Jednym z najważniejszych podzespołów samochodowych, które muszą działać na najwyższym poziomie, jest układ hamulcowy. Na szczęście większość awarii z nim związanych można w łatwy sposób dostrzec lub odczuć, prowadząc auto. Zniszczony klocek hamulcowy ociera się o tarcze, co powoduje hałas. Wówczas można szybko zareagować na problem i naprawić awarię u mechanika. Warto pamiętać, że model oraz wiek samochodu nie mają wpływu na szybkość zużywania się klocków. Ich wymiana jest konieczna co jakiś czas w każdym pojeździe.

Co to klocek hamulcowy i jak jest zbudowany?

Budowa całego układu hamulcowego opiera się na elementach mechanizmu, których rolą jest skuteczne zatrzymanie samochodu w momencie przyciskania pedału hamulca. Poza klockami, w procesie tym biorą udział również tarcze, zaciski oraz przewody. W aucie znajdziesz również tak zwany hamulec ręczny, który nie jest połączony z tym podstawowym, sterowanym za pomocą pedału. Dzięki temu, w przypadku uszkodzenia jednego z nich, drugi pozostaje niezależny i może zostać użyty awaryjnie. Jednak co to klocek hamulcowy i z czego on sam jest zbudowany?

Klocek hamulcowy składa się przede wszystkim z płytki nośnej, która stanowi podstawę całej konstrukcji. Na niej znajdziemy element międzywarstwowy, który ma na celu przede wszystkim tłumienie wibracji powstających podczas jazdy oraz hamowania, a także chronienie całego mechanizmu przez zbyt wysoką temperaturą powstałą w wyniku tarcia przy hamowaniu. Za tarcie jest odpowiedzialny materiał cierny, który ma bezpośrednią styczność z tarczami hamulcowymi.

Jak działa klocek hamulcowy?

Choć każdy z kierowców używa hamulców podczas codziennej jazdy, to wiele osób nie ma świadomości, w jaki sposób działa cały mechanizm. Jest to cenna wiedza, która może uchronić Cię przed przeoczeniem awarii i spowodowaniem wypadku. Proces rozpoczyna naciśnięcie padłu hamulca – w efekcie pompa powoduje przepływ płynu do tłoczka. Ten z kolei zaciska się i dociska klocek hamulcowy do tarczy. Wówczas dochodzi do tarcia elementu o warstwę ochronną. W efekcie pojazd zwalnia lub zatrzymuje się, w zależności od siły nacisku.

Każdy kierowca wie, że naciśnięcie pedału nie powoduje natychmiastowego zatrzymania samochodu. Do tego momentu może minąć od kilku do kilkudziesięciu sekund w zależności od prędkości pojazdu. Informację, z jaką siłą należy przycisnąć klocek hamulcowy, aby auto zatrzymało się jak najszybciej, można znaleźć w podręcznikach do nauki jazdy. Dzięki tej wiedzy można uświadomić sobie również, jak długa jest droga hamowania przy określonej prędkości i jak ważna jest szybka reakcja kierującego.

Najczęstsze awarie klocków hamulcowych

Każdy klocek hamulcowy z czasem ulega zużyciu – jest to całkowicie normalne zjawisko spowodowane regularnym używaniem hamulców. Na szczęście zużyte części można w łatwy sposób dostrzec. Szczególny niepokój powinien wzbudzić w Tobie hałas słyszany po naciskaniu pedału hamulca, a także nienaturalnie wydłużony czas hamowania. Pamiętaj o tym, by nigdy nie kupować używanego klocka hamulcowego. Koszt nowego nie jest wysoki. Jak wygląda zużyty klocek hamulcowy?

Zużyty klocek hamulcowy charakteryzuje się pęknięciami na powierzchni, zwęgleniem, a czasem także rdzą. Element można szybko doprowadzić do takiego stanu poprzez częste i gwałtowne hamowanie, a także nadmierne przeciążenie pojazdu. Zanim samodzielnie kupisz tę część do wymiany, dowiedz się, ile mm ma nowy klocek hamulcowy. Nowy element ma ok. 1,5 mm grubości, natomiast pokryta nim okładzina – 9 mm. Jeżeli jest ona mniejsza niż 7 mm, powinieneś wymienić klocki na nowe.

Jak dbać o klocki hamulcowe?

Mimo że każdy klocek hamulcowy powinien być wymieniony po przejechaniu około 20-50 tysięcy kilometrów, to na co dzień możesz mieć realny wpływ na ich stan. Dzięki odpowiedniej jeździe samochodem wydłużysz żywotność klocków i tym samym zadbasz o auto. Najważniejszą zasadą jest przede wszystkim przemyślane hamowanie. Gdy jeździsz po mieście lub poza terenem zabudowanym, staraj się wykorzystywać pracę silnika do zwalniania i zatrzymywania pojazdu. Często i skutecznie zmieniaj biegi.

O ile w przypadku nagłych sytuacji gwałtowne hamowanie jest nieuniknione, o tyle na co dzień warto robić to sprawnie i delikatnie – dzięki temu klocek hamulcowy nie będzie gwałtownie ocierał się o tarcze. Pamiętaj, by regularnie kontrolować stan samochodu u specjalisty. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych sytuacji na drodze oraz niespodziewanych awarii.