Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Seat Ibiza

Seat Ibiza

Ikona samochodu

Seat Ibiza to zarazem jeden z najlepiej sprzedających się samochodów hiszpańskiej marki oraz najpopularniejszych samochodów kompaktowych należących do segmentu B. I generacja (typ 021A) pojawiła się w 1984 roku jako następca modelu Fura, i bazowało na Seacie Ronda, a także Fiacie Ritmo.

Za projekt nadwozia odpowiadał słynny Giorgetto Giugiaro, a Ibiza I generacji była pierwszym Seatem, w którym nie zastosowano elementów nadwozia z Fiata. Ponieważ w tym samym czasie, Volkswagen stopniowo wykupywał hiszpańską markę (choć jest to jedyna odsłona Ibizy która powstała jeszcze przy współpracy z Fiatem), niektóre jednostki napędowe zostały skonstruowane we współpracy z inną marką koncernu – Porsche.

Auto występowało jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback (4-drzwiowy sedan występował pod nazwą Malaga) i miało nowoczesny (jak na tamte czasy) design. Ibiza charakteryzowała się pudełkowatym kształtem oraz ściętym tyłem. Wnętrze było dosyć przestronne w przedniej części pojazdu, jednak o ile z tyłu nie usiadło 3 pasażerów (w sumie mały Seat mógł zmieścić 5 osób), a autem jechały w sumie 4 osoby, było całkiem znośnie.

W 1991 roku auto przeszło facelifting, a największą zmianą był nowy pas przedni. Pod maską można było spotkać tylko 1 diesla i znaczną ilość benzyniaków. W pierwszy przypadku mieliśmy do czynienia z wolnossąca, 1,7-litrową jednostką, początkowo o mocy 54, a od 1986 roku – 57 KM. Najmniejszym silnikiem o zapłonie iskrowym był 0,9-litrowy motor o mocy 40, 44 KM (w zależności od roku produkcji). Większe jednostki 1.2, 1.5 oraz 1.7 generowały od 60 do 100 KM, a dzięki niskiej masie (ok. 900 kg) dynamika Ibizy była zaskakująco dobra.

Charakterystyczną cechą aut, przeklinaną przez mechaników (ze względu na utrudnione serwisowanie silnika), było umieszczenie koła zapasowego razem z jednostką napędową pod maską. Moc trafiała na przednie koła.

II generacja (typ 6K) miejskiego Seata pojawiła się w 1993 roku. Ponieważ auto powstało już pod skrzydłami koncernu Volkswagena, znacznie różniło się od poprzednika. Auto bazowało na płycie podłogowej modelu Polo (6N). Mimo iż za design nadwozia wciąż odpowiadał Giorgetto Giugiaro, to Ibiza miała zupełnie inną stylistykę niż poprzedniczka. Kanciaste kształty zostały zastąpione przez zaokrąglenia, a i ścięcie tylnej klapy przechodziło pod mniejszym kątem.

Auto, występowało w takiej samej konfiguracji nadwoziowej, jak wcześniej, jednak 4-drzwiowy sedan otrzymał nazwę Cordoba (5-drzwiowe kombi nazywało się Cordoba Vario, a 2-drzwiowe coupe – Cordoba SX). Wnętrze zostało niemal przekopiowane z bratniego Volkswagena.

W 1999 roku auto przeszło gruntowną modernizację. Oprócz przemodelowania pasa przedniego oraz tylnej części auta, wnętrze również zostało całkowicie przeprojektowane.

Początkowo do napędu mógł służyć1-, 1,3-, 1,6-, 1,8- oraz 2-litrowy benzyniak o mocy kolejno 45, 54, 75, 90 oraz 115 KM. Wśród diesli do wyboru był wolnossący lub doładowany silnik 1.9 o mocy odpowiednio 64 lub 68 oraz 75 KM. Rok po rozpoczęciu produkcji, 1,3-litrowa jednostka została zastąpiona większą 1,4-litrową, generującą 60 KM. Ta sama została później wycofana na rzecz motoru o identycznych parametrach, lecz z wielopunktowym wtryskiem.

Z biegiem lat wprowadzono silniki 1.0, 1.4, 1.6, 2.0, wszystkie z wielopunktowym wtryskiem. Generowały one od 50 do 150 KM. Diesle również doczekały się ewolucji. Pod maską od 1996 roku można było spotkać 1,9-litrowe jednostki SDI oraz pancerne TDI o mocy odpowiednio 64 oraz 90 i 110 KM. Topową wersją była Ibiza Cupra R. Hiszpański hot-hatch miał 1,8-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy aż 180 KM.

W 2002 roku w salonach pojawiła się III odsłona Ibizy. Tym razem za projekt odpowiadał długoletni pracownik koncernu Volkswagena – Walter De Silva. Auto nawiązuje stylistycznie do swojego poprzednika, lecz dzięki licznym przetłoczeniom, zyskało bardziej dynamiczny wygląd. Bardziej zaokrąglona niż ścięta tylna część pojazdu sprawiała, iż na tylnej kanapie miejsca na głowy, szczególnie dla wysokich osób, było stosunkowo mało.

W 2005 roku został przeprowadzony drobny facelifting, przy okazji którego zmieniono m.in. przedni oraz tylny zderzak. Z początku, wśród benzyniaków dostępne były silniki 1.2 (54 lub 64 KM), 1.4 (75, 85 lub 100 KM). Jeśli chodzi o diesle, do wyboru były jednostki 1.4 oraz 1.9 TDI oraz 1.9 SDI. Ich moc wynosiła odpowiednio 75, 101 lub 130 oraz 64 KM.

Przy okazji liftingu, obie wersji 1.2-litrowej jednostki zostały zastąpione wersją 70-konną. Tym samym do oferty dołączyły silniki 1.6 (105 KM) oraz 1.8 o mocy 150 lub 180 KM oraz 2.0 generujące 115 KM. 1,4-litrowy turbodiesel zyskał 5 KM, natomiast 1,9-litrowa jednostka dostępna była także w wersji 160-konnej. Przednie koła były napędzane dzięki 4-stopniowemu automatowi lub 5- bądź 6-biegowej skrzyni ręcznej.

W 2008 roku pojawiła się IV generacja popularnej Ibizy. Z zewnątrz auto wygląda bardzo atrakcyjnie i znacznie dynamiczniej niż swój poprzednik. Również nowa odmiana, 5-drzwiowy kombi z dopiskiem ST prezentuje się bardzo korzystnie. Dzięki swojemu nadwoziu, auto oferuje aż 430 litrów pojemności w kufrze (o 150 więcej niż hatchback). Wewnątrz widać, że materiały oraz elementy pochodzą z koncernu VW, jednak Seat zadbał, by Ibiza wyróżniała się nieco na tle swoich braci.

Pierwszy facelifting został przeprowadzony w 2012 roku. Zmieniono wtedy reflektory, zderzak oraz nieco wnętrze. Druga modernizacja została przewidziana na 2015 rok. Jednak tym razem zmiany były bardzo drobne, bowiem wymieniono przednie światła, a także dodano nowe wzory felg, nowe lakiery a także rozszerzono możliwości konfiguracyjne auta.

Tym samym zmodernizowano paletę jednostek napędowych. Wśród benzynowych jednostek 3-cylindrowych dostępne są silniki 1.0 MPI (75 KM), 1.0 TSI (110 KM). Większe, 4-cylindrowe benzyniaki TSI mają pojemność 1.2 lub 1.4 i generują kolejno 90 lub 110 (1.2) oraz 150 KM. Topowa odmiana Cupra została wyposażona w doładowaną, 1,8-litrową jednostkę o mocy 192 KM (wcześniej 1.4 TSI 180 KM). Jeśli chodzi o diesle, do wyboru są 2 jednostki wysokoprężne 1.4 TDI – 90- oraz 105-konna. Moc jest przekazywana na przednie koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 7-stopniowej, dwusprzęłowej przekładni.

Rywalami Seata Ibizy są m.in. Mazda 2, Renault Clio i Peugeot 208.

Seat Ibiza - generacje

Ikona samochodu

Seat Ibiza I (1984 - 1993)

Ikona samochodu

Seat Ibiza II (1993 - 2002)

Seat Ibiza III (2002&nbsp-&nbsp2008)

Seat Ibiza III (2002 - 2008)

Ikona samochodu

Seat Ibiza IV (2008 - )

Seat Ibiza - powiązane artykuły

Auta miejskie z prostymi silnikami. Tanie i bez ryzyka?

Auta miejskie z prostymi silnikami. Tanie i bez ryzyka?

Trudne czasy zachęcają do oszczędzania. Zatem stawiamy na mały, ale funkcjonalny segment B oraz – wydawałoby się pewne – proste silniki benzynowe 1.3-1.4. Co oferują Fiat Punto, Seat Ibiza i Toyota Yaris? Który jest najpewniejszy?

Seat Ibiza 1.2 czy 1.4? Większy silnik to mniejsze ryzyko

Seat Ibiza 1.2 czy 1.4? Większy silnik to mniejsze ryzyko

Seat Ibiza to ciekawe auto segmentu B, które można kupić już za niewielkie pieniądze. Nawet dziś Seat Ibiza z 2002 r. może się podobać. Ciekawie wyglądają wersje zarówno 3-, jak i 5-drzwiowe, wnętrze też prezentuje się lepiej niż u wielu konkurentów. Obok pochwał podkreślimy jednak też negatywne cechy, głównie przeciętną jakość wykończenia – tworzywa nawet w nowych autach nie zachwycały, wiele egzemplarzy atakuje trzaskami.

Małe, ale mocne auto za 20-25 tys. zł. Oto najlepsze propozycje

Małe, ale mocne auto za 20-25 tys. zł. Oto najlepsze propozycje

Myślisz: "hot hatch" – mówisz: "Volkswagen Golf GTI" albo "Honda Civic Type R"? Słusznie. Ale tym razem zajrzymy o segment niżej, bo wśród aut miejskich też trafiają się nieźli wariaci. Poza tym można liczyć na niższe ceny zakupu i tańszą eksploatację. Oto nasz Top 10 mocnych aut za 20-25 tys. zł w segmencie aut miejskich.

Silnik 1.0 TSI/MPI - nieduży, ale dobry

Silnik 1.0 TSI/MPI - nieduży, ale dobry

Trzy cylindry nie zapewnią wysokiej kultury pracy, ale cóż można (albo trzeba…) powiedzieć: takie czasy. Z równomiernością działania nie jest tak źle, a trwałość motoru 1.0 jest w porządku!

Wypadek na S7 koło Olsztynka — policja wytypowała już sprawców zdarzenia

Wypadek na S7 koło Olsztynka — policja wytypowała już sprawców zdarzenia

Olsztyńscy policjanci ustalili już osoby, które mogły podróżować Volkswagenem Arteonem. To nowe ustalenia w sprawie wypadku, do którego doszło niemal dwa tygodnie temu na drodze ekspresowej S7 koło Olsztynka. Jak informuje TVN24, wytypowani 37-latka i 33-latek wkrótce zostaną przesłuchani w sprawie ustalenia przebiegu zdarzenia.

Najbrzydsze deski rozdzielcze w autach z lat 90. Od Mercedesa po Toyotę

Najbrzydsze deski rozdzielcze w autach z lat 90. Od Mercedesa po Toyotę

Lata 90. przyniosły kilka ewidentnie brzydkich samochodów, ale były też i takie, które z zewnątrz wyglądały całkiem OK, a w środku... Oto nasze subiektywne zestawienie najmniej atrakcyjnych desek rozdzielczych tamtej dekady.

Top 10 - szukamy taniego auta dla młodego kierowcy

Top 10 - szukamy taniego auta dla młodego kierowcy

Czy skromny budżet, w wysokości 3-5 tys. zł, jest wystarczający, żeby kupić pierwszy pojazd? Sprawdzamy dla was jedne z najtańszych propozycji rynkowych, czyli auta w cenie... roweru.

Auta bez ściemy — Renault Clio kontra Seat Ibiza

Auta bez ściemy — Renault Clio kontra Seat Ibiza

Auta segmentu B już od kilku lat nie są małymi miejskimi pojazdami. Obecnie mają rozmiar aut kompaktowych z lat 90. XX wieku. Co za tym idzie, mogą być również autami miejskimi. Ale kto robi to lepiej? Renault z modelem Clio, czy Seat z Ibizą? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w naszym materiale.

Auto już za 5000 zł - który model będzie najlepszym wyborem?

Auto już za 5000 zł - który model będzie najlepszym wyborem?

Jakie auto wybrać dla dziecka, które właśnie zrobiło prawo jazdy i potrzebuje samochodu do niedalekich wyjazdów? Wielu rodziców co roku staje przed takim dylematem. Cena od 5 do 10 tys. zł to dobry pomysł.

Na nie lepiej uważaj! Auta z najgorszymi wynikami w testach na 100 tys. km

Na nie lepiej uważaj! Auta z najgorszymi wynikami w testach na 100 tys. km

Zajrzeliśmy do listy wyników naszych testów długodystansowych przeprowadzonych od 2014 roku. Z blisko 40 przetestowanych samochodów na dystansie 100 tys. km wybraliśmy te, które wypadły najgorzej, zaliczając kilka mniejszych lub całkiem duże wpadki. Tak powstał ten ranking

Mały nerwus – test Seata Ibizy 1.5 TSI FR po liftingu

Mały nerwus – test Seata Ibizy 1.5 TSI FR po liftingu

Wobec aut segmentu B nie stawia się zbyt dużych wymagań. Mają być tanie w zakupie i w eksploatacji, powinny być komfortowe i bez trudu pomieścić we wnętrzu cztery osoby, a w bagażniku większe zakupy spożywcze. Osiągi silnika czy sposób prowadzenia to w tej klasie aut raczej sprawa drugorzędna. Po teście odświeżonego Seata Ibizy w 150-konnej wersji FR mamy wątpliwości, czy aby na pewno.

Materiał reklamowy na zlecenie marki Seat
Atrakcyjne warunki gwarancji, niezawodność i korzystne finansowanie Seata - solidne wsparcie dla firm

Atrakcyjne warunki gwarancji, niezawodność i korzystne finansowanie Seata - solidne wsparcie dla firm

Pięć lat pełnej fabrycznej gwarancji, znakomite postrzeganie jakości i wysokie notowania na rynku aut używanych, pełna obsługa w programie Full Service Leasing: mocne wejście Seata na rynek flotowy także dzięki wysokim kompetencjom technicznym i szerokiej gamie modeli

Materiał reklamowy na zlecenie marki Seat
Szeroka gama modelowa SEAT-a jako oferta dla flot

Szeroka gama modelowa SEAT-a jako oferta dla flot

Sprostanie wymaganiom flot wymaga dziś nie tylko dobrej oferty finansowej, lecz także różnorodnego przekroju modeli. Od handlowców jeżdżących głównie po mieście, poprzez tych działających w terenie, aż po kadrę zarządzającą – poszczególne auta muszą sprostać specyficznym, często bardzo precyzyjnym, wymaganiom użytkowym, wizerunkowym i ekonomicznym. Sprawdzamy możliwości, jakie w tym zakresie oferuje portfolio modeli SEAT-a

Seaty Ibiza i Seat Arona po liftingu –  standardy wyrównane

Seaty Ibiza i Seat Arona po liftingu – standardy wyrównane

Reflektory LED w standardzie, nowe multimedia i systemy bezpieczeństwa, do tego zmiany kosmetyczne w wyglądzie i (niestety) wyższe ceny. Seaty Ibiza i Arona przeszły właśnie modernizację – odświeżone modele zobaczymy w salonach we wrześniu.

Seat Ibiza i Arona po liftingu - są polskie ceny

Seat Ibiza i Arona po liftingu - są polskie ceny

Seat ogłosił polskie ceny odświeżonych wersji swoich dwóch popularnych modeli- crossover Arona oraz kompaktowej Ibizy.

Seaty Arona i Ibiza poddane liftingowi

Seaty Arona i Ibiza poddane liftingowi

Seat Ibiza i bazujący na nim miejski crossover Arona przeszły właśnie lifting. Hiszpanie lekko "przypudrowali" karoserię, ale główne zmiany zaszły we wnętrzu, a dokładnie w elektronice pokładowej i systemach bezpieczeństwa.

Tymi samochodami przewieziesz najwięcej pączków (i nie tylko)

Tymi samochodami przewieziesz najwięcej pączków (i nie tylko)

Tłusty czwartek to dobry pretekst, żeby wziąć pod lupę najpojemniejsze bagażniki w samochodach różnych klas. Dla rodzin, sportowców amatorów, działkowców i zarządzających firmowymi flotami to ważny parametr, który może zadecydować o wyborze konkretnego modelu. Sprawdzimy, ile pączków da się nimi przywieźć.

Seat Ibiza FR z „nowym” 150-konnym 1.5 TSI

Seat Ibiza FR z „nowym” 150-konnym 1.5 TSI

Hiszpańska marka rozszerza ofertę silnikową swojego miejskiego modelu – od teraz można (znów!) zamawiać silnik 1.5 TSI/150 KM. Jedyna dostępna skrzynia to siedmiobiegowe DSG, a ceny startują od 86 500 zł

Najlepsze używane małe kombi do 20 tys. zł

Najlepsze używane małe kombi do 20 tys. zł

Korzystna relacja ceny do wieku, rozsądne koszty serwisu i napraw, niedrogie ubezpieczenie i naprawdę spory bagażnik. Oto nieduże używane kombi o dużych możliwościach transportowych. Które warto kupić i w jakiej wersji?

Seat skończył 70 lat - tak zmotoryzowano Hiszpanię

Seat skończył 70 lat - tak zmotoryzowano Hiszpanię

„Hiszpański temperament, niemiecka precyzja" – tak reklamowano samochody z literą „S” na grillu. Jednak małżeństwo z Volkswagenem nie było pierwszym związkiem hiszpańskiej firmy, obchodzącej 70-lecie istnienia. Pierwszym partnerem Seata – przez 27 lat – był Fiat.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test