Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro to jeden z najbardziej znanych modeli marki z koncernu GM oraz prekursor pony- i muscle car-ów.

Prezentacja I generacji odbyła się w 1966 roku, a produkcja rozpoczęła się rok później. Auto miało być odpowiedzią Chevroleta na wyposzczenie przez Forda Mustanga. Pochodzenie nazwy Camaro ma wiele źródeł – z francuskiej mowy potocznej oznacza ono „przyjaciel”, a GM zapytany przez środowiska motoryzacyjne co oznacza Camaro, odpowiedziało że jest to „małe, złośliwe zwierzę, które zjada Mustangi”. Dzięki zastosowaniu wielu części od poprzednika - Chevroleta Nova, udało się zredukować koszty produkcji. Zamówić można było zarówno wersję coupe, jak i cabrio. Z zewnątrz auto wygląda bardzo rasowo i sportowo. Z przodu jest dosyć kanciaste, ale dalej, linia auta staje się bardziej opływowa i kończy się krótkim „kuprem”. W wersji RS przednie, okrągłe światła były chowane za „przedłużeniem” grilla, natomiast odmiana SS charakteryzowała się większymi silnikami (5,7 i 6,5 litra), a także innym przednim zderzakiem i pasami ciągnącymi się przez całą długość pojazdu. Najbardziej egzotyczną wersją był Z/28. Pod maską gościł wzmocniony silnik V8 o pojemności 4,9 litra.

Podstawowymi jednostkami był rzędowe „szóstki” o skromnej mocy 140 i 155 KM. Największym silnikiem była 7-litrowa V8 o mocy 430 KM. Za przeniesienie mocy na tylne koła odpowiadała 4-biegowa skrzynia manualna lub 2- i 3-biegowy automat. Zgodnie z ówczesnym trendem panującym w USA, każdy rocznik modelowy miał się nieco różnić stylistycznie od poprzedniego, lecz różnice te, były jedynie symboliczne.

W 1970 roku na rynku zagościła II generacja Chevroleta Camaro. Została zbudowana na tej samej płycie podłogowej co I generacja. Tym razem zrezygnowano z nadwozia cabrio. Stylistyka uległa znacznej zmianie - auto stało się węższe, niższe i dłuższe. Reflektory zostały oddzielone od grilla, który z kolei został bardziej wysunięty do przodu. Z tyłu podłużne światła zastąpiono podwójnymi okrągłymi lampami.

Ponieważ okres produkcji II generacji Camaro przypadał głównie na okres kryzysu paliwowego, już w 1972 roku inżynierowie byli zmuszeni zmniejszyć pojemność skokową oraz moc silników. W związku z tym najmniejszym motorem była rzędowa „szóstka” o pojemności 3,8 litra i mocy zaledwie 110 KM. Największy motor w wersji Z/28 miał 6,6 litra pojemności, 8 cylindrów i 375 KM. Zrezygnowano także z montażu 2-biegowego automatu, przez co klienci mieli do wyboru 3-biegową skrzynię automatyczną, lub 4-biegowy manual.

III generacja zadebiutowała w 1982 roku. Po raz kolejny Camaro korzystało z tej samej płyty podłogowej co poprzednicy, do gamy nadwoziowej powrócił kabriolet, a coupe zastąpił 3-drzwiowy liftback. Nadwozie otrzymało o wiele bardziej kanciaste i opływowe nadwozie. Po raz pierwszy zastosowano także silnik 4-cylindrowy oraz fabrycznie montowany wtrysk paliwa. Na początku można było wybierać pomiędzy 3 wersjami – Sport Coupe, Berlinetta i Z/28, a w 1985 roku zaprezentowano wersję IROC-Z. Było to rozwinięcie Z/28, poprzez dodanie lepszego, obniżonego zawieszenia oraz układu wtryskowego z Corvetty. W 1990 roku po raz pierwszy zaczęto montować w Camaro poduszki powietrzne.

Paletę jednostek napędowych otwierał 2,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik o mocy 90 KM (wycofany w 1985 roku), zastąpiony przez 2,8-litrową V6. Najmocniejszym silnikiem był 5,7-litrowa V8 o mocy 240 KM.

W 1993 roku zaprezentowano IV generację Chevroleta Camaro. Płyta podłogowa została tym razem bardziej zmodyfikowana. Auto niektórymi detalami nawiązywało do poprzedniej generacji, ale miało o wiele bardziej fantazyjną stylistykę. Wiele elementów karoserii wykonano z włókna szklanego, dzięki czemu masa auta wynosiła ok. 1,5 tony.

Rzędowe „szótki” zostały zastąpione widlastymi silnikami 6-cylindrowymi, a 4-cylindrowych jednostek nie przewidziano. Najmocniejszą jednostką była 5,7-litrowa V8 o mocy 325 KM. Producent przewidział 4-biegowy automat oraz 5- lub 6-stopniową skrzynię manualną.

Produkcja auta zakończyła się w 2002 roku, a V generacja legendarnego modelu powróciła dopiero w 2010 roku. Stylistycznie nawiązuje on do I generacji Camaro. Długi, poziomy grill, linia boczna i zakończenie krótkim „kuprem” przypominało model z końca lat 70. W 2011 roku zaprezentowano także wersję cabrio.

Nadwozie ma bardzo muskularne kształty, a dzięki nisko poprowadzonej linii dachu, wygląda rasowo i groźnie. Najsłabsza V6 o pojemności 3,6 litra generuje 304 KM, a najmocniejsza wersja – ZL1, z widlastą „ósemką” z doładowaniem o pojemności 6,2 litra dysponuje mocą 580 KM. Do przekazania tej ogromnej mocy producent przewidział 2 skrzynie ręczne oraz 2 automaty, wszystkie o 6 przełożeniach.

W 2013 roku przeprowadzono facelifting, który obejmował zmianę przedniego i tylnego pasa, przeprojektowanie wnętrza a także powiększenie listy wyposażenia dodatkowego.

Głównymi konkurentami Chevroleta Camaro są Ford Mustang i Dodge Challanger.

Chevrolet Camaro - generacje

Chevrolet Camaro I (1967&nbsp-&nbsp1969)

Chevrolet Camaro I (1967 - 1969)

Chevrolet Camaro II (1970&nbsp-&nbsp1981)

Chevrolet Camaro II (1970 - 1981)

Chevrolet Camaro III (1982&nbsp-&nbsp1992)

Chevrolet Camaro III (1982 - 1992)

Chevrolet Camaro IV (1993&nbsp-&nbsp2002)

Chevrolet Camaro IV (1993 - 2002)

Chevrolet Camaro V (2010&nbsp-&nbsp)

Chevrolet Camaro V (2010 - )

Chevrolet Camaro - powiązane artykuły

Kierowca Camaro nie przejął się mandatem. Tego pewnie się nie spodziewał

Kierowca Camaro nie przejął się mandatem. Tego pewnie się nie spodziewał

Pewien kierowca w Las Vegas otrzymał dwa mandaty za przekroczenie prędkości w ciągu dwóch minut! Amerykanin jechał 455-konnym Chevroletem Camaro SS i to chyba osiągi muscle cara spowodowały, że Jeffrey Hair zignorował przepisy nawet po tym, jak dostał pierwszy mandat.

Ukradli pięć Chevroletów Camaro prosto z fabryki. Finał jak w filmie

Ukradli pięć Chevroletów Camaro prosto z fabryki. Finał jak w filmie

Aż pięć nowych Chevroletów Camaro skradziono z fabryki General Motors w Lansing w stanie Michigan. W akcję włączyło się kilka zastępów policji stanowej, a wszystko zakończyło się pościgami rodem z filmów akcji.

Chevrolet Camaro kontra Ford Mustang - wieczna święta wojna

Chevrolet Camaro kontra Ford Mustang - wieczna święta wojna

Swingujące lata 60., młodzież lubi ostro się bawić i szybko jeździć. Dlatego amerykańscy producenci aut licytują się na moc, jaskrawe kolory lakierów, muskularne kształty nadwozi i brzmienie. Wszyscy są jak w rauszu.

Niepozorne klasyki, które zaskakują przyspieszeniem - Top 10

Niepozorne klasyki, które zaskakują przyspieszeniem - Top 10

Pokazujemy 10 najbardziej niepozornych amerykańskich muscle carów, które najszybciej uzyskują 60 mil na godzinę (96 km/h). Nie uwierzycie, w jak krótkim czasie te samochody potrafiły się rozpędzić. W zestawieniu znalazły się pojazdy siedmiu marek: Buick, Chevrolet, Dodge, Ford, Mercury, Plymouth oraz Pontiac.

Big Block znów na swoim miejscu. Chevrolet Camaro dostał 9,4-litrowy silnik V8

Big Block znów na swoim miejscu. Chevrolet Camaro dostał 9,4-litrowy silnik V8

Amerykanie mają takie powiedzenie: “no replacement for displacement”, którego tłumaczenie bardzo nie spodobałoby się Komisji Europejskiej... Oznacza nic innego od “braku zastępstwa dla pojemności”. W duchu tej filozofii pod maską nowego Chevroleta Camaro COPO 572 zagościł aż 9,4-litrowy silnik! Co to za szatański pomysł?

W USA jak w PRL - używane auta droższe od nowych

W USA jak w PRL - używane auta droższe od nowych

Za oceanem nie brakuje chętnych na używane samochody. Zapotrzebowanie jest tak duże, że za roczne egzemplarze można uzyskać nawet kilka tys. dolarów więcej niż trzeba było za nie zapłacić jako nowe w salonie.

Szeryf z Teksasu używa samochodów-widmo do łapania przestępców

Szeryf z Teksasu używa samochodów-widmo do łapania przestępców

Niegdyś zauważenie policjanta w USA było dziecinnie proste. Wystarczyło bowiem wypatrzyć Forda Crown Victoria, by mieć pewność, że za kółkiem siedzi mundurowy. Mało kto chciał kupować ten typ samochodu, więc był on praktycznie zarezerwowany dla policjantów.

48 klasycznych Corvette i inne amerykańskie auta na wielkiej aukcji klasyków na Florydzie

48 klasycznych Corvette i inne amerykańskie auta na wielkiej aukcji klasyków na Florydzie

Ponad 200 klasycznych samochodów pochodzących z prywatnej kolekcji Ricka Treworgy'ego trafiło na licytację organizowaną przez dom aukcyjny Mecum, która odbędzie 22-23 stycznia w Punta Gorda na Florydzie. Pod młotek trafi m.in. Corvette wszystkich generacji i wiele rzadkich amerykańskich muscle cars.

Cristiano Ronaldo i jego superauta

Cristiano Ronaldo i jego superauta

Jeden z najlepszych piłkarzy świata słynie nie tylko z zamiłowania do sportu i pięknych kobiet. Jego wielką pasją są ekskluzywne samochody, a że ma kompetencje na kupno nawet najbardziej kosztownych okazów, to w swoim garażu zebrał już imponującą kolekcję superaut. Lubi zresztą chwalić się nią na swoim profilu na Instagramie.

Chevrolet Camaro Z28 – konkurent Mustanga

Chevrolet Camaro Z28 – konkurent Mustanga

Czy wiecie skąd się wzięła nazwa Camaro? Od francuskiego słowa „camarade", czyli przyjaciel. Pasuje do samochodu? Bardzo! Wszystko zaczęło się w 1964 roku, gdy Ford swoim Mustangiem w ciągu kilku miesięcy zawojował rynek amerykański. Chevrolet nie mógł pozostać bezczynny i rok później wypuścił Camaro.

Chevrolet Camaro Z28 - w pogoni za Mustangiem

Chevrolet Camaro Z28 - w pogoni za Mustangiem

Wszystko zaczęło się w 1964 roku, gdy Ford swoim Mustangiem w ciągu kilku miesięcy zawojował rynek amerykański. Chevrolet nie mógł pozostać bezczynny i rok później wypuścił Camaro. Jeździmy trzecią generacją tego modelu

Chevrolety Corvette i Camaro -definitywny koniec w UE?

Chevrolety Corvette i Camaro -definitywny koniec w UE?

Od 1 września wszystkie nowe samochody oferowane w krajach Unii muszą spełniać normę czystości spalin Euro 6d-TEMP. A ponieważ żaden ze wspomnianych wyżej amerykańskich modeli nie będzie w sanie tego zrobić, to oba znikną z naszego rynku. Czy na dobre?

Chevrolet Camaro - czy może być tani w utrzymaniu?

Chevrolet Camaro - czy może być tani w utrzymaniu?

Jest duże, mocne, dobrze wygląda, ma wspaniały silnik V8 i, oczywiście, napęd na tył. Do tego można liczyć na niezły stosunek ceny do wieku – Camaro piątej generacji ma wiele zalet. A co z trwałością i kosztami utrzymania?

Chevrolet Camaro - odświeżona legenda

Chevrolet Camaro - odświeżona legenda

Odwieczny rywal Forda Mustanga zmienia swoje oblicze. Chevrolet zainwestował w modernizację Camaro i przy okazji dozuje emocje. Wnętrze odnowionego modelu wciąż pozostaje tajemnicą.

Nowy Chevrolet Camaro ZL1 - Jest moc!

Nowy Chevrolet Camaro ZL1 - Jest moc!

Chevrolet ujawnił najmocniejszą wersję szóstej generacji Camaro. Według producenta amerykańskie coupe będzie z sukcesami rywalizować z najbardziej zaawansowanymi samochodami sportowymi konkurencji.

Chevrolet Camaro 50th Anniversary Edition

Chevrolet Camaro 50th Anniversary Edition

Amerykański producent bez większego rozgłosu przygotował edycje specjalną Camaro, która powstała na 50 lecie premiery pierwszej generacji.

Chevrolet Camaro: szósta generacja oficjalnie

Chevrolet Camaro: szósta generacja oficjalnie

Mamy już oficjalne zdjęcia nowego Chevroleta Camaro. Szósta generacja jest krótsza, niższa i lżejsza. Czy pokona Mustanga?

Chevrolet Camaro LT - Zaczepny amerykanin

Chevrolet Camaro LT - Zaczepny amerykanin

Chevrolet Camaro chce imponować kierowcom coupé, fanom luksusu i mocnych silników. Za małe pieniądze daje show z dźwiękiem dolby V8. Prawdziwa uczta dla zmysłów

Dlaczego piłkarze nie lubią Camaro?

Dlaczego piłkarze nie lubią Camaro?

Jednym ze sponsorów Manchester United jest Chevrolet, ale jego piłkarze nie chcą darmowych samochodów tej marki.

Nowy Chevrolet Camaro w Polsce - znamy ceny

Nowy Chevrolet Camaro w Polsce - znamy ceny

Podczas 65. Salonu Samochodowego we Frankfurcie Chevrolet zaprezentuje nowe Camaro w wersji kabrio i coupe.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech