Co innego zwykłe przejście dla pieszych, a co innego przejście ze światłami. Jeśli zbliżamy się do „zwykłego” przejścia dla pieszych, powinniśmy bardzo uważać, by tuż przed przejściem albo na nim nie wyprzedzić innego pojazdu. Łatwo o taki błąd, gdy jedziemy w grupie pojazdów albo gdy po prostu mamy dwa pasy ruchu i jedziemy tuż za lub obok innego pojazdu znajdującego się na sąsiednim pasie. Jeśli pojazdem, który jedzie obok, jest radiowóz policji, warto uważać podwójnie: on zwolni, my wysuniemy „nos” przed niego, będąc tuż przed przejściem lub na przejściu dla pieszych i... mandat. Oraz punkty karne. Znane są sytuacje (uwiecznione na filmach), gdy akcja wyglada tak, jakby policjanci robili to specjalnie...

  • kara za wyprzedzanie na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi to mandat w wysokości 200 zł i 10 punktów karnych
  • za wyprzedzanie na przejazdach dla rowerzystów lub bezpośrednio przed nimi taryfikator przewiduje także mandat w wysokości 200 zł i 10 punktów karnych

Co innego, gdy ruch na przejściu dla pieszych jest „kierowany”: na takim przejściu wyprzedzanie jest dozwolone – zarówno na samym przejściu jak i bezpośrednio przed nim. Przejście, na którym ruch jest „kierowany” to w praktyce przejście z sygnalizacją świetlną. 

To samo dotyczy skrzyżowań: zasadniczo na skrzyżowaniu wyprzedzać nie wolno, ale nie dotyczy to ronda oraz skrzyżowania, na którym ruch jest kierowany.

Zbliżając się do przejścia dla pieszych, warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz: czy przed przejściem nie zatrzymał się (albo nie zamierza zatrzymać się) inny pojazd, by przepuścić pieszych? Ominięcie pojazdu, który zatrzymał się, by przepuścić pieszych, jest jednym z najsurowiej ściganych wykroczeń drogowych! I jednocześnie rodzącym poważne zagrożenie: jest wysoce prawdopodobne, iż na wysokości takiego auta, na przejściu, znajduje się pieszy, który może wyjść nam prosto pod maskę w chwili, gdy będziemy omijać stojące auto!

Jeśli chodzi o obowiązki kierowców w odniesieniu do pieszych, którzy przechodzą przez jezdnię na przejściu, to polskie przepisy są wyjątkowo (na tle Europy) mało wymagające. Co do zasady kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Sam fakt, iż pieszy zbliża się do przejścia, ma dla kierowcy tylko takie znaczenie, że powinien zachować szczególną ostrożność. To samo dotyczy rowerzystów na przejeździe dla rowerów: trzeba im ustąpić, jeśli są już na przejeździe (uwaga, inaczej jest, gdy skręcamy autem w drogę poprzeczną, przecinając drogę dla rowerów – w takiej sytuacji rowerzysta jadący na wprost ma bezwzględne pierwszeństwo!).

Foto: You Tube
Niebezpieczna sytuacja na przejściu dla pieszych
  • Mandat za omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu to 500 zł. Dodatkową karą jest 10 punktów karnych!
  • Za nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu taryfikatory przewidują: mandat 350 zł oraz 10 punktów karnych
  • Nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe dla rowerzystów oznacza mandat 350 zł i 6 punktów karnych

I jeszcze jedna ciekawostka dotycząca przejść dla pieszych: co do zasady rowerzyści nie mają prawa przejeżdżać po przejściu dla pieszych, ale nie dotyczy to dzieci jadących rowerem w wieku do lat 10 znajdujących się pod opieką osób dorosłych – dziecko może jechać, gdyż w świetle przepisów jest pieszym! Z kolei opiekun dziecka jadącego na rowerze również jadący rowerem, choć nie jest traktowany jak pieszy, to jednak ma prawo jechać rowerem po chodniku lub drodze dla pieszych... Tak więc nie warto na nich trąbić.

Ważna rzecz: przepisy dotyczące ustępowania pieszym znajdującym się na przejściu i zakaz omijania pojazdu, który zatrzymał się, by przepuścić pieszych, dotyczą także rowerzystów pod rygorem takich samych mandatów, jakie przysługują kierującemu samochodem.