Logo
Suzuki SX4 (Genewa 2013)
Aktualności

Suzuki SX4 (Genewa 2013)

Suzuki zaprezentowało w Genewie nową generację popularnego SX4, choć z obecnym modelem nowego crossovera łączy jedynie nazwa. Powodem jej pozostawienia była chęć podkreślenia, że Suzuki (reprezentowana w nazwie przez literę "S") jest mocnym graczem zarówno w tworzeniu modeli typu crossover (sugerowane przez "X"), jak i napędu na 4 koła (liczba "4" w nazwie). Samochód ma na naszym rynku rywalizować bezpośrednio z bestsellerowym Nissanem Qashqaiem, od którego, jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy podczas targów w Genewie, ma być nawet tańszy. O konkretnych kwotach nie ma jednak na razie mowy. Wymiary typowe dla segmentu C - 4 300 mm długości, rozstaw osi 2 600 mm i 430 l bagażnika - sprawiają, że nowy SX4 sprawdzi się jako samochód rodzinny. Wewnątrz oferuje sporą ilość miejsca, zarówno z przodu, jak i na tylnych fotelach. Nowy jest także system napędu 4WD, który oferuje możliwość wyboru jednego z czterech dostępnych trybów pracy w zależności od warunków jezdnych. W celu zapewnienia optymalnej kontroli nad pojazdem, kierowca korzystając z przycisku na konsoli środkowej, może wybrać tryb: auto, sport, snow lub lock. Suzuki SX4 dostępny będzie w dwóch wariantach silnikowych: z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra, mocy 118 KM i 156 Nm momentu obrotowego oraz z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,6 litra, mocy 118 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Wersja benzynowa współpracować będzie z manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach, a diesel z sześciobiegową przekładnią. Ponadto dostępna będzie automatyczna przekładnia bezstopniowa (CVT) z 7-stopniowym trybem manualnym. Prosta ścieżka przesuwu dźwigni zmiany biegów ma zapewnić intuicyjność obsługi. Ponadto, tryb manualny, w którym dostępne jest siedem przełożeń, pozwala kierowcy na zmianę biegów przy użyciu manetek bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. W zawieszeniu przednich kół wykorzystano system kolumn MacPherson. Lżejsza, bardziej sztywna rama zawieszenia zapewnia większą stabilność prowadzenia. Wyniki licznych testów przeprowadzonych na europejskich drogach pozwoliły udoskonalić stabilność i komfort jazdy. Ponadto, zwiększona sztywność połączeń przednich kolumn MacPherson oraz wahaczy dolnych zapewnia doskonałe prowadzenie pojazdu oraz tłumi hałasy i wibracje. Nowy SX4 będzie produkowany w węgierskiej fabryce Magyar Suzuki, dzięki czemu sprzedaż będzie możliwa już od jesieni tego roku.

Suzuki Splash 1.0 Club w teście
Aktualności

Suzuki Splash 1.0 Club w teście

Suzuki Splash jest na rynku od kilku lat i niedawno przeszedł swój pierwszy delikatny retusz. Kuracja odmładzająca pomogła, bo samochód wygląda bardziej nowocześnie, choć o rewolucji nie ma mowy. Splash powstał na bazie większego Swifta, co w tym przypadku jest ogromną i odczuwalną zaletą. Wnętrze oferuje naprawdę sporo przestrzeni. Nieco słabiej na tym tle wypada 178-litrowy bagażnik. Zaletą Suzuki Splasha jest bogate wyposażenie standardowe. Testowana przeze mnie wersja 1.0 Club ma seryjnie montowany komplet czterech poduszek powietrznych, elektryczne szyby, regulację wysokości obu przednich foteli, a nawet manualną klimatyzację i radio z odtwarzaczem CD i MP3 oraz czterema głośnikami. To oczywiście przekłada się bezpośrednio na cenę, która na pierwszy rzut oka odstrasza. Testowany przeze mnie Splash napędzany był 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 1 litra. Kultura pracy trzech cylindrów stoi na wysokim poziomie, ale głównie w środkowym zakresie obrotów. Natomiast sprawne podróżowanie, dające przyjemność z jazdy, wymaga mocnego wkręcania na obroty. Moc 68 KM oraz moment obrotowy sięgający 90 Nm pozwalają na dynamiczną jazdę po mieście, ale już w trasie silnik znacznie gorzej radzi sobie z rozpędzaniem 1-tonowego "malucha". Dużym plusem Suzuki Splasha jest prowadzenie. Precyzyjne i pewne, wręcz przyjemne. Mimo wysokiego nadwozia auto jedzie stabilnie, a pokonywanie zakrętów nie robi na nim większego wrażenia. W trasie wyniki na poziomie 5 litrów na 100 km to standard. W mieście średnio wychodzi około 6 l/100 km, co wciąż jest dobrym rezultatem. Zbiornik paliwa wystarcza średnio na pokonanie 500-600 kilometrów. Suzuki Splash to dobre, proste auto do miasta i krótkich weekendowych wypadów. Ma ciekawy i oryginalny wygląd, dzięki któremu wyróżnia się na drodze. Tym, którzy zadadzą sobie jednak odrobinę trudu i przeanalizują ofertę, zobaczą, że dość wysoka cena ma swoje uzasadnienie - w bogatym wyposażeniu, dobrym wykonaniu, przestronnym wnętrzu i atrakcyjnym nadwoziu, a nade wszystko wyróżniających się w tej klasie właściwościach jezdnych. A wtedy pozostaje się jeszcze potargować ze sprzedawcą i spróbować nieco zbić cenę lub wywalczyć dodatkowe gratisy.