- Skoda Fabia II
- Skoda Fabia II - dane techniczne
- Skoda Fabia - co się psuje
- Skoda Fabia II - opinia redakcji
- Seat Ibiza IV
- Seat Ibiza IV - dane techniczne
- Co się psuje w Seacie Ibiza
- Seat Ibiza IV opinia redakcji
- Volkswagen Polo V
- Najgorsze silniki w Volkswagenie Polo V
- Volkswagen Polo V - dane techniczne
- Używany Volkswagen Polo - typowe usterki
- Volkswagen Polo V - opinia redakcji
Skoda Fabia II
- NA RYNKU: 2007-14
- SILNIKI: 1.2-1.9, 60-180 KM
- CENY: OD 9000 zł
Fabia drugiej generacji w swoim czasie należała do grona najchętniej kupowanych nowych samochodów w Polsce, dzięki temu obecnie mamy spory wybór aut z krajowego rynku z nieźle udokumentowaną, ale czasami burzliwą historią. W ofercie hatchback oraz bardziej praktyczne kombi, które w 2009 r. dołączyło do gamy. Rok później, wraz z face liftingiem, wprowadzono do sprzedaży odmianę Scout z podwyższonym o 15 mm prześwitem i uterenowionymi detalami nadwozia. Spośród silników godne polecenia są wolnossące jednostki benzynowe 1.4/86 i 1.6/105 KM. Po liftingu pojawiły się nowoczesne TSI, ale podobnie jak w przypadku VW Polo czy Seata Ibizy, także w Fabii były one niedopracowane i borykają się z wieloma problemami, w tym z podatnym na rozciąganie łańcuchem rozrządu, wypalającą się uszczelką pod głowicą i nadmiernym spalaniem oleju.
Skoda Fabia II - dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 3992/1642/1498 mm, pojemność bagażnika 300-1163 l; kombi: dł. 4239 mm, poj. bagażnika 480-1460 l.
Silniki benz., R3: 1.2 6V/60, 1.2 12V/70 KM, R4: 1.2 TSI/86 i 105, 1.4 16V/86, 1.4 TSI/180 (RS), 1.6/105 KM; turbodiesle, R3: 1.2/75 (CR – common rail), 1.4/70 i 80 KM (PD – pompowtryskiwacze), R4: 1.6/75, 90 i 105 (CR), 1.9/105 KM (PD).
Skoda Fabia - co się psuje
Karoseria
Kiepska trwałość uszczelek w drzwiach, trzeszczące plastiki kokpitu i ograniczniki w drzwiach, korozja układu wydechowego.
Elektryka
Usterki cewek zapłonowych, słaba wydajność elektrycznej dmuchawy i awaria systemu wentylacji i ogrzewania, usterki systemu audio.
Napęd
Podatny na rozciąganie łańcuch rozrządu występuje nie tylko w krytykowanych jednostkach TSI, lecz także w bazowej wersji 1.2 HTP. Do tego obserwuje się ponadnormatywne spalanie oleju silnikowego, awariom ulegają również turbosprężarki. Złą opinią cieszy się wersja 1.4 TSI Twincharger o mocy 180 KM, montowana w wersji RS, z kosztowną w naprawach skrzynią DSG.
Zawieszenie
Poszczególne elementy zawieszenia mają przeciętną żywotność. Dotyczy to zwłaszcza sworzni wahaczy i silentblocków. Nietrwałe są też łożyska tylnych kół i gumy stabilizatora.
Skoda Fabia II - opinia redakcji
Dużo zalet za rozsądne pieniądze, pod warunkiem że znajdzie się dobrze utrzymany egzemplarz. Nie ma problemu z serwisem i dostępem do części. Wybór okazuje się ogromny, ale sporo aut jest mocno „zmęczonych”, z poflotową metryką. Lepiej ich unikać.
Nasza ocena: 3+
Seat Ibiza IV
- NA RYNKU: 2008-17
- SILNIKI: 1.0-2.0, 60-192 KM
- CENY: OD 12 500 zł
Swoją dynamiczną aparycję Ibiza zawdzięcza Lucowi Donckerwolkemu, dzięki któremu 3-drzwiowa wersja SC (SportCoupé) wyraźnie różni się stylistyką od 5-drzwiowej. Czwarta generacja jest też jedyną w historii modelu dostępną jako kombi (ST). Oferta rynkowa jest bogata, a ceny oscylują od ok 10 tys. zł, za egzemplarze wymagające co najmniej blacharskich poprawek, do blisko 50 tys. zł, za te w idealnym stanie, z końca produkcji.
Auta z silnikami starszej generacji, w tym z benzyniakami 1.4 i 1.6 oraz dieslami 1.6 i 1.9 TDI, nie mają szczególnych wymagań serwisowych i cieszą się dobrą opinią. Gorzej jest z konstrukcjami TSI z serii EA111, które mają kilka wad wrodzonych, na czele z nietrwałym łańcuchowym napędem rozrządu. Dopiero jednostki z rodziny EA211 (z paskiem) są dopracowane – pod maskę trafiły po drugim liftingu w 2015 r. (pierwszy w 2012 r.). W dieslach TDI coraz częściej szwankuje osprzęt.
Seat Ibiza IV - dane techniczne
Nadwozie htb. 3d: wym. 4030/1700/1430 mm, poj. bagaż. 285 l; htb. 5d: dł. 4050 mm, bagaż. 290 l; kb.: dł. 4225 mm, bagaż. 430-1165 l.
Silniki benz., R3: 1.0/75, 1.0 TSI/95 i 110, 1.2/60 i 70 KM, R4: 1.2 TSI/90 i 105, 1.4/86, 1.4 TSI/140, 150 i 180, 1.6/81 (LPG) i 105, 1.8 TSI Cupra/192 KM; t.diesle, R3: 1.2/75 (CR), 1.4/80 (PD), 1.4/75, 90 i 105 KM (CR), R4: 1.6/90 i 105 (CR), 1.9/90 i 105 (PD) oraz 2.0/143 KM (CR).
Co się psuje w Seacie Ibiza
Karoseria
Podatny na zarysowania lakier, stukanie klapy bagażnika, przeciętna jakość tworzyw sztucznych, zaparowane reflektory, pojawiające się ogniska korozji w egzemplarzach z początku produkcji.
Elektryka
Awarie pokładowej elektroniki, w tym centralnego zamka, paneli sterowania klimatyzacją i elektrycznych szyb, usterki alternatora. Sterowniki skrzyń DSG.
Napęd
W silnikach TSI sprzed 2015 r. nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu, przepalenie uszczelki pod głowicą, zbieranie się nagaru na zaworach, wadliwa praca komputera silnika (ryzyko wypalenia tłoków). W 1.8 TSI ponadnormatywne spalanie oleju. W turbodieslach wycieki oleju i usterki pompy cieczy chłodzącej (1.6), wycieki paliwa (2.0), nadmierny luz na wale korbowym (1.4). Nietrwałe łożyska skrzyni dwusprzęgłowej (DSG).
Zawieszenie
Luzy w zawieszeniu, łączniki stabilizatora.
Seat Ibiza IV opinia redakcji
Mimo upływu lat Ibiza w swojej czwartej odsłonie nadal zachowuje dużą atrakcyjność w każdej z trzech wersji nadwoziowych. Wybór używanych egzemplarzy jest ogromny. Polecamy tanie w obsłudze i dość dynamiczne odmiany z benzyniakami 1.4 i 1.6.
Nasza ocena: 4-
Volkswagen Polo V
- NA RYNKU: 2009-17,
- SILNIKI BENZYNOWE: 1.0-2.0,
- TURBODIESLE: 1.2-1.6 60-220 KM,
- CENY: OD 17 000 zł
Teoretycznie ten samochód wygląda na doskonałe auto – jest zgrabny na zewnątrz, a pod względem wygody i jazdy oferuje niemal poziom Golfa, tyle że za znacznie mniejsze pieniądze. Tak jest na rynku aut używanych, ale jako nowy samochód Polo V nie było w Polsce zbyt popularne, niełatwo więc znaleźć egzemplarze z polskich salonów od prywatnych właścicieli. Ten model u dilerów VW był niewiele tańszy od Golfa, a do tego miał gorsze wyposażenie – po dopłacie za opcje cena rosła do poziomu większego „brata”, w efekcie klienci wyjeżdżali z salonu Golfem. To komplikuje sytuację w ogłoszeniach, gdyż pełno jest w nich uzdatnionego do jazdy złomu importowanego z zagranicy, o bujnej przeszłości warsztatowej oraz kolizyjnej, naprawianego najniższym możliwym kosztem.
Niestety, producent tak sknocił ten model pod względem palety silnikowej, że nawet bez wyzwań rynku pojazdów używanych pewny zakup stał się skomplikowany. Symbol-klucz to EA111, czyli rodzina silników z wadami konstrukcyjnymi, w wyniku których rozciągał się łańcuch rozrządu, pękały tłoki, w cylindrach zbierał się nagar... Potencjalnych usterek jest naprawdę mnóstwo i nawet bogata oferta zamienników nie rozwiązuje problemu ani nie eliminuje ryzyka.
Najgorsze silniki w Volkswagenie Polo V
Najgorszy jest silnik 1.4 TSI z kompresorem i turbodoładowaniem, on jednak napędzał odmianę GTI, można go więc traktować jako margines w ogłoszeniach. Ale 4-cylindrowe 1.2 TSI, zbudowane jeszcze na bazie starego silnika Volkswagena, doposażonego w turbo i bezpośredni wtrysk paliwa, też potrafi nadszarpnąć budżet nabywcy – choćby z racji podwyższonego zużycia oleju silnikowego. Dlatego lepiej zdecydować się na prosty motor bez turbo – 1.4 16V/86 KM. Znacznie mniej osprzętu, niedrogie naprawy – jest to jakieś rozwiązanie, ale też nieidealne.
W tym silniku typową przypadłością są metaliczne stuki podczas wchodzenia na obroty. Przyczyną jest zużycie części prowadzącej odchudzonych (ekologia) tłoków, które łapią luz w cylindrze i podczas pracy odchylają się od pionu. Do tego VW nie przewiduje remontu generalnego tej jednostki. Z turbodiesli celujcie w motor 1.6, a będziecie zadowoleni, o ile wszystko było robione na czas. Uwaga na skrzynie DSG po większym przebiegu.
Volkswagen Polo V - dane techniczne
Nadwozie hatchback 3d: wym. 3970/1682/1462 mm, poj. bagażnika 280-952 l; hatchback 3d: wym. 3970/1682/1462 mm, poj. bagażnika 280-952 l; rozstaw osi 2470 mm, pojemność zbiornika paliwa: 45 l.
Silniki benzynowe, R3: 1.0/60-75, 1.0 TSI/95-110, 1.2/60-70 KM, R4: 1.2 TSI/90-110, 1.4/86, 1.4 TSI/140-180, 1.6 BiFuel (LPG)/82, 1.8 TSI/182-192, 2.0 TSI/220 KM (WRC Street); turbodiesle, R3: 1.2/75, 1.4/75-105 KM, R4: 1.6/75-105 KM.
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R3/12 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 1390 | 1598 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 55/75/6200 | 63/86/5000 | 66/90/4200 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 95/3000-4300 | 132/3800 | 230/1500-2500 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 173 | 177 | 180 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 14,3 | 12,1 | 11,5 |
Spalanie (l/100 km)** | 6,4/4,4/5,1 | 8,0/4,7/5,9 | 5,1/3,6/4,2 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Używany Volkswagen Polo - typowe usterki
Karoseria
Błędy projektowe, jak odłażące wygłuszenie czy źle ułożone przewody paliwowe i klimatyzacyjne, po ingerencji specjalisty nie stanowią problemu.
Elektryka
W silnikach 1.2 TSI konieczny update oprogramowania ze względu na ryzyko zniszczenia turbo, przetarte wiązki w komorze silnika, usterki DSG.
Napęd
Ryzykowna seria silników EA111: awaryjny napęd rozrządu (bardzo nietrwały łańcuch), usterki turbo, nagar w cylindrach, pękające tłoki w 1.4 (także w odmianie bez kompresora). Wycieki z pompy wody w 1.0, w TDI problematyczny filtr DPF.
Zawieszenie
Luzy na kierownicy, poza tym bez uwag.
Volkswagen Polo V - opinia redakcji
Auto fantastyczne, ale paleta silników to prawdziwe pole minowe! Nawet diesel 1.4 nie jest wolny od kosztownych w naprawie potencjalnych usterek. Najpewniejsze silniki benzynowe to wolnossące 1.4 lub TSI z nowej rodziny EA211 (z paskiem rozrządu zamiast łańcucha) – te można już polecić, oczywiście, pod warunkiem mądrego serwisowania i umiejętnej, rozsądnej eksploatacji. W ogłoszeniach mnóstwo odpicowanych gratów.
Nasza ocena: 4-