Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro to jeden z najbardziej znanych modeli marki z koncernu GM oraz prekursor pony- i muscle car-ów.

Prezentacja I generacji odbyła się w 1966 roku, a produkcja rozpoczęła się rok później. Auto miało być odpowiedzią Chevroleta na wyposzczenie przez Forda Mustanga. Pochodzenie nazwy Camaro ma wiele źródeł – z francuskiej mowy potocznej oznacza ono „przyjaciel”, a GM zapytany przez środowiska motoryzacyjne co oznacza Camaro, odpowiedziało że jest to „małe, złośliwe zwierzę, które zjada Mustangi”. Dzięki zastosowaniu wielu części od poprzednika - Chevroleta Nova, udało się zredukować koszty produkcji. Zamówić można było zarówno wersję coupe, jak i cabrio. Z zewnątrz auto wygląda bardzo rasowo i sportowo. Z przodu jest dosyć kanciaste, ale dalej, linia auta staje się bardziej opływowa i kończy się krótkim „kuprem”. W wersji RS przednie, okrągłe światła były chowane za „przedłużeniem” grilla, natomiast odmiana SS charakteryzowała się większymi silnikami (5,7 i 6,5 litra), a także innym przednim zderzakiem i pasami ciągnącymi się przez całą długość pojazdu. Najbardziej egzotyczną wersją był Z/28. Pod maską gościł wzmocniony silnik V8 o pojemności 4,9 litra.

Podstawowymi jednostkami był rzędowe „szóstki” o skromnej mocy 140 i 155 KM. Największym silnikiem była 7-litrowa V8 o mocy 430 KM. Za przeniesienie mocy na tylne koła odpowiadała 4-biegowa skrzynia manualna lub 2- i 3-biegowy automat. Zgodnie z ówczesnym trendem panującym w USA, każdy rocznik modelowy miał się nieco różnić stylistycznie od poprzedniego, lecz różnice te, były jedynie symboliczne.

W 1970 roku na rynku zagościła II generacja Chevroleta Camaro. Została zbudowana na tej samej płycie podłogowej co I generacja. Tym razem zrezygnowano z nadwozia cabrio. Stylistyka uległa znacznej zmianie - auto stało się węższe, niższe i dłuższe. Reflektory zostały oddzielone od grilla, który z kolei został bardziej wysunięty do przodu. Z tyłu podłużne światła zastąpiono podwójnymi okrągłymi lampami.

Ponieważ okres produkcji II generacji Camaro przypadał głównie na okres kryzysu paliwowego, już w 1972 roku inżynierowie byli zmuszeni zmniejszyć pojemność skokową oraz moc silników. W związku z tym najmniejszym motorem była rzędowa „szóstka” o pojemności 3,8 litra i mocy zaledwie 110 KM. Największy motor w wersji Z/28 miał 6,6 litra pojemności, 8 cylindrów i 375 KM. Zrezygnowano także z montażu 2-biegowego automatu, przez co klienci mieli do wyboru 3-biegową skrzynię automatyczną, lub 4-biegowy manual.

III generacja zadebiutowała w 1982 roku. Po raz kolejny Camaro korzystało z tej samej płyty podłogowej co poprzednicy, do gamy nadwoziowej powrócił kabriolet, a coupe zastąpił 3-drzwiowy liftback. Nadwozie otrzymało o wiele bardziej kanciaste i opływowe nadwozie. Po raz pierwszy zastosowano także silnik 4-cylindrowy oraz fabrycznie montowany wtrysk paliwa. Na początku można było wybierać pomiędzy 3 wersjami – Sport Coupe, Berlinetta i Z/28, a w 1985 roku zaprezentowano wersję IROC-Z. Było to rozwinięcie Z/28, poprzez dodanie lepszego, obniżonego zawieszenia oraz układu wtryskowego z Corvetty. W 1990 roku po raz pierwszy zaczęto montować w Camaro poduszki powietrzne.

Paletę jednostek napędowych otwierał 2,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik o mocy 90 KM (wycofany w 1985 roku), zastąpiony przez 2,8-litrową V6. Najmocniejszym silnikiem był 5,7-litrowa V8 o mocy 240 KM.

W 1993 roku zaprezentowano IV generację Chevroleta Camaro. Płyta podłogowa została tym razem bardziej zmodyfikowana. Auto niektórymi detalami nawiązywało do poprzedniej generacji, ale miało o wiele bardziej fantazyjną stylistykę. Wiele elementów karoserii wykonano z włókna szklanego, dzięki czemu masa auta wynosiła ok. 1,5 tony.

Rzędowe „szótki” zostały zastąpione widlastymi silnikami 6-cylindrowymi, a 4-cylindrowych jednostek nie przewidziano. Najmocniejszą jednostką była 5,7-litrowa V8 o mocy 325 KM. Producent przewidział 4-biegowy automat oraz 5- lub 6-stopniową skrzynię manualną.

Produkcja auta zakończyła się w 2002 roku, a V generacja legendarnego modelu powróciła dopiero w 2010 roku. Stylistycznie nawiązuje on do I generacji Camaro. Długi, poziomy grill, linia boczna i zakończenie krótkim „kuprem” przypominało model z końca lat 70. W 2011 roku zaprezentowano także wersję cabrio.

Nadwozie ma bardzo muskularne kształty, a dzięki nisko poprowadzonej linii dachu, wygląda rasowo i groźnie. Najsłabsza V6 o pojemności 3,6 litra generuje 304 KM, a najmocniejsza wersja – ZL1, z widlastą „ósemką” z doładowaniem o pojemności 6,2 litra dysponuje mocą 580 KM. Do przekazania tej ogromnej mocy producent przewidział 2 skrzynie ręczne oraz 2 automaty, wszystkie o 6 przełożeniach.

W 2013 roku przeprowadzono facelifting, który obejmował zmianę przedniego i tylnego pasa, przeprojektowanie wnętrza a także powiększenie listy wyposażenia dodatkowego.

Głównymi konkurentami Chevroleta Camaro są Ford Mustang i Dodge Challanger.

Chevrolet Camaro - generacje

Chevrolet Camaro I (1967&nbsp-&nbsp1969)

Chevrolet Camaro I (1967 - 1969)

Chevrolet Camaro II (1970&nbsp-&nbsp1981)

Chevrolet Camaro II (1970 - 1981)

Chevrolet Camaro III (1982&nbsp-&nbsp1992)

Chevrolet Camaro III (1982 - 1992)

Chevrolet Camaro IV (1993&nbsp-&nbsp2002)

Chevrolet Camaro IV (1993 - 2002)

Chevrolet Camaro V (2010&nbsp-&nbsp)

Chevrolet Camaro V (2010 - )

Chevrolet Camaro - powiązane artykuły

Nowy Chevrolet Camaro od 219 990 zł

Nowy Chevrolet Camaro od 219 990 zł

Przeprojektowany Chevrolet Camaro wejdzie do sprzedaży w Europie pod koniec 2013 roku. Ceny tego modelu w Polsce będą rozpoczynać się od 219 990 zł, a pierwsze dostawy nowego modelu po liftingu do klientów będą realizowane we wrześniu

Kuba Giermaziak testuje dla nas Chevroleta Camaro

Kuba Giermaziak testuje dla nas Chevroleta Camaro

Masywna karoseria, bulgocząca widlasta „ósemka” o mocy 405 KM i tylny napęd. Razem z kierowcą wyścigowym Kubą Giermaziakiem sprawdzamy, jak spisuje się taka kombinacja w Chevrolecie Camaro

Nowy Chevrolet Camaro Z/28 2014

Nowy Chevrolet Camaro Z/28 2014

Podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku Chevrolet zaprezentował linię przeprojektowanych modeli Camaro 2014, łącznie z wersją Z/28, będącą najbardziej wyścigowym Camaro w historii

Chevrolet Camaro - Prawdziwy Muscle Car (TEST)

Chevrolet Camaro - Prawdziwy Muscle Car (TEST)

Czas buntu, rewolucji seksualnej, rock and rolla: lata sześćdziesiąte XX wieku. Czas powstawania samochodów, które dla wielu miłośników motoryzacji pozostają jedynymi autami z prawdziwego zdarzenia -- oczywiście mowa o pojazdach amerykańskich.

Chevrolet Camaro kontra BMW 650i i Porsche 911 Carrera S: mocne obiekty pożądania

Chevrolet Camaro kontra BMW 650i i Porsche 911 Carrera S: mocne obiekty pożądania

Fani sportowych modeli mieli jesienią tego roku mnóstwo powodów do radości. Do sprzedaży trafił Chevrolet Camaro, zadebiutowały też kolejne generacje BMW serii 6 i Porsche 911. Oto pierwsze porównanie tych trzech nowych aut

Składany dach Camaro przeszedł testy

Składany dach Camaro przeszedł testy

Chevrolet zaprezentował dach modelu Camaro w wersji kabrio, który został skonstruowany w taki sposób, aby zachowywał wygląd siostrzanego modelu coupe oraz bezproblemowo działał przez dziesięciolecia.

Specjalna edycja na 45. urodziny

Specjalna edycja na 45. urodziny

Chevrolet Camaro, najpopularniejszy amerykański samochód sportowy pojawi się już wkrótce w Stanach Zjednoczonych w wersji na rok modelowy 2012. Z okazji 45-lecia istnienia modelu przygotowano specjalną edycję samochodu.

ZL1 – Najszybszy Chevrolet Camaro

ZL1 – Najszybszy Chevrolet Camaro

Na salonie samochodowym w Chicago Chevrolet ujawnił Camaro na rok modelowy 2012 w najmocniejszej wersji ZL1. Rynkową premierę samochodu zaplanowano na początek przyszłego roku

550 KM w nowym Chevrolecie

550 KM w nowym Chevrolecie

Chevrolet Camaro ZL1 zadebiutował podczas Salonu Samochodowego w Chicago. Mocny silnik oraz innowacyjne rozwiązania techniczne to główne atuty pojazdu.

Camaro SS Speed Box – amerykański siłacz

Camaro SS Speed Box – amerykański siłacz

Już fabryczna wersja Chevroleta Camaro SS to auto o groźnym wyglądzie i świetnych osiągach. Tuner Speed Box dołożył wisienkę na torcie. Moc silnika wzrosła do ponad 600 KM, a wygląd zobaczcie sami

Nowy Chevrolet Camaro oficjalnie

Nowy Chevrolet Camaro oficjalnie

Oto drugi amerykański samochód przedstawiony w tym roku, po który będą ustawiać sie kolejki chętnych. Oto nowy Chevrolet Camaro w całej okazałości.

Chevrolet Camaro Cabrio - Otwarty na stare idee

Chevrolet Camaro Cabrio - Otwarty na stare idee

Pierwsza porcja spalin wydostająca się z wydechu Camaro cabrio robi podobne wrażenie do zbliżającej się burzy. Ale nie chcemy zamknąć dachu w obawie przed deszczem. Wręcz przeciwnie! Każde wciśnięcie pedału gazu to dźwięk o oktawę niższy i coraz bardziej złowrogi.

Chevrolet Camaro Convertible - Spełniona obietnica

Chevrolet Camaro Convertible - Spełniona obietnica

Dla niektórych z nas już sama prezentacja nowego Camaro była wstrząsającym przeżyciem, ale jeśli wersja kabriolet nie przyspieszy bicia waszego serca, powinniście jak najszybciej udać się do okulisty lub kardiologa, ponieważ najprawdopodobniej macie poważny problem - to słowa Eda Pepera, głównego menedżera Chevroleta. I jeśli ktoś się z nimi nie zgadza, tego... wyzywam na pojedynek pieszy lub konny!

Chevrolet Camaro Concept - Interpretacja klasyka

Chevrolet Camaro Concept - Interpretacja klasyka

Podczas debiutu modelu na salonie w Detroit Bob Lutz, wiceprezes General Motors odpowiedzialny za nowe produkty, stwierdził, że gdyby wpływ na tę decyzję miał entuzjazm, z jakim auto zostało przyjęte, Camaro musiałoby trafić na linię montażową natychmiast. Wiele wskazuje na to, że GM nie będzie się wahał zbyt długo, bo konkurencja nie pozostaje bezczynna. Ford ma już gotowego Mustanga Shelby, a Dodge studyjnego Challengera. Wprowadzenie tego ostatniego na rynek jest również tylko kwestią czasu.

Poprzednia

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test