Wtedy możemy włączyć światła specjalnie skonstruowane do jazdy w dzień.Przednie oświetlenie auta może być bardzo rozbudowane - przypominamy więc, w jakich sytuacjach wolno używać poszczególnych rodzajów świateł. Używanie w ciągu dnia świateł do jazdy dziennej ma wiele zalet. Po pierwsze, zużywają one mniej energii niż światła mijania. Najbardziej energooszczędne światła diodowe (niestety drogie - kilkaset zł za zestaw) potrzebują zaledwie kilku watów energii. Mają one jednak także inną zaletę - diody wystarczą na całe życie samochodu - chyba że dodatkowe reflektory rozbijemy mechanicznie. Po drugie, oszczędzając światła mijania, lepiej widzimy w nocy - żarówki halogenowe w miarę zużycia świecą coraz słabiej. Rzadziej też musimy wymieniać żarówki w reflektorach głównych - w przypadku żarówek typu H7 jest to problem, bo łatwo się przepalają. Po trzecie, oszczędzamy akumulator i inne elementy instalacji elektrycznej auta - na tego rodzaju problemy zwracają uwagę przeciwnicy jazdy na światłach przez całą dobę. Za jazdę bez świateł w ciągu dnia grozi nam mandat w wysokości 100 zł (choć taryfikator nie został jeszcze dostosowany do zmienionych przepisów), za jazdę bez wymaganych świateł w nocy otrzymamy 200-złotowy mandat, a nadużycie świateł przeciwmgłowych jest karane z reguły mandatem 100-złotowym i 2 punktami karnymi. Masz prawo do...1...używania świateł dziennych w czasie od świtu do zmierzchu (czyli w dzień) zamiast świateł mijania. Jeśli jednak nie masz świateł do jazdy dziennej, musisz jeździć całą dobę na światłach mijania.2...montażu świateł do jazdy dziennej w samochodzie, który w takie oświetlenie nie został wyposażony w fabryce. Należy przy tym zastosować się do schematu umieszczonego po lewej stronie. Bardzo często da się umieścić światła do jazdy dziennej w miejscu fabrycznie przystosowanym do zamontowania świateł przeciwmgłowych. Najlepiej jednak jest mieć i światła przeciwmgłowe, i światła do jazdy dziennej.3 Nie mamy jednak prawa do zamontowania świateł do jazdy dziennej zgodnie z sugerowanym przez wielu producentów schematem- a więc tak, aby mogły świecić się tylko przednie, oszczędne reflektorki. "Prawo o ruchu drogowym" nie zostało dostosowane do przepisów obowiązujących w wielu innych krajach. A więc światła do jazdy dziennej muszą być zamontowane tak, aby jednocześnie włączały się fabryczne światła pozycyjne. 4 Zdarza się, że policjanci mają wątpliwości, czy mamy w ciągu dnia włączone reflektory do jazdy dziennej czy przeciwmgielne - oba mogą mieć identyczną obudowę. Ratuje nas napis na szkle reflektora - lampy do jazdy dziennej mają w opisie symbol "RL", a przeciwmgłowe - literkę "B". Uwaga: reflektory muszą mieć na kloszu znak homologacji europejskiej, np. E20, E1, E11, itp.5 W większości krajów europejskich mamy prawo do używania świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania (w ciągu dnia). Wyjątki: Szwecja, Dania, Estonia, Litwa i Węgry. W tych krajach należy jeździć w ciągu dnia na światłach mijania. Światła mijaniaKonstrukcja: są tak zbudowane, aby oświetlały drogę przed samochodem oraz prawe pobocze, a nie oślepiały kierowców jadących z przeciwka i pieszych. Dlatego muszą dawać wyraźną granicę światła i cienia. Włączają się razem ze światłami pozycyjnymi, nie da się ich włączyć osobno. Kiedy włączać? Obowiązkowo podczas jazdy od zmierzchu do świtu - czyli w nocy. W ciągu dnia światła mijania mogą być zastąpione światłami do jazdy dziennej. Jeśli nie mamy świateł do jazdy dziennej, także w ciągu dnia musimy włączać światła mijania.Światła drogoweKonstrukcja: nie są asymetryczne i mają większy zasięg od świateł mijania, mogą oślepiać. Jeżeli mamy w aucie reflektor z jedną żarówką dwużarnikową, po włączeniu "długich" włącza się żarnik "drogowy" zamiast żarnika "mijania". Jeśli mamy reflektor 2-żarówkowy albo dwie lampy (mijania i drogowych), po włączeniu "długich" zwykle świecą dwie żarówki lub dwa reflektory po każdej ze stron auta.Kiedy włączać? W nocy, na nieoświetlonych drogach. Trzeba je wyłączyć, gdy z przeciwka zbliża się pojazd, lub gdy zbliżamy się do auta przed nami. Nie wolno także oślepiać pieszych idących w kolumnie. Światła przeciwmgłowe przednieKonstrukcja: umieszczone nisko światła mają za zadanie świecić "pod mgłą" i poprawiać widoczność podczas jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. Oświetlają one także pobocze i drogę tuż przed pojazdem, poprawiając widoczność podczas jazdy po krętych drogach.Kiedy włączać? W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza można (nieobowiązkowo) włączać światła przeciwmgłowe przednie zarówno w dzień, jak i w nocy. Włączamy je łącznie ze światłami mijania, choć w tej kwestii przepisy "Prawa o ruchu drogowym" są niespójne. Uwaga: przednich świateł przeciwmgłowych można używać także podczas dobrej pogody - w nocy, na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami. Światła do jazdy dziennejKonstrukcja: W przeciwieństwie do świateł mijania świecą one nieznacznie w górę, nie muszą być asymetryczne, nie muszą dawać wyraźnej granicy światła i cienia. Włączone w nocy oślepiają. Ponieważ nie oświetlają drogi, wyposażone są w żarówki o niewielkiej mocy. Najbardziej wyrafinowane konstrukcje wyposażone są w diody zamiast żarówek, dzieki czemu zużywają zaledwie kilka watów energii. Nie są to z reguły światła montowane fabrycznie - jeśli chcemy je mieć, musimy zamontować je sami.
Nie tylko na mijania!
Od 17 kwietnia przez całą dobę musimy jeździć na światłach. Ale nie jest prawdą, że nowe przepisy każą jeździć w ciągu dnia na światłach mijania.