Seat Ibiza

Seat Ibiza to zarazem jeden z najlepiej sprzedających się samochodów hiszpańskiej marki oraz najpopularniejszych samochodów kompaktowych należących do segmentu B. I generacja (typ 021A) pojawiła się w 1984 roku jako następca modelu Fura, i bazowało na Seacie Ronda, a także Fiacie Ritmo.

Za projekt nadwozia odpowiadał słynny Giorgetto Giugiaro, a Ibiza I generacji była pierwszym Seatem, w którym nie zastosowano elementów nadwozia z Fiata. Ponieważ w tym samym czasie, Volkswagen stopniowo wykupywał hiszpańską markę (choć jest to jedyna odsłona Ibizy która powstała jeszcze przy współpracy z Fiatem), niektóre jednostki napędowe zostały skonstruowane we współpracy z inną marką koncernu – Porsche.

Auto występowało jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback (4-drzwiowy sedan występował pod nazwą Malaga) i miało nowoczesny (jak na tamte czasy) design. Ibiza charakteryzowała się pudełkowatym kształtem oraz ściętym tyłem. Wnętrze było dosyć przestronne w przedniej części pojazdu, jednak o ile z tyłu nie usiadło 3 pasażerów (w sumie mały Seat mógł zmieścić 5 osób), a autem jechały w sumie 4 osoby, było całkiem znośnie.

W 1991 roku auto przeszło facelifting, a największą zmianą był nowy pas przedni. Pod maską można było spotkać tylko 1 diesla i znaczną ilość benzyniaków. W pierwszy przypadku mieliśmy do czynienia z wolnossąca, 1,7-litrową jednostką, początkowo o mocy 54, a od 1986 roku – 57 KM. Najmniejszym silnikiem o zapłonie iskrowym był 0,9-litrowy motor o mocy 40, 44 KM (w zależności od roku produkcji). Większe jednostki 1.2, 1.5 oraz 1.7 generowały od 60 do 100 KM, a dzięki niskiej masie (ok. 900 kg) dynamika Ibizy była zaskakująco dobra.

Charakterystyczną cechą aut, przeklinaną przez mechaników (ze względu na utrudnione serwisowanie silnika), było umieszczenie koła zapasowego razem z jednostką napędową pod maską. Moc trafiała na przednie koła.

II generacja (typ 6K) miejskiego Seata pojawiła się w 1993 roku. Ponieważ auto powstało już pod skrzydłami koncernu Volkswagena, znacznie różniło się od poprzednika. Auto bazowało na płycie podłogowej modelu Polo (6N). Mimo iż za design nadwozia wciąż odpowiadał Giorgetto Giugiaro, to Ibiza miała zupełnie inną stylistykę niż poprzedniczka. Kanciaste kształty zostały zastąpione przez zaokrąglenia, a i ścięcie tylnej klapy przechodziło pod mniejszym kątem.

Auto, występowało w takiej samej konfiguracji nadwoziowej, jak wcześniej, jednak 4-drzwiowy sedan otrzymał nazwę Cordoba (5-drzwiowe kombi nazywało się Cordoba Vario, a 2-drzwiowe coupe – Cordoba SX). Wnętrze zostało niemal przekopiowane z bratniego Volkswagena.

W 1999 roku auto przeszło gruntowną modernizację. Oprócz przemodelowania pasa przedniego oraz tylnej części auta, wnętrze również zostało całkowicie przeprojektowane.

Początkowo do napędu mógł służyć1-, 1,3-, 1,6-, 1,8- oraz 2-litrowy benzyniak o mocy kolejno 45, 54, 75, 90 oraz 115 KM. Wśród diesli do wyboru był wolnossący lub doładowany silnik 1.9 o mocy odpowiednio 64 lub 68 oraz 75 KM. Rok po rozpoczęciu produkcji, 1,3-litrowa jednostka została zastąpiona większą 1,4-litrową, generującą 60 KM. Ta sama została później wycofana na rzecz motoru o identycznych parametrach, lecz z wielopunktowym wtryskiem.

Z biegiem lat wprowadzono silniki 1.0, 1.4, 1.6, 2.0, wszystkie z wielopunktowym wtryskiem. Generowały one od 50 do 150 KM. Diesle również doczekały się ewolucji. Pod maską od 1996 roku można było spotkać 1,9-litrowe jednostki SDI oraz pancerne TDI o mocy odpowiednio 64 oraz 90 i 110 KM. Topową wersją była Ibiza Cupra R. Hiszpański hot-hatch miał 1,8-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy aż 180 KM.

W 2002 roku w salonach pojawiła się III odsłona Ibizy. Tym razem za projekt odpowiadał długoletni pracownik koncernu Volkswagena – Walter De Silva. Auto nawiązuje stylistycznie do swojego poprzednika, lecz dzięki licznym przetłoczeniom, zyskało bardziej dynamiczny wygląd. Bardziej zaokrąglona niż ścięta tylna część pojazdu sprawiała, iż na tylnej kanapie miejsca na głowy, szczególnie dla wysokich osób, było stosunkowo mało.

W 2005 roku został przeprowadzony drobny facelifting, przy okazji którego zmieniono m.in. przedni oraz tylny zderzak. Z początku, wśród benzyniaków dostępne były silniki 1.2 (54 lub 64 KM), 1.4 (75, 85 lub 100 KM). Jeśli chodzi o diesle, do wyboru były jednostki 1.4 oraz 1.9 TDI oraz 1.9 SDI. Ich moc wynosiła odpowiednio 75, 101 lub 130 oraz 64 KM.

Przy okazji liftingu, obie wersji 1.2-litrowej jednostki zostały zastąpione wersją 70-konną. Tym samym do oferty dołączyły silniki 1.6 (105 KM) oraz 1.8 o mocy 150 lub 180 KM oraz 2.0 generujące 115 KM. 1,4-litrowy turbodiesel zyskał 5 KM, natomiast 1,9-litrowa jednostka dostępna była także w wersji 160-konnej. Przednie koła były napędzane dzięki 4-stopniowemu automatowi lub 5- bądź 6-biegowej skrzyni ręcznej.

W 2008 roku pojawiła się IV generacja popularnej Ibizy. Z zewnątrz auto wygląda bardzo atrakcyjnie i znacznie dynamiczniej niż swój poprzednik. Również nowa odmiana, 5-drzwiowy kombi z dopiskiem ST prezentuje się bardzo korzystnie. Dzięki swojemu nadwoziu, auto oferuje aż 430 litrów pojemności w kufrze (o 150 więcej niż hatchback). Wewnątrz widać, że materiały oraz elementy pochodzą z koncernu VW, jednak Seat zadbał, by Ibiza wyróżniała się nieco na tle swoich braci.

Pierwszy facelifting został przeprowadzony w 2012 roku. Zmieniono wtedy reflektory, zderzak oraz nieco wnętrze. Druga modernizacja została przewidziana na 2015 rok. Jednak tym razem zmiany były bardzo drobne, bowiem wymieniono przednie światła, a także dodano nowe wzory felg, nowe lakiery a także rozszerzono możliwości konfiguracyjne auta.

Tym samym zmodernizowano paletę jednostek napędowych. Wśród benzynowych jednostek 3-cylindrowych dostępne są silniki 1.0 MPI (75 KM), 1.0 TSI (110 KM). Większe, 4-cylindrowe benzyniaki TSI mają pojemność 1.2 lub 1.4 i generują kolejno 90 lub 110 (1.2) oraz 150 KM. Topowa odmiana Cupra została wyposażona w doładowaną, 1,8-litrową jednostkę o mocy 192 KM (wcześniej 1.4 TSI 180 KM). Jeśli chodzi o diesle, do wyboru są 2 jednostki wysokoprężne 1.4 TDI – 90- oraz 105-konna. Moc jest przekazywana na przednie koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 7-stopniowej, dwusprzęłowej przekładni.

Rywalami Seata Ibizy są m.in. Mazda 2, Renault Clio i Peugeot 208.

Seat Ibiza - generacje

Seat Ibiza I (1985 - 1993)

Seat Ibiza II (1993 - 2002)

Seat Ibiza III (2002&nbsp-&nbsp2008)

Seat Ibiza III (2002 - 2008)

Seat Ibiza IV (2008 - )

Seat Ibiza - powiązane artykuły

Pokaż więcej