• Jeśli klucz udarowy dysponuje momentem rzędu 400 Nm, powinien bez trudu odkręcić koła każdego auta osobowego
  • Kompaktowy klucz udarowy powinien poradzić sobie także z odkręcaniem elementów podwozia
  • Pomimo podobnych deklarowanych osiągów praktyczne różnice pomiędzy narzędziami z różnych półek cenowych są jednak bardzo duże!

Koła samochodu osobowego przykręca się, w zdecydowanej większości przypadków, momentem w zakresie 120-160 Nm. Skoro tak, to 200 Nm powinno zawsze wystarczyć, by je odkręcić, prawda? W praktyce do poluzowania śrub często potrzebny jest znacznie wyższy moment niż ten, którym je dokręcono, nie ma bezpośredniej zależności pomiędzy momentem dokręcania a momentem potrzebnym do „zerwania” śruby. Poza tym na styku różnych stopów metali rozwija się korozja, śruby lubią „zapiekać się”, nierzadko ktoś dokręca je kluczem pneumatycznym, a wtedy...

Kompaktowy klucz udarowy – co to jest?

Kilku renomowanych producentów sprzedaje klucze udarowe zasilane akumulatorowo z momentem zrywającym na poziomie 900-1000 Nm, a jak dobrze poszukać, to znajdzie się na rynku akumulatorowa „bestia” z momentem rzędu 2000 Nm. Tzw. kompaktowy klucz udarowy dysponuje jednak maksymalnym momentem ok. 350-500 Nm – i to powinno, pomijając warsztatowe najcięższe zastosowania, wystarczyć. Takim kluczem bez trudu odkręcimy koło czy nakrętkę kierownicy, którą w innym wypadku trzeba odkręcać długą „lagą”w dwie osoby, ryzykując uszkodzenie mechanizmu blokady kierownicy. Czas luzowania takiej śruby dobrym kluczem udarowym to sekunda, czasem dwie...