LPG - Trujący gaz Foto: Auto Świat
LPG - Trujący gaz

Autogaz przestał być ekologicznym wyborem Z badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego wynikają zupełnie inne wnioski. Autogaz był paliwem ekologicznym, ale już nie jest. Starsze auta gaźnikowe po przerobieniu ich na zasilanie gazem emitowały znacznie mniej szkodliwych substancji. Według ekspertów z ITS stastystyczniebilans ekologiczny aut na gaz wypadał pozytywnie do ok. 2001 r. Mniej więcej od tego okresu samochody gaźnikowe zaczęły stanowić mniejszość wśród przerabianych pojazdów. Warsztaty zaczęły masowo dostosowywać auta niskoemisyjne wyposażone w katalizatory. W ciągu ostatnich kilku lat znacznie poprawiła się też jakość benzyny.

LPG - Trujący gaz Foto: Auto Świat
LPG - Trujący gaz

Kiedyś za stosowaniem LPG przemawiała niższa emisja związków ołowiu i siarki. Obecnie wszystkie paliwa są bezołowiowe, coraz więcej benzyn nie zawiera też siarki. Żeby sprostać coraz ostrzejszym normom emisyjnym, układ zasilania musi pracować niezwykle precyzyjnie. W nowoczesnych autach zmiana współczynnika nadmiaru powietrza o zaledwie 1 proc. może spowodować pogorszenie parametrów emisji o ponad 100 proc.! Żaden warsztat nie ma wyposażenia pozwalającego na tak dokładne dostrojenie instalacji do silnika. Trudno też oczekiwać, że mechanik przy pomocy uniwersalnych podzespołów osiągnie efekty porównywalne z tymi, nad którymi pracują sztaby konstruktów.