Główne założenia projektu to poprawa bezpieczeństwa na drogach poprzez podniesienie kwalifikacji kierowców oraz eliminacja oszustw, korupcji i nierzetelnego wykonywania usług w czasie ich szkolenia - podało Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie przesłanym PAP.
Wyodrębnienie przepisów o osobach kierujących pojazdami w nowym akcie prawnym ma pozwolić na stworzenie bardziej przejrzystych zasad, likwidację luk i nieścisłości prawnych.
Projekt wprowadza nowe rozwiązania już na etapie uzyskiwania prawa jazdy. Chodzi o obowiązkowe badania psychologiczne kandydatów na kierowców i możliwość odbycia kursu w formie rozszerzonej, obejmującej jazdę specjalnie oznakowanym pojazdem z osobą towarzyszącą przez minimum jeden rok, pod nadzorem ośrodka nauki jazdy.
Kurs ma być przeznaczony dla osób od 16-ego roku życia. W czasie jego trwania uczestnicy wraz z osobą towarzyszącą mają uczęszczać na zajęcia w ośrodku szkolenia kierowców, kończące się wewnętrznym egzaminem.
Nowością jest także dwuletni okres próbny dla "młodych kierowców". W tym czasie będą musieli oni poszerzać swoją wiedzę o zagrożeniach i bezpieczeństwie w ruchu drogowym oraz poruszać się specjalnie oznakowanym pojazdem (wróci "zielony listek" lub jego odpowiednik).
W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy po uzyskaniu prawa jazdy będą musieli poruszać się z prędkością do 50 km/godz. na obszarze zabudowanym i do 80 km/godz. poza nim. W przypadku popełnienia wykroczenia kierowca zostanie upomniany listem ostrzegawczym. Większa liczba wykroczeń będzie powodować skierowanie na kurs reedukacyjny bądź cofnięcie prawa jazdy.
Zwiększono również wymagania wobec instruktorów nauki jazdy i ośrodków szkolenia kierowców. Instruktorzy będą zobowiązani do corocznego uczestnictwa w warsztatach doskonalenia zawodowego. Rozszerzono katalog przestępstw wykluczających możliwość wykonywania pracy instruktora.
Zmiany dotyczące ośrodków mają podnieść jakość szkolenia. Zgodnie z projektem będą one korzystać wyłącznie ze środków dydaktycznych z listy prowadzonej przez ministra transportu. W przypadku spełniania dodatkowych wymagań dotyczących wyposażenia, będą mogły starać się o zaświadczenie uprawniające do organizowania kursów rozszerzonych.
Ośrodki będą też przeprowadzać egzaminy wewnętrzne. Wynik pozytywny będzie niezbędny do wystawienia zaświadczenia o ukończeniu kursu, negatywny da ośrodkowi możliwość zorganizowania dodatkowych zajęć dla kursantów.
Projekt przewiduje wprowadzenie nowej części egzaminu praktycznego, obejmującego jazdę poza obszarem zabudowanym.
Nowe przepisy mają zapobiegać korupcji przy ubieganiu się o prawo jazdy. Przebieg egzaminu będzie kontrolowany z użyciem urządzeń rejestrujących. Ich zapis będzie zachowywany przez dwa tygodnie. Będzie możliwe również przeprowadzenie niejawnej obserwacji przebiegu praktycznej części egzaminu.
W projekcie zawarto także przepisy dotyczące egzaminatorów, prowadzenia ośrodków doskonalenia techniki jazdy oraz nadzoru nad ośrodkami szkolenia.
Źródło: PAP, Onet