.

Wymiana napędu rozrządu - Interwał wymiany napędu rozrządu jest ściśle uzależniony od roku produkcji auta – wynosi 150 lub 180 tys. km. W silnikach 2.0 TFSI (od 2008 r.) o oznaczeniach CAWA, CAWB, CCTA, CCZA i CCZC zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu.

Silniki 2.0 FSI/TFSI - materiały eksploatacyjne

Układ smarowania - Producent zaleca olej syntetyczny 5W-30, spełniający specyfikację VW 501.01/502.00/503.01. W trybie long life – olej o specjalnym przeznaczeniu. Poj. układu 4,6-5,0 l.

Układ rozrządu - Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska (interwał 150 lub 180 tys. km). lub łańcucha (niektóre wersje jednostki TFSI produkowanej od 2008 r.).

Układ chłodzenia - Obsługa układu chłodzenia ogranicza się do okresowego sprawdzenia poziomu płynu, a także kontroli mrozoodporności. Pojemność układu 7,9-8,6 l.

Silniki 2.0 FSI/TFSI - ceny części (zł)*

ASO Zamienniki
filtr oleju/pow. 36/111 od 30/80
świeca zapłonowa 43 od 39
turbosprężarka 4520 od 3400
termostat 104 od 99
pompa wody 205 od 145
cewka (szt.) 209 od 140
koło dwumasowe 2645 od 1500

*dla silnika 2.0 TFSI/200 KM (2006 r.)

Silniki 2.0 FSI/TFSI - Nasza opinia

Do zakupu auta z silnikiem 2.0 FSI/TFSI przekonuje korzystna relacja osiągów do spalania i dobra dostępność części (efekt dużej popularności), natomiast zniechęca kilka problemów jakościowych. Największy dotyczy głównie wersji 200 oraz 211 KM i jest związany z dużym spalaniem oleju silnikowego.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 15/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. BMW serii 3 nowej generacji; relacja z targów w Poznaniu; porównanie małych aut z benzyniakami; testy Toyoty Land Cruiser, Peugeota 308 GTI i BMW X2; samodzielna wymiana kół lub w warsztacie; pielęgnacja skórzanej tapicerki; napoje energetyczne podczas jazdy autem; używane hity z importu; Chevrolet Camaro z drugiej reki; targi Techno Classica Essen.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Wszystko o silniku 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni

Rodzina silników 2.0 FSI i TFSI nie pali przesadnie dużo. Jest też przyjazna dla środowiska, ale nie zawsze dla portfela.

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Wszystko o silniku 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego