Alfa Romeo Giulietta występuje wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback o nietuzinkowym designie. Samochód mierzący 4,35 m długości, 1,46 m wysokości i 1,8 m szerokości z rozstawem osi 2,63 m prezentuje się, jak przystało na Alfę, bardzo dynamicznie i stylowo. Auto cechuje się obłymi kształtami. Z przodu dominują charakterystyczny, duży grill oraz zderzak z licznymi wlotami powietrza. Przednie reflektory wyposażono w lampy do jazdy dziennej LED. W tej technologii wykonano również światła tylne. Z profilu pojazd przypomina raczej coupe za sprawą tylnych drzwi z ukrytymi klamkami. Rozwiązanie to znane jest z poprzednika 147 czy Alfy 156. Tył, podobnie jak przód i boki, jest muskularny i dynamiczny.
Włoski styl odnajdziemy również we wnętrzu, które wykonano z dbałością o detale,niestety z różnej jakości materiałów. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i rozłożona poziomo. Wysuwany ekran nawigacji umieszczono w górnej części kokpitu, dzięki czemu korzystanie z niego nie odwraca uwagi od drogi. Pomyślano także o wielu praktycznych schowkach.
Giulietta powstała na zupełnie nowej platformie Compact (w przyszłości będą ją wykorzystywać inne modele segmentu C i D), mającej na celu poprawić prowadzenie i przyczepność auta oraz zapewniającej wysokie bezpieczeństwo, komfort jazdy, funkcjonalne wnętrze i spory bagażnik (350 litrów). Ponadto platforma współgra ze standardowym w całej gamie systemem Alfa DNA, dzięki któremu kierowca może wybrać odpowiednią dla siebie i warunków na drodze charakterystykę samochodu. Do wyboru są trzy tryby jazdy: Normal, Dynamic i All Weather, które mają wpływ na parametry silnika, skrzyni biegów, dwuzębnikowego układu kierowniczego, systemu hamowania z funkcją pre-fill, systemu dynamicznej kontroli pojazdu VDC (odpowiednik ESP) oraz systemu Q2 EDS (mechanizm różnicowy Torsen z ograniczonym poślizgiem typu mechanicznego, rozdzielający moment obrotowy na przednie koła napędowe).
Kompakt oferowany jest z czterema turbodoładowanymi silnikami, wyposażonymi w system Start&Stop i spełniającymi normę emisji spalin Euro 5. Są to po dwie jednostki benzynowe (1.4 TB/120 KM, 1.4 TB Multiair) i wysokoprężne drugiej generacji MultiJet (1.6 JTDM/105 KM, 2.0 JTDM/170 KM). Gamę uzupełnia benzynowy motor 1.75 TBi o mocy 235 KM z bezpośrednim wtryskiem, który dostępny jest z ekskluzywnej odmianie Quadrifoglio Verde. Wszystkie silniki współpracują z manualną, 6-przełożeniową skrzynią biegów, a jednostka Multiair i mocniejszy turbodiesel mogą być sprzężone również z dwusprzęgłowym "automatem".
Alfa Romeo Gulietta występuje w wersjach wyposażenia Progression i Distinctive oraz wspomnianej już topowej Quadrifoglio Verde (Czterolistna Koniczyna - legendarna marka wyścigowa), która dostępna jest tylko z silnikiem 1750 TBi i cechuje się m.in. obniżonym zawieszeniem, 17-calowymi alufelgami i mocniejszymi hamulcami. Dodatkowo można zamówić jeden z dwóch dodatkowych pakietów Sport i Premium.