Logo

Samochód ze zwykłą hybrydą czy Plug-in? Przeczytaj, zanim kupisz

  • Wyjaśniamy techniczne różnice pomiędzy zwykłymi hybrydami (HEV) i hybrydami Plug-in (PHEV)
  • Coraz więcej samochodów ma napęd mikrohybrydowy (mHEV) – to coś jeszcze innego
  • Pomiędzy hybrydami "z wtyczką" i bez wtyczki są istotne różnice eksploatacyjne
  • Statystycznie usterkowość wymienionych napędów nie jest taka sama, jeden rodzaj hybrydy jest szczególnie bezawaryjny
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Samochód hybrydowy (tzw. "pełna" hybryda – w skrócie HEV), aby mógł jechać, musi być zatankowany tradycyjnym paliwem – najczęściej benzyną (choć są i hybrydowe diesle). Różnica pomiędzy zwykłym napędem benzynowym, a hybrydą jest taka, że w hybrydzie jest dodatkowy silnik elektryczny, który wspomaga i chwilami zastępuje silnik spalinowy. Napęd elektryczny w hybrydzie pracuje praktycznie przez cały czas: gdy kierowca zdejmie nogę z gazu, silnik elektryczny bierze na siebie rolę hamulca elektrycznego, który zamienia energię kinetyczną auta na prąd, który gromadzony jest w dodatkowym akumulatorze o pojemności zazwyczaj 1-1,5 kWh. Gdy tylko kierowca naciśnie gaz, silnik elektryczny wykorzystuje zgromadzoną wcześniej energię elektryczną – samochód rusza na prądzie albo pokonuje krótkie dystanse napędzany silnikiem elektrycznym – w tym czasie silnik spalinowy milczy albo pracuje z mniejszą mocą. Silniki elektryczne i spalinowe mogą pracować równolegle, co sprawia, że samochód hybrydowy ma zwykle lepsze osiągi niż podobne auto wyposażone jedynie w silnik spalinowy.

Udostępnij:
Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium