Auto Świat Porady Eksploatacja Masz auto VW z silnikiem Diesla – pewnie masz ten problem. Oni wiedzą, jak to naprawić

Masz auto VW z silnikiem Diesla – pewnie masz ten problem. Oni wiedzą, jak to naprawić

Materiał reklamowy na zlecenie marki
VAG Expert

W przeszłości Volkswagen miał co najmniej kilka poważnych problemów z wadliwymi silnikami. Najnowszy poważny kłopot dotyczy jednostek 2.0 BiTDI montowanych w modelach Transporter, Caravelle, Multivan i California, które wyjeżdżały z fabryki w latach 2016-2019. W największym skrócie: możesz stanąć przed koniecznością kupna nowego silnika oraz osprzętu za, uwaga, nawet 70 tys. zł – i to nie musi być koniec wydatków. Ale, i to jest dobra wiadomość, być może uda się naprawić stary silnik nieco niższym kosztem.

Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDI
VAG Expert
Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDI

Zaczyna się od lekko podwyższonego zużycia oleju. W krótkim czasie spalanie oleju rośnie, osiągając poziom nawet ponad litr na 1000 km. Nie da się tego problemu zbyt długo ignorować, bo produkty spalania oleju trafiają do filtra DPF, z czasem kompletnie go „zaklejając”. Nieprawidłowy proces spalania sprawia, że zapiekają się pierścienie tłokowe, „dostaje” turbosprężarka, głowica silnika i inne elementy. Koniec jazdy!

Autoryzowany serwis może tylko jedno: zaproponować nowy silnik bez wady, a dodatkowo filtr DPF i katalizator za ok. 70 tys. zł.

Niestety, jeśli w trakcie naprawy okaże się, że wymiany wymaga także turbosprężarka, intercooler, zawór EGR i kilka innych elementów, koszt naprawy wraz z usługą może wynieść nawet 100 tys. zł. I niebezpiecznie zbliża się do wartości samochodu po naprawie.

Skąd się bierze problem?

Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDI
Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDIŻródło: VAG Expert

Przyczyną usterki – jak tłumaczą specjaliści z firmy VAG-EXPERT zajmującej się wymianą, naprawą i kompleksowymi remontami silników montowanych w samochodach Grupy VW – jest niewłaściwa konstrukcja tłoków w wysokoprężnych silnikach Volkswagena serii CXEB oraz CXEC. W oryginalnych tłokach brakuje specjalnego otworu umożliwiającego odprowadzenie oleju zgarniętego przez pierścień tłokowy. Z tej przyczyny na sprężynie pierścienia olejowego gromadzą się osady, które blokują pierścień – i wtedy przestaje on zgarniać olej. Olej pozostający w cylindrze jest spalany, a produkty spalania oleju trafiają do układu wydechowego, niszcząc filtr DPF. Inaczej niż w przypadku sadzy, filtr DPF nie radzi sobie z popiołem, który jest produktem spalania oleju – popiół zostaje w filtrze na zawsze, stopniowo ograniczając wydajność układu oczyszczania spalin. Z powodu wady silnika dzieje się to bardzo szybko.

Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDI
Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDIŻródło: VAG Expert

Do naszego warsztatu trafia coraz więcej klientów skarżących się na ekstremalne zużycie oleju w silnikach BiTDI, niektóre auta przyjeżdżają już na lawecie. Sugerujemy, aby przy podwyższonym zużyciu oleju nie zwlekać z naprawą do ostatniej chwili – wprawdzie w tym przypadku nie unikniemy remontu, ale szybka reakcja może znacząco obniżyć liczbę części wymagających wymiany, naprawa może więc być znacznie tańsza.

– tłumaczy mechanik VAG-EXPERT.

Część spalin trafia do miski olejowej, gdzie miesza się z olejem, degradując go. Cierpi turbosprężarka i inny osprzęt, zniszczeniu ulegają smarowane części silnika. Już po 100 tys. km, czasem wcześniej, zniszczenia bywają na tyle duże, że silnik wymaga wymiany albo przynajmniej kompleksowego remontu.

Volkswagen wyprodukował w latach 2016-19 ok. 85 tys. samochodów wyposażonych w wadliwe silniki (dotyczy to silników o mocy 199 lub 204 KM z oznaczeniami CXEB i CXEC)

VAG-EXPERT proponuje naprawę. Jest dużo taniej, ale bardzo tanio być nie może

Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDI
Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDIŻródło: VAG Expert

Mechanicy firmy VAG_EXPERT uprzedzają: naprawa jest złożona i wymaga wymiany wielu elementów jednostki napędowej, a docelowy koszt jest znany po weryfikacji stanu silnika. Sporo zależy od tego, jak długo kierowca ignorował podwyższone zużycie oleju. Procedura, w największym skrócie, wygląda tak:

Silnik wraz z osprzętem trzeba wymontować z samochodu. Mechanicy sprawdzają stan turbosprężarek oraz wtryskiwaczy, co jest o tyle ważne, że ewentualna konieczność wymiany wtryskiwaczy oznacza dodatkowy koszt 12 tys. zł i… w tym momencie, ze względów ekonomicznych, trzeba rozważyć wymianę silnika na nowy, który przychodzi z wtryskiwaczami.

Silnik rozbiera się na części, segregując elementy na trzy grupy: dobre, do naprawy, do wymiany. Do wymiany na pewno są tłoki, panewki układu korbowego, prowadnice i uszczelniacze zaworowe, wszystkie jednorazowe śruby i uszczelki.

Sprawdza się głowicę silnika (jeśli jest szczelna, oznacza to oszczędność kilku tys. zł), stan wału korbowego itp.

Na tym etapie klient VAG-EXPERT dostaje wycenę i sugestię, co lepsze: wymiana silnika albo naprawa.

Jak wygląda naprawa wadliwego silnika BiTDI?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Nie ma wątpliwości, że konieczne jest co najmniej przeszlifowanie tulei cylindrowych i założenie odpowiednich tłoków. Bywa jednak, że trzeba wymienić tuleje cylindrowe. Konieczne jest szlifowanie wału korbowego i montaż nadwymiarowych panewek, które – co ciekawe – oferuje ten sam producent, który wytwarza części na oryginalny montaż. Wyrównuje się powierzchnię bloku silnika stykającą się z głowicą. Obróbce poddaje się też głowicę (wymienia prowadnice zaworów, sprawdza i ewentualnie szlifuje zawory, wymienia popychacze hydrauliczne na nowe itp.) – i dopiero wtedy dobiera się odpowiednią uszczelkę pod głowicę.

Montuje się sprawdzone wcześniej wtryskiwacze.

Po założeniu osprzętu silnik można zamontować w samochodzie.

Nowy czy używany silnik – co się bardziej opłaca?

Naprawa, a tak naprawdę kompleksowy remont silnika BiTDI w warsztacie VAG-EXPERT oznacza w praktyce zbudowanie nowego silnika, którego każdy element jest albo nowy, albo sprawdzony do tego stopnia, że w praktyce otrzymujemy silnik nie gorszy niż fabrycznie nowy – a w praktyce dużo lepszy niż ten, który pierwotnie zamontowała fabryka.

Oczywiście klient VAG-EXPERT otrzymuje gwarancję na wyremontowany silnik. Czy to się opłaca – to zależy od zakresu niezbędnych prac, ale o tym klient dowiaduje się na etapie weryfikacji silnika i wyceny. Trzeba być gotowym na to, że – w najbardziej pesymistycznym scenariuszu – gdy pęknięta jest głowica starego silnika i uszkodzone wtryskiwacze, trzeba będzie zainwestować w nowy silnik. Ale naprawa często jest o wiele tańsza niż wymiana silnika na nowy i wtedy bez wątpienia jest to optymalne rozwiązanie.

Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDI
Volkswagen BiTDI: co musisz wiedzieć o wadach silników 2.0 BiTDIŻródło: VAG Expert

Nowe silniki serwis VAG-EXPERT również posiada w swojej ofercie i w przypadku konieczności wymiany silnika klient zapłaci za taki silnik wraz z montażem znacznie mniej niż w ASO.

Z technicznego punktu widzenia naprawa starego silnika jest z całą pewnością bezpieczniejsza i bardziej pewna niż montaż używanego silnika, ponieważ wszystkie silniki używane, jeśli nie były wcześniej remontowane lub wymienione po 2022 roku, mają w środku zamontowane wadliwe tłoki.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
VAG Expert