Logo
PoradyPrawoKontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?

Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Celownik jak w sztucerze, ale zamiast ostrej amunicji cieniutka wiązka lasera: oto nowe narzędzie, w jakie wyposażają się polskie "miśki"Polska policja drogowa wyposażana jest właśnie w laserowe mierniki prędkości. Wyglądają podobnie do znanych nam od wielu lat „suszarek” wykorzystujących efekt Dopplera. Ich działanie opiera się jednak na zupełnie innej zasadzie. Radary ręczne wysyłają w kierunku namierzanego obiektu szeroką wiązkę promieniowania mikrofalowego, która wraca do miernika ze zmienioną częstotliwością i na podstawie tej zmiany określa się prędkość obiektu. Natomiast miernik laserowy działa na podobnej zasadzie jak dalmierz używany do mierzenia wielkości wnętrz: wysyła krótkie impulsy promieniowania laserowego, które mierzą odległość od obiektu, a ponieważ wykonuje on kolejne pomiary z dużą częstotliwością, na podstawie rejestrowanych zmian odległości w czasie urządzenie określa prędkość jadącego samochodu.

Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?
Auto Świat
Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?
Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?
Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?Żródło: Auto Świat
Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?
Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?Żródło: Auto Świat

RADARY

  • Zalety - Łatwe w obsłudze. Wystarczy skierować urządzenie w stronę pojazdu i nacisnąć przycisk. Dokładny pomiar, o ile w tle nie ma innych pojazdów niż namierzany.
  • Wady - Pomiar tylko z bliskiej odległości – w praktyce dobrym wynikiem jest namierzenie pirata drogowego z odległości 150 m. Duże ryzyko błędnego pomiaru, jeśli obok namierzanego obiektu lub za nim znajduje się inny – większy lub poruszający się szybciej. „Wyłowienie” pirata drogowego z grupy aut jest mało prawdopodobne. Już w odległości 200 m wiązka radaru może mieć kilkadziesiąt metrów szerokości.

Zagrożenie dla obsługi: pomiar wykonywany z bliskiej odległości zmusza do błyskawicznej akcji zatrzymywania samochodów, co może skończyć się wypadkiem. Radary są łatwe do wykrycia przez antyradary i to zarówno z małej, jak i z dużej odległości (dotyczy to większości używanych w Polsce „suszarek”).

Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?
Kontrola radarowa - Jak działają nowe laserowe mierniki prędkości?Żródło: Auto Świat

LIDARY*

  • Zalety - Pomiary z dużej odległości. Zasięg używanego w Polsce lasera, w jaki ostatnio została wyposażona polska policja drogowa, to 1000 m. Wąska wiązka promieniowania laserowego teoretycznie umożliwia pomiar prędkości auta jadącego w tłumie innych.

Niskie zagrożenie dla obsługi: pomiar z dużej odległości pozwala na latwiejsze i bezpieczniejsze zatrzymanie samochodu. Trudne do wykrycia przez antyradary i antylasery.

  • Wady - Mierniki laserowe są trudniejsze w obsłudze od tradycyjnych radarów – wprawdzie możliwy jest pomiar z daleka, jednak policjant musi idealnie namierzyć jadący samochód. Jeśli ten jedzie w grupie innych aut, ryzyko błędu po stronie policjanta jest wysokie. Można tak samo spudłować jak na polowaniu. W Niemczech jest coraz więcej przypadków kwestionowania pomiarów wykonywanych za pomocą tych urządzeń. Wprawdzie teoretycznie mierniki laserowe działają w każdych warunkach pogodowych, ale jak trafić jadący szybko samochód, którego prawie nie widać?
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: