Auto Świat Porady Eksploatacja Samochód ze zwykłą hybrydą czy Plug-in? Przeczytaj, zanim kupisz

Samochód ze zwykłą hybrydą czy Plug-in? Przeczytaj, zanim kupisz

Producenci samochodów robią wszystko, aby w tym roku sprzedać jak najwięcej hybryd Plug-in, niektórzy radykalnie obniżyli ceny samochodów z tym rodzajem napędu. W kilku przypadkach kupujący nowe (albo i używane) samochody mogą mieć trudny dylemat: czy wybrać zwykłą hybrydę (HEV) czy też hybrydę Plug-in (PHEV), która jest tylko nieznacznie droższa? Na pozór hybryda "z wtyczką" (Plug-in) ma radykalną przewagę nad zwykłą hybrydą, w praktyce jednak jest to nieco bardziej skomplikowane. Kupno hybrydy Plug-in opłaca się pod jednym warunkiem.

Hybryda Plug-in czy zwykła hybryda? Te dwa na pozór pokrewne napędy mają zupełnie inny zestaw wad i zalet
Auto Świat
Hybryda Plug-in czy zwykła hybryda? Te dwa na pozór pokrewne napędy mają zupełnie inny zestaw wad i zalet
  • Wyjaśniamy techniczne różnice pomiędzy zwykłymi hybrydami (HEV) i hybrydami Plug-in (PHEV)
  • Coraz więcej samochodów ma napęd mikrohybrydowy (mHEV) – to coś jeszcze innego
  • Pomiędzy hybrydami "z wtyczką" i bez wtyczki są istotne różnice eksploatacyjne
  • Statystycznie usterkowość wymienionych napędów nie jest taka sama, jeden rodzaj hybrydy jest szczególnie bezawaryjny

Samochód hybrydowy (tzw. "pełna" hybryda – w skrócie HEV), aby mógł jechać, musi być zatankowany tradycyjnym paliwem – najczęściej benzyną (choć są i hybrydowe diesle). Różnica pomiędzy zwykłym napędem benzynowym, a hybrydą jest taka, że w hybrydzie jest dodatkowy silnik elektryczny, który wspomaga i chwilami zastępuje silnik spalinowy. Napęd elektryczny w hybrydzie pracuje praktycznie przez cały czas: gdy kierowca zdejmie nogę z gazu, silnik elektryczny bierze na siebie rolę hamulca elektrycznego, który zamienia energię kinetyczną auta na prąd, który gromadzony jest w dodatkowym akumulatorze o pojemności zazwyczaj 1-1,5 kWh. Gdy tylko kierowca naciśnie gaz, silnik elektryczny wykorzystuje zgromadzoną wcześniej energię elektryczną – samochód rusza na prądzie albo pokonuje krótkie dystanse napędzany silnikiem elektrycznym – w tym czasie silnik spalinowy milczy albo pracuje z mniejszą mocą. Silniki elektryczne i spalinowe mogą pracować równolegle, co sprawia, że samochód hybrydowy ma zwykle lepsze osiągi niż podobne auto wyposażone jedynie w silnik spalinowy.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji