Nissan Murano to średniej wielkości kompaktowy crossover stworzony z myślą o rynku pólnocnoamerykańskim. Zadebiutował w 2002 roku (Z50), jednak 2 lata później trafił także na Stary Kontynent. Nazwa auta wywodzi się niewielkiej wyspy nieopodal Wenecji, która znana jest z wyrobu szkła.
Murano w USA zrobiło dużą karierę, gdzie znalazło wielu nabywców, a w 2003 roku zdobyło tytuł North American Truck of the Year. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej Nissan FF-L, a stylistyka sprawia, że Murano wygląda zarówno muskularnie, jak i dynamicznie. 5-drzwiowy SUV mimo podniesionego zawieszenia i napędu na 4 koła, nie lubił opuszczać utwardzonych dróg. Opcjonalnie dostępny był także napęd tylko na przednią oś.
Wybór silników był niewielki, a właściwie to żaden. Pod maską pracowała łakoma na benzynę 3,5-litrowa jednostka V6 o mocy 245 KM, która współpracowała z (dosyć awaryjną) bezstopniową przekładnią CVT. W 2006 roku auto zostało odświeżone i modernizacji uległy światła przednie oraz tylne, a także zmodyfikowane listę wyposażenia dodatkowego.
W 2008 roku na rynku pojawiła się II generacja Murano (Z51). Płyta podłogowa, na której został zbudowany SUV Nissana jest wykorzystywana m.in. przez Altimę oraz Maximę. Stylistyka auta była bardzo podobna do swojego poprzednika, a największe zmiany dotyczyły atrapy chłodnicy, oraz świateł przednich i tylnych. Podwyższone zawieszenie zapewnia dobry komfort resorowania, a każdy z 5 pasażerów odnajdzie odpowiednią ilość miejsca dla siebie.
Pod maską znów znalazł się 3,5-litrowy benzyniak, ale jego moc została podniesiona do 265 KM, a ze względu na modyfikacje, udało się obniżyć jego spalanie. Oprócz tego, od 2010 roku dostępna była także 2,5-litrowa jednostka wysokoprężna dCi zapożyczoną od Renault, generującą 190 KM. Obok bezstopniowej przekładni, pojawiła się także 6-biegowa skrzynia automatyczna, a moc była kierowana na przednią lub obie osie. Pojawienie się dodatkowego silnika wiązało się także z liftingiem. Zmiany nadwozia były jednak niewielkie i dotyczyły jedynie obu zderzaków oraz reflektorów.
Od 2015 roku dostępna jest III generacja Murano, jednak przestała być oferowana w Europie. Auto zdecydowanie zmieniło się stylistycznie i nawiązuje designem do innych SUV-ów Nissana. Na uwagę zasługuje oryginalny kształt reflektorów przednich o tylnych.
Pod maską znalazł się znany już, ale i dopracowany 3,5-litrowy benzyniak o mocy 249 KM. Dostępna jest także wersja hybrydowa, która obok 2 silników elektrycznych oferuje 2,5-litrową jednostkę benzynową. Łączna moc układu wynosi 254 KM. Możliwe jest także napędzanie Murano przez ten silnik w wersji nie-hybrydowej. W przypadku 2 pierwszych odmian, oferowany jest napęd na wszystkie koła, pozostały ma napęd jedynie na przednią oś. Jedyną skrzynią biegów, jest bezstopniowa przekładnia CVT.