ONET: Czy to prawda, że im nowocześniejszy samochód, tym trudniej założyć do niego instalację gazową?
Łukasz Brzezowski*: To nie tak. Obecnie mówiąc „nowoczesny” silnik, który dodatkowo ma być problemem dla warsztatów zakładających instalacje LPG, rozumie się najczęściej samochód, którego silnik ma bezpośredni wtrysk benzyny. Wiele lat temu, gdy takie samochody pojawiały się sporadycznie, rzeczywiście nie było rozwiązań, które pozwalałyby zamontować instalację LPG w takich pojazdach, przynajmniej w większości przypadków. Albo było to ekonomicznie nieuzasadnione. Dziś jednak bezpośredni wtrysk paliwa jest najczęściej stosowanym układem zasilania silników benzynowych i dla nas, producentów instalacji gazowych, nie jest to już żaden problem. Powiem więcej: to standard, nasza codzienność.
Warto mieć świadomość, że w naszym Centrum Badawczo-Rozwojowym pracujemy bez przerwy, by podążać za najnowocześniejszymi układami zasilania silników. Silniki – z punktu widzenia kierowcy te same od lat, w każdym razie mające od lat te same nazwy – modyfikowane są wielokrotnie każdego roku, równolegle funkcjonują różne rozwiązania, zaś większe, można powiedzieć zasadnicze zmiany konstrukcyjne towarzyszą wejściu w życie każdej kolejnej normy emisji spalin. Naszym zadaniem jest być na bieżąco, by do każdego, a w każdym razie prawie każdego samochodu móc zaproponować bezpieczną i wydajną instalację gazową. Cały czas nam się to udaje.
ONET: Czy to oznacza, że badacie każdy nowy samochód i każdy nowy silnik? Wydaje się to niemożliwe.
ŁB: Każdy silnik ma swój kod, który go identyfikuje. Na tej podstawie warsztat montujący instalacje LPG od razu wie, czy do danego silnika dostępna jest już instalacja z odpowiednim oprogramowaniem. Warto podkreślić, że nie ma żadnego problemu z dostępnością osprzętu gazowego, jedyny kłopot to właśnie oprogramowanie. Zależy nam, by warsztat nie musiał „odkrywać Ameryki”, lecz mógł otrzymać od nas gotowe oprogramowanie przygotowane przy użyciu najnowocześniejszych urządzeń, opracowywane w bezpiecznych warunkach w naszym Centrum Badawczo-Rozwojowym w Radomiu. Jeśli oprogramowania jeszcze nie ma, a właściciel nowego auta chciałby mieć instalację gazową, jesteśmy w stanie mu pomóc – bez problemu.
ONET: W jaki sposób?
ŁB: Wówczas zapraszamy go wraz z samochodem do naszego Centrum Badawczo-Rozwojowego, gdzie w ciągu 2-3 dni jesteśmy w stanie przygotować odpowiednie oprogramowanie i zamontować wzorcową instalację gazową. Najpierw warto do nas zadzwonić 666 018 721 lub napisać: direct@agcentrum.pl
ONET: Ale to musi kosztować majątek.
ŁB: Wręcz przeciwnie – właściciel nowego bądź nietypowego auta zyskuje rozwiązanie, jakiego potrzebuje, a którego nie ma na rynku, a my poszerzamy „portfolio” naszej instalacji Zenit Pro Direct. Także klient dostaje od nas instalację w korzystnej cenie – w przypadku silnika 4-cylindrowego jest to 2,5 tys. zł. W ten sposób korzyść jest obopólna.
ONET: 2,5 tys. zł to są koszty dla instalacji, jaką opracowujecie pod konkretnego klienta. A jaka jest cena już dziś dostępnej w warsztatach instalacji Zenit Pro Direct? Przypuszczam, że jest dużo droższa?
ŁB: Jest droższa, ale nie jest droga. W zależności od regionu kraju dobra instalacja opracowana specjalnie do silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa – Zenit Pro Direct – kosztuje od 3,8 do 5 tys. zł. Warto sobie uświadomić, że przeciętny kierowca, który myśli o montażu instalacji gazowej, przejeżdża rocznie co najmniej 20 tys. km. To wystarczy, by w ciągu roku zwrócił się koszt montażu, który na dobrą sprawę nie powinien być traktowany jako koszt, lecz jako inwestycja. W kolejnym roku mamy już czysty zysk. Warto podkreślić, że im bardziej paliwożerny jest samochód, tym szybciej zwraca się inwestycja i oszczędności z jazdy na paliwie alternatywnym są wyższe.
ONET: Ale przecież nowoczesny silnik, nawet podczas jazdy na gazie, cały czas spala benzynę.
ŁB: Tak, ale bardzo mało. Nasze instalacje są zaprojektowane w ten sposób, że gaz podawany jest do silnika w pełnym zakresie jego prędkości obrotowej. Jednocześnie, dla zapewnienia bezpieczeństwa wtryskiwaczy benzynowych, mamy stały dotrysk benzyny na poziomie kilku procent. Pomimo dotrysku benzyny w przypadku auta, które spala ok. 10 l benzyny na 100 km, oszczędność na każdych 100 km to ok. 20 zł. Łatwo policzyć, że po przejechaniu 20 tys. km zaoszczędzimy ok. 4 tys. zł – współspalanie benzyny nie jest więc żadnym problemem.
ONET: Ale czy instalacja gazowa jest bezpieczna dla nowoczesnego silnika?
ŁB: Oczywiście! Współczesne silniki mają tak czułe układy autodiagnostyczne, że jakakolwiek nieprawidłowość po stronie benzyny czy LPG automatycznie jest sygnalizowana, a silnik zaś pozostaje bezpieczny. Z bezpośrednim wtryskiem benzyny mamy już mnóstwo doświadczeń – są to lata pracy naszego Centrum Badawczo-Rozwojowego, które teraz procentują: silniki mają się dobrze, a nasi klienci cieszą się ekonomiczną jazdą.
Lista samochodów do których można zamontować instalację LPG Zenit PRO DIRECT
Marka samochodu | Parametry silnika | Kod silnika | instalacja |
Audi A4 | 1.8 TFSI 118kW | CDHB | Zenit Pro Direct ver. A |
Audi A4 | 2.0 TFSI 147kW | BPG | Zenit Pro Direct ver. A |
Audi A5 | 2.0 TFSI 155kW | CDNC | Zenit Pro Direct ver. A |
Audi A6 | 2.0 TFSI 155kW | CAE | Zenit Pro Direct ver. A |
Audi Q5 | 2.0 TFSI 132kW | CDN | Zenit Pro Direct ver. A |
Audi TT | 2.0 TFSI 147kW | BWA | Zenit Pro Direct ver. A |
Citroen DS4 | 1.6 THP 115kW | 5FV | Zenit Pro Direct ver. A |
Dacia Duster | 1.2 TCE 92kW | H5Ft | Zenit Pro Direct ver. B |
Hyundai iX35 | 1.6 GDI 99kW | G4FD | Zenit Pro Direct ver. A |
Hyundai SantaFe | 2.0 GDI 194kW | G4KH | Zenit Pro Direct ver. A |
Kia Sportage | 1.6 GDI 99kW | G4FD | Zenit Pro Direct ver. A |
Mazda 3 MPS | 2.3 DISI 191kW | L3 | Zenit Pro Direct ver. A |
Mazda 5 | 2.0 DISI 110kW | LF3F | Zenit Pro Direct ver. A |
Mazda CX7 | 2.3 DISI 191kW | L3 | Zenit Pro Direct ver. A |
Opel Vectra | 2.2 114kW | Z22YH | Zenit Pro Direct ver. A |
Peugeot 207 | 1.6 THP 110kW | 5FX | Zenit Pro Direct ver. A |
Seat Altea | 2.0 FSI 110kW | BLR | Zenit Pro Direct ver. A |
Seat Altea XL | 1.8 TSI 118kW | BZB | Zenit Pro Direct ver. A |
Seat Leon | 1.8 TSI 118kW | CDAA | Zenit Pro Direct ver. A |
Skoda Octavia | 1.2 TSI 77kW | CJZB | Zenit Pro Direct ver. C |
Skoda Octavia | 2.0 FSI 110kW | BLR | Zenit Pro Direct ver. A |
Skoda Superb | 1.4 TSI 92kW | CAXC | Zenit Pro Direct ver. A |
Skoda Superb | 1.8 TSI 118kW | CDAA | Zenit Pro Direct ver. A |
Volkswagen CC | 2.0 TFSI 155kW | CBFA | Zenit Pro Direct ver. A |
Volkswagen Golf 7 | 1.2 TSI 81kW | CYVB | Zenit Pro Direct ver. C |
Volkswagen Passat | 1.8 TSI 118kW | BZB | Zenit Pro Direct ver. A |
Volkswagen Passat B7 DSG | 1.8 TSI 118kW | CDAA | Zenit Pro Direct ver. A |
Volkswagen Passat | 2.0 FSI 110kW | BVY | Zenit Pro Direct ver. A |
Volkswagen Passat | 2.0 TFSI 147kW | BPY | Zenit Pro Direct ver. A |
Volkswagen Tiguan | 2.0 TSI 147kW | CCT | Zenit Pro Direct ver. A |
Volkswagen Touran | 2.0 FSI 110kW | AXW | Zenit Pro Direct ver. A |
* Łukasz Brzezowski, Kierownik Warsztatu Firmowego AG Centrum