Układ hamulcowy - Elektryczność czy hydraulika? Foto: Auto Świat
Układ hamulcowy - Elektryczność czy hydraulika?

EWB (Electronic Wedge Brake) ma być kolejnym krokiem przybliżającym motoryzację do technologii "drive- -by-wire" znanej z lotnictwa, gdzie nośnikiem wszelkich informacji i poleceń jest prąd płynący przewodem elektrycznym. Znikną przewody hamulcowe, podciśnieniowe membrany wspomagające (serwo), pompy i tłoczki hamulcowe,a także regulatory ABS-u. Pedał hamulca będzie połączony jedynie z potencjometrem! Wadą prototypowych elektrycznych systemów hamulcowych jest wysoki pobór prądu, wymagający źródła o znacznej obciążalności. W rozwiązaniu Siemensa VDO z problemem uporano się w bardzo prosty sposób.

Układ hamulcowy - Elektryczność czy hydraulika? Foto: Auto Świat
Układ hamulcowy - Elektryczność czy hydraulika?

Zamiast potężnego siłownika elektromagnetycznego albo silnika elektrycznego bezpośrednio oddziałujących na Klocki hamulcowe, silniczek porusza tutaj jedynie specjalnym klinem, który wytwarza ogromną siłę przy minimalnym poborze prądu, naciskając na klocki.Dziś w samolocie, jutro w aucie: "drive-by-wire"Cały zespół ściskający klocki jest tak mały, że mieści się wewnątrz felgi, tak jak dotychczas tradycyjny zacisk hydrauliczny! Zasada działania klina powoduje wzmocnienie efektu hamowania, ale dopiero przy samym klocku, czyli na końcu układu sterującego. To dokładnie odwrotnie niż w przypadku tradycyjnego systemu hydraulicznego, gdzie olbrzymie ciśnienie płynu utrzymuje się w całym układzie, zaczynając na pompie hamulcowej, poprzez rozmaite regulatory ciśnienia, a na cylinderkach hamulcowych kończąc.