14-latek bez znajomości przepisów nie powinien zdać egzaminu. Jeśli zacznie jeździć w wieku 14 lat, później, gdy już zdobędzie „prawdziwe” prawo jazdy, jego kultura motoryzacyjna z pewnością będzie wyższa niż osoby, która pierwszy raz siada za kierownicę leciwego, starego auta często o dużej mocy.
Samochody dla 14-latków - jak zdobyć prawo jazdy
Procedura jest prosta. Młody człowiek musi mieć zaświadczenie lekarskie, zgodę rodziców i jedną fotografię, by w wydziale komunikacji założyć profil kandydata. Następnie swoje kroki kieruje do szkoły jazdy. Pewną luką (nie po raz pierwszy) jest polski system szkolenia – aby zdobyć prawko AM, trzeba odbyć kurs motorowerowy i tylko na jednośladzie można zdać egzamin.
Z pomocą przychodzą dystrybutorzy nowych pojazdów – większość z nich kurs oferuje gratis, natomiast niektórzy (np. Ligier) w ramach zajęć zapewniają też dodatkowe, bezpłatne 5 godzin jazdy czterokołowcem. Jeśli więc zamierzacie nabyć nowy pojazd, warto najpierw wybrać model. Znalezienie szkoły uczącej jazdy pojazdem czterokołowym w ramach kursu AM nie jest, niestety, łatwe. Jeśli młody człowiek ma 16 lat, może starać się o prawo jazdy kategorii B1, dające możliwość jazdy pojazdami nieco większymi i mocniejszymi, z homologacją L7e.
Samochody dla 14-latków - oferta nowych pojazdów w Polsce wcale nie jest uboga
Okazuje się, że wszystkie firmy wyspecjalizowane w tego typu autach, czyli Aixam, Chatenet, Ligier i Microcar, pochodzą z Francji. Niestety, nie jest to tani zakup – najtańszy model, jaki wyśledziliśmy, to Microcar Due Initial za 38 500 zł, który jednak – jak przyznał sam sprzedawca – w wyposażeniu nie ma nic. Najdroższe, z dodatkami, osiągają zawrotne sumy – nawet około 90 tys. zł! Pojazdy te mają bardzo podobne silniki: dwucylindrowe diesle o pojemności 400-520 ccm (moc we wszystkich przypadkach wynosi przepisowe maksimum, czyli 4 kW).
Spalanie podawane przez producentów to około 2,5-3,5 l (realne znacząco nie odbiega). Szeroko wykorzystywanym rozwiązaniem jest też automatyczna skrzynia bezstopniowa CVT. Samochody mają dwa miejsca. Większe możliwości daje homologacja L7e (czterokołowce, ale nie lekkie) – można liczyć na mocniejszy silnik benzynowy (około 20 KM) i cztery miejsca.
Kompletowanie wyposażenia przebiega podobnie jak w normalnych autach: warto zwrócić uwagę na ABS – ma go np. większość Aixamów. Bogatsze odmiany z lepszymi silnikami można doposażyć w klimatyzację itp. Podczas jazdy mogą przeszkadzać spory hałas i wibracje. Auta nie są też szczególnie stabilne.