Recepta na zbudowanie auta GTI wydaje się prosta. W nadwoziu popularnego hatchbacka montujemy mocny silnik, wzmacniamy hamulce, usztywniamy zawieszenie i dodajemy kilka bajerów na zewnątrz i w środku.

Owszem, ta recepta sprawdziła się w przypadku prekursora GTI z 1976 roku, czyli VW Golfa 1.6/110 KM, ale od tamtego czasu minęło prawie 40 lat i wymagania klientów znacząco się zmieniły. Sprawdzimy, na ile, w porównaniu Ibizy Cupry z Clio R.S.

Wymogi bezpieczeństwa, a także wygoda sprawiły, że produkowane dzisiaj auta są znacznie cięższe. W przypadku lżejszej Ibizy (1259 kg) masa tego pojazdu w stosunku do Golfa GTI pierwszej generacji wzrosła aż o pół tony. To oznacza, że do uzyskania sportowych osiągów konieczna jest teraz wysoka moc. W Seacie osiąga ona

180 KM, w Renault – nawet 200 KM. Co ciekawe, pojemności silników w obu autach są wcale nie większe niż w Golfie GTI z lat 70. (a w przypadku Ibizy nawet mniejsza – 1390 ccm). Starczy już odwołań do historii, przyszedł czas, żeby sprawdzić, które auto jest szybsze, a które daje większą frajdę