Od 1. listopada 2012 roku producenci opon z Unii Europejskiej będą zobowiązani to etykietowania nowych opon. Jakie zmiany przyniesie to kierowcom?

Christoph Kalla: Dzięki nowemu systemowi etykietowania, cechy opony świadczące o jej jakości będą kupującemu znane jeszcze przed dokonaniem zakupu. Jest to znacząca korzyść dla klientów. Stosując prosty system oceny, który używany jest na przykład dla zmywarek lub lodówek, będzie można od razu porównać między sobą poszczególne modele opon w trzech podstawowych aspektach – wydajności paliwowej (oszczędność paliwa), przyczepności na mokrej nawierzchni (bezpieczeństwo) oraz emisji hałasu.

Od dawna wybór nowych opon dyktowany był zazwyczaj ceną i bardzo często kierowcy kupowali tańsze modele. Dlaczego powinniśmy brać pod uwagę oceny na etykietach i, w niektórych wypadkach, wydawać na opony więcej?

Christoph Kalla: Chociaż opony wysokiej jakości posiadające dobre oceny na etykiecie są rzeczywiście droższe, to w perspektywie okazują się być bardziej ekonomiczne. Ze względu na niższe opory toczenia zmniejszają one zużycie paliwa o pięć do siedmiu procent. Koszt zakupu takich „zielonych opon” zwraca się średnio po dwóch latach. Korzysta na tym także środowisko – gdyby wszystkie pojazdy na świecie jeździły na „zielonych oponach”, emisja CO2 spadłaby o 50 mln ton rocznie. Wybierając opony klasy high-performance, klienci mają swój wkład w ochronę środowiska naturalnego, jednocześnie oszczędzając pieniądze!

Jak jazda na “zielonych oponach” wpływa na bezpieczeństwo?

Christoph Kalla: Opony wysokiej jakości poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Opona, która w kategorii przyczepności uzyskała ocenę A zapewnia drogę hamowania z 80 km/h o 20 metrów krótszą niż opona z oceną F. W sytuacji zagrożenia różnica ta może uratować życie.

Spójrzmy na sprawę z innej strony – co muszą zrobić producenci, aby ich opony uzyskały najwyższe oceny?

Christoph Kalla: Dzięki nowym etykietom UE opony pokazują swoje możliwości jeszcze przed zakupem. Nowoczesne opony to produkty prawdziwie high-tech – na ich właściwości jezdne wpływają liczne czynniki. Najważniejsze są użyte do ich wykonania kauczuki, od których jakości zależy nie tylko przyczepność, lecz także zużycie paliwa. To tutaj wysokiej jakości produkty LANXESS dają niezwykłe możliwości.

Jak to będzie funkcjonować? Przykładowo, producenci opon zawsze zmagali się z problemem, że poprawa oporów toczenia powoduje spadek przyczepności na mokrej nawierzchni.

Christoph Kalla: Dzięki innowacyjnym typom kauczuków, od niedawna stało się możliwe obniżenie oporów toczenia i zużycia paliwa bez negatywnego wpływu na przyczepność i bezpieczeństwo. Poprawiają się też odporność na pękanie, elastyczność i odporność na ścieranie. Jesteśmy dumni, że nasi klienci z przemysłu oponiarskiego dzięki naszym gumom są w stanie produkować bezpieczne, trwałe i ekonomiczne opony.

W jakim kierunku rozwija się rynek opon?

Christoph Kalla: Przyszłość zastanie na światowych drogach jeszcze więcej pojazdów. Ten rozwój woła o rozwiązania, które sprawią, że podróżowanie pozostanie niedrogie, bezpieczne i odpowiedzialne środowiskowo. Wprowadzenie etykiet, które oceniają możliwości opon w aspekcie wydajności i bezpieczeństwa, to krok w dobrym kierunku. Zgodnie z naszymi prognozami, zapotrzebowanie na “zielone opony” wzrośnie na świecie od 2010 do 2015 roku o 77%.

Czy opony wysokiej jakości mogą być jeszcze bardziej „zielone”?

Christoph Kalla: Przewidujemy, że opory toczenia opon nowej generacji można będzie zmniejszyć przez zastosowanie wysokiej klasy mieszanek gumowych, które są dostępne już teraz. Nie wpłynie to na bezpieczeństwo. Opony przyszłości będą także lżejsze. Stosując nowe materiały i projekty można będzie dokonywać dalszych ulepszeń – na przykład przez zwężanie opon czy nowe wzory bieżnika. Produkty high-tech firmy LANXESS będą stanowiły istotną część tych wszystkich ulepszeń.

Oblicz ile paliwa możesz zaoszczędzić?

Tutaj możesz też ściągnąć aplikację na iPhona i iPada