• Dobre wyposażenie, wszystkie potrzebne funkcje i niska cena to zalety tego narzędzia
  • Kupno dodatkowych baterii to – biorąc pod uwagę produkty konkurencji – koszt niewielki
  • Sprzęt ma, niestety, słabe osiągi

Za 299 zł w internetowym sklepie Lidl (lub za 500 zł np. na Allegro) dostajemy: klucz udarowy (zakrętarkę) na baterie o napięciu 20V oferujący maksymalny moment 400 Nm, baterię o poj. 4,0 Ah, ładowarkę, walizkę transportową i cztery nasadki udarowe – do okazjonalnego użytku niczego więcej nie potrzeba. Sprzęt ma 5-poziomową regulację mocy (momentu obrotowego) oraz płynną regulację obrotów we włączniku. Dodatkowy akumulator 4.0 Ah można dokupić za 129 zł, a mniejszy (2.0 Ah) za niecałe 80 zł. Dystrybutor daje 3 lata gwarancji. Powiedzmy to otwarcie: z opisu wynika, że na rynku nie ma lepszej oferty, porównywalny, choć zdecydowanie amatorski zestaw z kluczem udarowym marki Ryobi kosztuje ok. 900 zł! A jak działa narzędzie marki Parkside?

Do zestawu należą: walizka transportowa (to w przypadku niektórych konkurencyjnych produktów wyposażenie dodatkowe ekstra płatne), ładowarka, bateria 4,0 Ah i zakrętarka udarowa Foto: Robert Rybicki / Auto Świat
Do zestawu należą: walizka transportowa (to w przypadku niektórych konkurencyjnych produktów wyposażenie dodatkowe ekstra płatne), ładowarka, bateria 4,0 Ah i zakrętarka udarowa

Co potrafi udar?

Nie należy sugerować się tym, że jeśli nałożysz na klucz udarowy nasadkę, chwycisz ją mocno i włączysz klucz ustawiony na maksymalne osiągi to... utrzymasz. Udar i tak działa „czarodziejsko”: możesz zapieczoną śrubę odkręcać lagą o długości 1,5 metra, możesz po niej skakać i czasem urwiesz jej łeb albo go obrobisz, a nie odkręcisz! A bierzesz klucz udarowy – stuk, stuk, stuk – i odkręca się, czasem w ciągu sekundy, nie niszcząc śruby! Albo np. chcesz odkręcić kierownicę: blokujesz ją, bierzesz klucz nasadowy z przedłużką, napinasz się, uważając jednocześnie, by nie wybić szyby i albo się uda, albo się nie uda, często się nie udaje. Tę samą nakrętkę udarem zdejmujesz w ćwierć sekundy! Warto wiedzieć, że aby poruszyć śrubę koła czy kierownicy zwykłym kluczem ręcznym, koło (lub kierownica) muszą być zablokowane, w przypadku udaru koło może być w powietrzu, a kierownicy nie trzeba blokować.