Nowa Alfa Romeo Giulietta oferuje dobre osiągi i wysoki poziom komfortu. Uzyskano to dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym zastosowanym w zawieszeniu, układzie kierowniczym nowej generacji, sztywnej, lecz lekkiej konstrukcji wykonanej z takich materiałów, jak aluminium czy wysokowytrzymała stal oraz nowoczesnych technologii zastosowanych w produkcji.

Nowa platforma "Compact" to efekt strategii stosowanej przez Fiat Group Automobiles - poprzedzona platformami Mini w segmencie A i "Small" w segmencie B i L0 - jest jednak od nich bardziej zaawansowana, dzięki zastosowaniu nowych materiałów i technologii, a także dzięki uzyskanym parametrom.

Fiat - platforma "Compact" Foto: Onet
Fiat - platforma "Compact"

W pierwszych fazach projektowania celem inżynierów było stworzenie nowej platformy, która pozwoliłaby przyszłym pojazdom Fiat Group Automobiles segmentu C, począwszy od Alfy Romeo Giulietta, na walkę z najlepszymi w klasie.

Cała konstrukcja jest bardziej wytrzymała i wydajna, mimo iż w porównaniu z poprzednią generacją jej ciężar się nie zwiększył. Wszystko to dzięki coraz szerszemu zastosowaniu materiałów o bardzo wysokiej wytrzymałości, które stanowią obecnie ponad 90% całkowitej masy systemu: niektóre części konstrukcyjne, mające za zadanie zagwarantowanie wysokiej wytrzymałości i dobrych właściwości pochłaniania uderzeń ulegając minimalnym deformacjom, zostały wykonane ze stali hartowanej prasowaniem na gorąco.

Ponadto, lekkie materiały zastosowano również w niektórych częściach konstrukcyjnych mocowanych do konstrukcji nadwozia. Na przykład, z tłoczonego aluminium wykonano zarówno belkę przednią (jest to belka strukturalna umieszczona wewnątrz skorupy deski, łącząca słupki przednie usztywniające przednią część przestrzeni pasażerskiej) oraz trzecią linię obciążenia. Natomiast z materiału Xenoy (materiał termoplastyczny o wspaniałych właściwościach pochłaniania energii względem ciężaru) wykonano poprzeczkę zderzaka tylnego oraz elementy pochłaniające energię trzeciej linii obciążenia (spełniają funkcję pochłaniania energii uderzeń przy niskiej prędkości oraz podtrzymywania zderzaka przy uderzeniu w pieszego). Dzięki tym rozwiązaniom zaoszczędzono 8,5 kg z przodu i 4 kg z tyłu w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami ze stali - bez kompromisów w przypadku bezpieczeństwa.

Następną nowością platformy jest jej modułowość, która predysponuje ją do zastosowania w rodzinach pojazdów o różnych rozstawach osi. Tę modułowość zapewniają niektóre panele środkowe podłogi oraz boczne elementy platformy, nie wpływając na żadne elementy konstrukcji przedniej i tylnej. Rozwiązanie to pozwala ograniczyć koszty wdrożenia tej platformy do innych pojazdów.