Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Porsche 928

Porsche 928

Ikona samochodu

Porsche 928 to sportowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką firmę z Zuffenhausen. Auto pojawiło się w 1977 roku i nie miało bezpośredniego poprzednika. 928-ka miała być flagowym modelem nowej rodziny Porsche, która zakładała model 4-cylindrowy (924/944), 6-cylindrowy oraz 8-cylindrowy (928), z jednostkami chłodzonymi cieczą i umieszczonymi z przodu. Z wariantu 6-cylindrowego postanowiono jednak zrezygnować z uwagi na popularność słynnej 911-ki. Z kolei przy projektowaniu 944-ki, wykorzystano połowę 5-litrowej jednostki 928. Ale od początku.

928 pierwotnie miało właściwie być następcą dla 911-ki, jednak dobre wyniki sprzedaży i powoli tworząca się otoczka „legendy” wokół 911-ki sprawiły, iż 928 miało być luksusowym autem typu GT. Wbrew pozorom, 928-ka to spory kawał auta – charakterystycznym elementem 2-drzwiwoego nadwozia była bardzo długa maska, a krańcach której znajdowały się okrągłe, podnoszone reflektory. Oprócz tego, 928 wyróżniała się wysokim stopniem przeszklenia, a mimo mocno pochylonej tylnej części nadwozia, większość była przeszklona (wraz z 90% powierzchni klapy bagażnika).

928-ka była autem typu 2+2, jednak na tylnych siedzenia wygodniej było dzieciom lub bardzo niskim dorosłym. W 1986 roku przeprowadzono facelifting, który w nadwoziu przyniósł przede wszystkim modernizację pasa tylnego. Wewnątrz można było znaleźć bardzo luksusowe wyposażenie – klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i fotele czy poduszki powietrzne to tylko nieliczne z nich.

W podstawowej wersji 928-ki, pod przednią maską pracował 4,5-litrowy silnik V8 generujący 240 KM. W odmianie „S”, rozwiercona do 4,7 litra jednostka rozwijała już okrągłe 300 KM. We wcześniej wspomnianym liftingu, poza zmianami kosmetycznymi, do oferty wszedł także model 928 S4 z głowicą z 4 zaworami na cylinder, natomiast jednostka miała pojemność już 5 litrów. Skutkowało to podniesieniem mocy do 315 KM. Ten sam, ale podkręcony do 326 KM motor trafił do 928-ki GT. Topowym Porsche 928 była wersja GTS napędzana przez aż 5,4-litrowy silnik, dysponowała mocą aż 350 KM. Dzięki umieszczeniu skrzyni biegów (3- lub 4-stopniwoy „automat” bądź 5-biegowy „manual”) z tyłu uzyskano bardzo dobre rozłożenie masy i świetne prowadzenie.

Poza produkcyjnymi egzemplarzami, Porsche co jakiś czas przedstawiało na specjalne okazje prototypy – i tak powstało 928 4-drzwiowe, 928 kombi czy 928 cabrio. W 1995 roku zakończono produkcję modelu 928, a jego następcy nie przewidziano.

Porsche 928 - generacje

Ikona samochodu

Porsche 928 (1977 - 1995)

Porsche 928 - powiązane artykuły

Te samochody okazały się klapą. Nie miały następców

Te samochody okazały się klapą. Nie miały następców

Debiutowały w aurze sensacji, ponieważ nie miały precedensu w historii swoich producentów. Niestety, nie doczekały się też następców. Oto dziesięciu bohaterów jednej generacji: Seat Altea, Opel Signum i inni.

Intrygująca historia Porsche 911: jak legenda o mało nie zniknęła

Intrygująca historia Porsche 911: jak legenda o mało nie zniknęła

Porsche 911 miało zniknąć z rynku już 41 lat temu, a swoją nazwę ten legendarny model zawdzięcza… Peugeotowi. Wraz z najnowszą odmianą Sport Classic przypominamy najciekawsze i najbardziej intrygujące historie z dziejów wszystkich ośmiu generacji 911.

Największe tarapaty w historii Porsche: co się stało 30 lat temu?

Największe tarapaty w historii Porsche: co się stało 30 lat temu?

30 lat temu przez 12 miesięcy Porsche zbudowało tyle aut, ile dziś produkuje w 12 dni. Firma miesięcznie traciła średnio po 10 mln marek, a w F1 przez cały sezon zdobyła 0 punktów. Dlaczego na początku lat 90. Porsche zjadał kryzys?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

Aukcja Porsche 928, którym Tom Cruise jeździł w filmie "Ryzykowny interes"

Aukcja Porsche 928, którym Tom Cruise jeździł w filmie "Ryzykowny interes"

Porsche 928 nigdy nie należało do najbardziej ulubionych i cenionych samochodów niemieckiej marki. Pomimo tego to właśnie ten model odegrał dość dużą rolę w filmie "Ryzykowny interes" z 1983 r. z Tomem Cruisem w roli głównej. Teraz słynny samochód filmowy zostanie wystawiony na aukcję.

Porsche Transaxle – Pora na powrót do historii | TEST

Porsche Transaxle – Pora na powrót do historii | TEST

Wyciągamy z garażu wszystkie modele Porsche z silnikiem umieszczonym z przodu i skrzynią biegów z tyłu, żeby sprawdzić, czy nadszedł już czas powrotu niemieckiej marki do unikalnej konstrukcji transaxle.

Porsche 928 Clubsport - sportowiec bez tłuszczyku

Porsche 928 Clubsport - sportowiec bez tłuszczyku

Uprawianie sportu pozwala utrzymać dobrą kondycję i pomaga schudnąć. Dowód? Porsche 928 Clubsport. Zrzucenie kilku kilogramów sprawiło, że samochód w tej postaci jest najbardziej sportową odmianą Porsche 928

Porsche 928 S - porządna porcja Porsche

Porsche 928 S - porządna porcja Porsche

Porsche 928 trzyma się drogi znacznie lepiej niż konkurenci. W dodatku starzeje się o wiele wolniej od konkurentów ze swojej epoki. Aż trudno uwierzyć, że to auto pojawiło się na rynku 38 lat temu

Klasyk dla fanów designu - Porsche 928 - To był olbrzymi szok dla fanów Porsche

Klasyk dla fanów designu - Porsche 928 - To był olbrzymi szok dla fanów Porsche

Porsche 928 miało zastąpić Porsche 911. Jednak nie pokochano go, mimo że był krokiem milowym w dziedzinie designu. Doceniamy go dopiero jako klasyka

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech