Jedyna w swoim rodzaju. Tak z pełnym przekonaniem możemy napisać o Pandzie Cross – nowej wersji miejskiego auta z napędem na cztery koła, która zadebiutuje jesienią w polskich salonach. Dlaczego?
Na bezdrożach potrafi zawstydzić niejedną terenówkę
W segmencie A Panda Cross nie ma rywali. To daje jej przewagę, ale jednocześnie skłania do dokładniejszego przyjrzenia się autu. Fiat, mający w ofercie już Pandę 4x4, wprowadził do sprzedaży jeszcze bardziej off-roadową wersję. Nowe lampy główne i przeciwmgielne, przeprojektowany przedni zderzak ze światłami do jazdy dziennej LED oraz dodatkowe listwy na drzwiach i z tyłu wyraźniej sygnalizują, że mamy do czynienia z dzielnym offroadowym „misiem”.
Jednak zmiany stylistyczne to nie wszystko. W Crossie polepszono właściwości terenowe. Auto ma lepsze kąty najazdu, zejścia i rampowy, dzięki czemu może pokonać nachylenie do 70 proc. i pochylenie boczne do 55 proc. Zmieniono skok zawieszenia, co przyczyniło się do uzyskania większego prześwitu (0.9 Twin-Air – 161 mm, 1.3 M-jet – 158 mm). Nowe są także 15-calowe koła z oponami All Season.
Mocniejsze jednostki napędowe i nowy selektor trybu napędu
Specjalnie do Crossa podwyższono o 5 KM moc obu silników. Największą nowością jest jednak pokrętło pozwalające wybrać jeden z trzech trybów jazdy. W ustawieniu Auto moment między osiami rozdzielany jest automatycznie. W trybie Off-road napęd 4x4 jest stały do 50 km/h i uruchomiona zostaje elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Położenie HDC odpowiada za utrzymanie stałej prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R2 |
Pojemność | 875 |
Moc. maks. | 90/5500 KM/obr./min |
Moment | 145/1900 Nm/obr./min |
Prześwit | 161 mm |
Kąty natarcia/zejścia/ramp. | 24/34/21 st |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 3705/1662/1882 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,0 s |
Napęd | man. 6/4x4 |
Prędkość maks. | 167 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 4,9 l/100 km |
W sprzedaży | jesień 2014 r. |
Plusy:
Po co komuś Cross, skoro w ofercie jest już Panda 4x4? Nowa wersja ma bardziej charakterystyczny wygląd, a także wyższą moc i bardziej zaawansowaną technikę, która będzie pomocna w terenie. Czy warto kupić Crossa? Na pewno, ale jako drugie lub trzecie auto w rodzinie...
Minusy:
Niższego spalania. Benzynowa dwucylindrówka płynnie rozwija moc, ale żeby była oszczędna, trzeba muskać gaz.
Podsumowanie:
Po co komuś Cross, skoro w ofercie jest już Panda 4x4? Nowa wersja ma bardziej charakterystyczny wygląd, a także wyższą moc i bardziej zaawansowaną technikę, która będzie pomocna w terenie. Czy warto kupić Crossa? Na pewno, ale jako drugie lub trzecie auto w rodzinie...