Naklejki na ciężarówkach, naczepach czy autobusach to zwykle ani nie, tuningowa fantazja ich użytkowników, ani nie moda wśród kierowców. Mają one konkretny sens i przeznaczenie, choć zasady, według których są naklejane, są bardzo nieprzejrzyste i niejednolite.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Nie tylko w Polsce dla aut ciężarowych i autobusów obowiązują nieco inne ograniczenia prędkości niż dla samochodów osobowych. O ile w terenie zabudowanym domyślne ograniczenie prędkości dla aut osobowych, ciężarowych, autobusów i zespołów pojazdów to 50 km/h, to już poza terenem zabudowanym ciężarówki, autobusy i zespoły pojazdów (auto z przyczepą) mogą poruszać się z prędkością 70 km/h, a jeśli droga jest dwujezdniowa, albo jest to droga ekspresowa lub autostrada, to dla takich pojazdów maksymalna dopuszczalna prędkość to 80 km/h. Od tej reguły przewidziano wyjątek dla autobusów spełniających określone wymogi dotyczące m.in. opon i wyposażenia dotyczącego bezpieczeństwa – takie pojazdy mogą rozpędzać się do 100 km/h tam, gdzie ciężarówki, zespoły pojazdów i inne autobusy mogą jeździć najwyżej do 80 km/h.

Ograniczenia prędkości nie są równe dla wszystkich

W wielu innych krajach przepisy bywają bardziej skomplikowane, a limity prędkości różnią się w zależności od typu pojazdu, jego wyposażenia, indywidualnych dopuszczeń czy nawet rodzaju przewożonego ładunku.

M.in. dlatego w wielu krajach wymagane jest dodatkowe oznakowanie pojazdów, informujące o obowiązujących w ich przypadku limitach prędkości. Jeżeli naklejek jest więcej niż jedna, to mogą one informować o ograniczeniach prędkości na poszczególnych typach dróg.

Nalepki z ograniczeniami prędkości wymagane w Polsce

Również w Polsce w niektórych przypadkach wymagane jest umieszczenie na pojeździe tabliczki/nalepki informującej o specyficznym ograniczeniu prędkości. Reguluje to w czwartym punkcie art. 21 Prawa o ruchu drogowym:

Z kolei np. według niemieckich przepisów, tabliczka z informacją o ograniczeniu prędkości musi być umieszczana na pojazdach wielośladowych, które nie są konstrukcyjnie przystosowane do rozwijania prędkości powyżej 60 km/h, przyczepach, których konstrukcja uniemożliwia osiągnięcie prędkości 100 km/h, a także o przyczepach wyposażonych we własne hamulce zapewniające opóźnienie niższe niż 2,5 m/s2.

W niektórych przypadkach jest tak, że te dodatkowe oznaczenia są w teorii wymagane wyłącznie od pojazdów zarejestrowanych w danym kraju – ale teoria teorią, a w praktyce przewoźnicy wolą jeździć z niepotrzebnymi czasem nalepkami, niż narażać się na mandat.

Naklejki z ograniczeniem prędkości: informacja dla służb i dla kierowców

Naklejki z oznaczeniem prędkości to z jednej strony informacja dla służb kontrolujących ruch – łatwiej jest stwierdzić, czy dane auto porusza się zgodnie z przepisami – ale też i dla innych kierowców, którzy dzięki temu np. mogą łatwiej przewidywać, z jakimi prędkościami może się poruszać jadący przed nimi pojazd.

Z tego samego powodu w wielu krajach wymagane jest odpowiednie oznakowanie tzw. mikrosamochodów rejestrowanych jako czterokołowce lekkie, które na pierwszy rzut oka mogą wyglądać jak normalne samochody, ale ich prędkość maksymalna jest konstrukcyjnie ograniczona do 45 km/h, a do ich prowadzenia wystarcza "motorowerowe" prawo jazdy kategorii AM.

Naklejka z ograniczeniem prędkości na mikrosamochodzie Foto: Shutterstock/Karolis Kavolelis
Naklejka z ograniczeniem prędkości na mikrosamochodzie

W niektórych krajach naklejki z informacją o ograniczeniu prędkości do 25 km/h można zauważyć też np. na motorowerach czy skuterach – lokalne przepisy mogą dopuszczać korzystanie z takich pojazdów wyposażonych w ograniczniki np. bez prawa jazdy albo korzystanie z nich na ścieżkach rowerowych.

Ograniczenia prędkości dla ciężarówek w Europie

Nawet na terenie Unii Europejskiej obowiązują zróżnicowane zasady dotyczące limitów prędkości dla aut ciężarowych. W poniższym zestawieniu pomijamy specyficzne ograniczenia np. w przypadku przewozu materiałów niebezpiecznych albo limity obowiązujące w określonych godzinach, ze względu na ochronę przed hałasem.

Ograniczenia prędkości dla ciężarówek są w Polsce na przeciętnym poziomie, za to od niedawna mamy jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących wyprzedania się przez auta ciężarowe. Foto: DarSzach / Shutterstock
Ograniczenia prędkości dla ciężarówek są w Polsce na przeciętnym poziomie, za to od niedawna mamy jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących wyprzedania się przez auta ciężarowe.

Austria:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 70 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 80 km/h 

Belgia:

  • Teren zabudowany – 50 km/h we Flandrii i Walonii, 30 km/h w Brukseli 
  • Teren niezabudowany – 90 km/h w Walonii i Brukseli, 70 km/h w Regionie Flamandzkim 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 90 km/h 

Bułgaria:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h 
  • Drogi ekspresowe – 90 km/h 
  • Autostrady – 100 km/h

Chorwacja:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 90 km/h

Czechy:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 80 km/h

Dania:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 80 km

Francja:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h (60 km/h dla zespołów pojazdów o dmc ponad 12 t) 
  • Drogi ekspresowe – 80 km/h 
  • Autostrady – 90 km/h

Grecja:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h (70 km/h dla zespołów pojazdów) 
  • Drogi ekspresowe – 80 km/h (70 km/h dla zespołów pojazdów) 
  • Autostrady – 85 km/h (70 km/h dla zespołów pojazdów)

Hiszpania:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 90 km/h 

Holandia:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 80 km/h

Irlandia:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 90 km/h

Litwa:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 90 km/h 

Luksemburg:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 75 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 90 km/h

Łotwa:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h

Niemcy:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h (pojazd o masie do 7,5 t) lub 60 km/h (zespół pojazdów o dmc do 7,5 t, pojazd o dmc powyżej 7,5 t, zespół pojazdów o dmc powyżej 7,5 t) 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 80 km/h 

Portugalia:

  • Teren zabudowany – 50 km/h (40 km/h dla zespołów pojazdów) 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h (70 km/h dla zespołów pojazdów) 
  • Drogi ekspresowe – 80 km/h (70 km/h dla zespołów pojazdów) 
  • Autostrady – 90 km/h (80 km/h dla zespołów pojazdów) 

Rumunia:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 90 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 110 km/h (100 km dla zespołów pojazdów)

Słowacja:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 90 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 90 km/h 

Szwecja:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 70 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 90 km/h (80 km/h dla zespołów pojazdów) 

Węgry:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 70 km/h 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 80 km/h 

Włochy:

  • Teren zabudowany – 50 km/h 
  • Teren niezabudowany – 80 km/h (70 km/h dla pojazdów o dmc powyżej 12 t) 
  • Autostrady i drogi ekspresowe – 100 km/h (80 km/h dla pojazdów o dmc powyżej 12 t)