Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seaty Ibiza i Seat Arona po liftingu – standardy wyrównane

Seaty Ibiza i Seat Arona po liftingu – standardy wyrównane

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Reflektory LED w standardzie, nowe multimedia i systemy bezpieczeństwa, do tego zmiany kosmetyczne w wyglądzie i (niestety) wyższe ceny. Seaty Ibiza i Arona przeszły właśnie modernizację – odświeżone modele zobaczymy w salonach we wrześniu.

Seat Arona po liftingu
Zobacz galerię (35)
Auto Świat / Seat
Seat Arona po liftingu

Ibiza i Arona to bardzo ważne modele dla Seata, gdyż odpowiadają w hiszpańskiej marce za 40 proc. globalnej sprzedaży. Cztery lata po debiucie zostały właśnie poddane modernizacjom. Na zewnątrz w obydwu autach pojawiły się nowe: zderzaki, lakiery, wzory felg aluminiowych oraz wprowadzono inny styl pisma nazwy modelu. W Aronie dodatkowo do wyboru są teraz trzy kolory dachu, a prestiżową wersję Xcellence zastąpiono wyróżniającą się off-roadową stylizacją odmianą Xperience.

Przeczytaj też:

We wnętrzu także dokonano zmian. Deski rozdzielcze obydwu modeli mają nowe materiały wykończeniowe, wokół nawiewów pojawiły się podświetlane LED-owe obwoluty, nowością jest także możliwość zamówienia w obydwu modelach wirtualnych zegarów. Zmodernizowano multimedia, które mają dodatkowe funkcje, m.in.: sterowanie głosowe wywoływane hiszpański powitaniem "Hola", łączność WLAN i oferują lepszą współpracę ze smartfonami. Odświeżone systemy multimedialne mają ekrany dotykowe o przekątnej 8,25 cala (bazowy) lub 9,2 cala (w wersji z fabryczną nawigacją) i osadzone są w nowych obudowach. W Ibizie i Aronie pojawiły się bardziej przepustowe złącza typu USB-C (std. – 1 szt., w zestawie z navi – 2 szt.).

Jak przystało na nowoczesne auta podczas modernizacji, skupiono się na systemach bezpieczeństwa. Teraz Ibizę i Aronę możemy zamówić z automatycznymi światłami drogowymi, tempomatem adaptacyjnym, systemem rozpoznawania znaków drogowych, czujnikiem martwego pola, asystentem utrzymania pasa ruchu, w crossoverze dodatkowo możliwy jest przełącznik trybów jazdy. Każdą odmianę Ibizy i Arony wyposażono seryjnie w: system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów, asystenta pasa ruchu Lane Assist, funkcję wykrywania zmęczenia kierowy, tempomat i asystenta podjazdu (Hill Hold Control).

Seaty Ibiza i Arona po liftingu – silniki bez zmian

Pod maskami obydwu modeli wielkich rewolucji nie ma. Dostępne są wyłącznie benzynowe silniki, w Ibizie o mocach od 80 do 150 KM (bazowy wolnossący), w Aronie od 95 do 150 KM (wszystkie doładowane). Mimo wyśrubowanych norm emisji spalin nie zdecydowano się na wyposażenie jednostek w układ miękkiej hybrydy.

Podczas jazd premierowych testowaliśmy obydwa modele wyposażone w litrowy doładowany silnik o mocy 110 KM połączony ze skrzynią DSG. Trzeba przyznać, że jednostka ta oferowała dobre przyspieszenie (Ibiza/Arona: 0-100 km/h w 10,3/10,8 s), choć podczas dynamicznej jazdy po górskich serpentynach trzeba było kręcić ją dość wysoko i skorzystać z trybu jazdy Sport, który gwarantował szybszą reakcję dwusprzęgłowej skrzyni. Mimo niezbyt łatwych warunków (jazda w górzystym terenie, autostrada i ruch miejski) w obu modelach odnotowaliśmy średnie spalanie poniżej 7 l/100 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Seaty Ibiza i Arona po liftingu – pewne na zakrętach

Nie narzekaliśmy także na prowadzenie, bowiem zarówno Ibiza jak i Arona mają optymalnie dobraną precyzję układów kierowniczych, również ich zawieszenia pozwalają na pewną i dynamiczną jazdę na zakrętach i zapewniają dobrą stabilność podczas jazdy autostradą. Jedyny drobny minus jaki zauważyliśmy podczas jazd testowych to niezbyt dobra amortyzacja nierówności. Po części wynikała ona ze sztywności podwozi (zwłaszcza w twardszej Aronie), ale i negatywny wpływ na komfort jazdy miały zainstalowane w autach 18-calowe felgi z ogumieniem o niskim profilu.

Zmodernizowaną Ibizę i Aronę można już zamawiać, choć fizycznie auta dostępne będą dopiero we wrześniu. Ceny Ibizy zaczynają się od 62 800 zł. Pod maską znajdziemy wówczas wolnossący silnik 1.0 MPI (80 KM) połączony z manualną skrzynią biegów. Na pierwszy rzut oka ceny nie urosły, gdyż bazowy wariant modelu sprzed liftingu kosztuje 63 900 zł (w promocji nawet 61 900 zł). Gdy jednak przeanalizujemy dokładnie cenniki to okaże się, że cena bazowej Ibizy sprzed modernizacji dotyczy wariantu silnikowego 1.0 TSI/95 KM (1.0 MPI/80 KM niedostępny) i bogatszej wersji Style. Gdy więc porównaliśmy bezpośrednio takie same wersje silnikowe i wyposażeniowe (1.0 TSI/95 KM Style) to okazało się, że nowy (poliftingowy model) podrożał o 8600 zł (biorąc pod uwagę cenę promocyjną nawet o 10 600 zł). Nieco lepiej sytuacja wygląda w przypadku zakupu większej Arony (cena od 77 400 zł). Tu koszt zakupu nowego (poliftingowego) modelu w przypadku wersji 1.0 TSI/95 KM Style urósł o 3100 zł (uwzględniając promocję 6100 zł).

Seat Ibiza/Arona (1.0 TSI/110 KM DSG) – osiągi

ModelIbizaArona
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s10,8 s
Prędkość maksymalna195 km/h190 km/h
Spalanie średnie5,3-6,4 l/100 km5,8-6,4 l/100 km
Emisja CO2121-141 g/km132-145 g/km
Teoretyczny zasięg700 km620 km

Seat Ibiza/Arona (1.0 TSI/110 KM DSG) – dane fabryczne

ModelIbizaArona
Rodzaj silnika/liczba cylindrów/liczba zaworówt.benz. R3/12t.benz. R3/12
Pojemność skokowa999 cm3999 cm3
Moc maksymalna110 KM/5000 obr./min110 KM/5000 obr./min
Maks. moment obrotowy200 Nm/2000-3000 obr./min200 Nm/2000-3000 obr./min
Napęd/skrzynia biegówna koła przednie/aut. 7 (DSG)na koła przednie/aut. 7 (DSG)
Pojemność bagażnika355-1165 l400-1280 l
Cena wersji 1.0 TSI (110 KM) DSG90 000 zł (FR)99 600 zł (Xperience)
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski