Auto Świat Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir: Terenowa Panda

Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir: Terenowa Panda

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Typowo miejskie auto, które dzięki napędowi 4x4 sprawdzi się nie tylko na zatłoczonych ulicach, lecz także w trudnym terenie. Nie wierzysz? Przekonaj się!

Fiat Panda 0.9 TwinA
Zobacz galerię (7)
Auto Świat / ACZ
Fiat Panda 0.9 TwinA

Jedyna w swoim rodzaju. Tak z pełnym przekonaniem możemy napisać o Pandzie Cross – nowej wersji miejskiego auta z napędem na cztery koła, która zadebiutuje jesienią w polskich salonach. Dlaczego?

Na bezdrożach potrafi zawstydzić niejedną terenówkę

W segmencie A Panda Cross nie ma rywali. To daje jej przewagę, ale jednocześnie skłania do dokładniejszego przyjrzenia się autu. Fiat, mający w ofercie już Pandę 4x4, wprowadził do sprzedaży jeszcze bardziej off-roadową wersję. Nowe lampy główne i przeciwmgielne, przeprojektowany przedni zderzak ze światłami do jazdy dziennej LED oraz dodatkowe listwy na drzwiach i z tyłu wyraźniej sygnalizują, że mamy do czynienia z dzielnym offroadowym „misiem”.

Większy prześwit i napęd 4x4 sprawiają, że bez obaw można zjechać z asfaltu
Większy prześwit i napęd 4x4 sprawiają, że bez obaw można zjechać z asfaltuŻródło: Auto Świat / ACZ

Jednak zmiany stylistyczne to nie wszystko. W Crossie polepszono właściwości terenowe. Auto ma lepsze kąty najazdu, zejścia i rampowy, dzięki czemu może pokonać nachylenie do 70 proc. i pochylenie boczne do 55 proc. Zmieniono skok zawieszenia, co przyczyniło się do uzyskania większego prześwitu (0.9 Twin-Air – 161 mm, 1.3 M-jet – 158 mm). Nowe są także 15-calowe koła z oponami All Season.

Seryjne Światła LED oraz dwa stałe uchwyty z przodu
Seryjne Światła LED oraz dwa stałe uchwyty z przoduŻródło: Auto Świat / ACZ

Mocniejsze jednostki napędowe i nowy selektor trybu napędu

Specjalnie do Crossa podwyższono o 5 KM moc obu silników. Największą nowością jest jednak pokrętło pozwalające wybrać jeden z trzech trybów jazdy. W ustawieniu Auto moment między osiami rozdzielany jest automatycznie. W trybie Off-road napęd 4x4 jest stały do 50 km/h i uruchomiona zostaje elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Położenie HDC odpowiada za utrzymanie stałej prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R2
Pojemność875
Moc. maks.90/5500 KM/obr./min
Moment145/1900 Nm/obr./min
Prześwit161 mm
Kąty natarcia/zejścia/ramp.24/34/21 st
Wymiary (dł./szer./wys.) 3705/1662/1882 mm
Przysp. 0-100 km/h12,0 s
Napędman. 6/4x4
Prędkość maks.167 km/h
Średnie spalanie fabr.4,9 l/100 km
W sprzedażyjesień 2014 r.

Plusy:

Po co komuś Cross, skoro w ofercie jest już Panda 4x4? Nowa wersja ma bardziej charakterystyczny wygląd, a także wyższą moc i bardziej zaawansowaną technikę, która będzie pomocna w terenie. Czy warto kupić Crossa? Na pewno, ale jako drugie lub trzecie auto w rodzinie...

Minusy:

Niższego spalania. Benzynowa dwucylindrówka płynnie rozwija moc, ale żeby była oszczędna, trzeba muskać gaz.

Podsumowanie:

Po co komuś Cross, skoro w ofercie jest już Panda 4x4? Nowa wersja ma bardziej charakterystyczny wygląd, a także wyższą moc i bardziej zaawansowaną technikę, która będzie pomocna w terenie. Czy warto kupić Crossa? Na pewno, ale jako drugie lub trzecie auto w rodzinie...

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków