Prawie 10-letnie samochody dużo częściej w stosunku do aut 6- i 7-letnich mają problemy z zaliczeniem przeglądu rejestracyjnego – wynika z raportu TÜV opublikowanego w 2013 roku.

Średni odsetek 8- i 9-letnich aut z poważnymi usterkami wyniósł 23,1 proc. Oznacza to, że prawie co czwarty sprawdzany pojazd w tym wieku nie zaliczył przeglądu rejestracyjnego i był kierowany na powtórne badanie techniczne. Choć w stosunku do roku ubiegłego nastąpił niewielki wzrost poważnych awarii (22,2 proc.), to patrząc na dane z ostatnich kilku lat, wynik należy określić jako „w normie”.

Problemy oświetlenia to najczęstsze kłopoty 8- i 9-latków

Niedomagania oświetlenia były najczęstsząj przyczyną kłopotów podczas przeglądów. Statystycznie aż jedno auto na dziesięć badanych miało albo nieprawidłowo ustawione światła mijania, albo problem z działaniem oświetlenia. Karoseria, silnik i układ przeniesienia napędu prezentowały się znacznie lepiej. Warto jednak zauważyć, że w stosunku do aut 6- i 7-letnich nastąpił duży wzrost awaryjności zawieszenia oraz pogorszenie stanu układu wydechowego.

Podobnie jak w młodszych kategoriach wiekowych, w czołowej dziesiątce dominują samochody japońskie. Łącznie z modelem Yaris – 10. pozycja, ex aequo z VW Golfem – znalazło się w niej aż 8 aut z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Wysokie miejsca przypadły też pojazdom niemieckim. Porsche 911 zajęło 1. miejsce, Ford Fusion – 9. lokatę, a wspomniany już Golf– 10. Z aut sklasyfikowanych w pierwszej trzydziestce warto jeszcze wspomnieć o Hondzie CR-V (13. pozycja), Audi A4 (14.) i Fordzie Focusie (29.). Dobre lokaty zajęły modele Skody (Fabia, Octavia i Superb), natomiast w środku zestawienia uplasowały się takie samochody jak: BMW serii 3 i 5, Audi A3 i A6, Mazda 6, Ople Astra i Vectra, a także Citroëny C3 i C5.

W ostatniej dziesiątce znalazły się modele Fiata, Renault, Mercedesa, VW, Forda i Alfy Romeo. Natomiast czerwoną latarnią zestawienia jest Chrysler PT Cruiser z dużym, 36,8-proc. odsetkiem aut z poważnymi awariami.

TÜV to działające w Niemczech Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego

Dla przypomnienia – tegoroczny ranking powstał na podstawie wyników 8 105 174 przeglądów rejestracyjnych, przeprowadzonych przez TÜV w okresie od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r.

Badania są wykonywane na stanowiskach diagnostycznych, gdzie specjaliści sprawdzają ponad 100 podzespołów danego samochodu i wychwytują wszystkie problemy, które pośrednio lub bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Kontrolowane są m.in.: zawieszenie, silnik, układy kierowniczy i przeniesienia napędu, oświetlenie, zabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii i przewodów hamulcowych.

Wszystkie informacje o usterkach spływają do banku danych i są dzielone na: mało istotne problemy, poważne awarie i niedomagania eliminujące samochód z ruchu. Tam też są sortowane na pięć kategorii wiekowych – od 2- i 3-latków do 10- i 11-latków.

W raporcie TÜV nie ujęto awarii unieruchamiających auto na drodze bądź innych typowych usterek, z którymi spotykają się użytkownicy podczas codziennej eksploatacji. To sprawozdanie z przeglądu dopuszczającego pojazd do ruchu.

Raport TÜV 2013: 8- i 9-latki pod lupą diagnostów Foto: Auto Świat
Raport TÜV 2013: 8- i 9-latki pod lupą diagnostów