- Poliftingowe Ibiza i Arona mają wyższe ceny, ale bogatsze seryjne wyposażenie
- W Aronie wersję Xcellence zastąpiono odmianą Xperience
- W Ibizie ponownie bazową jednostkę stanowi wolnossący, 80-konny benzyniak
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Ibiza i Arona to bardzo ważne modele dla Seata, gdyż odpowiadają w hiszpańskiej marce za 40 proc. globalnej sprzedaży. Cztery lata po debiucie zostały właśnie poddane modernizacjom. Na zewnątrz w obydwu autach pojawiły się nowe: zderzaki, lakiery, wzory felg aluminiowych oraz wprowadzono inny styl pisma nazwy modelu. W Aronie dodatkowo do wyboru są teraz trzy kolory dachu, a prestiżową wersję Xcellence zastąpiono wyróżniającą się off-roadową stylizacją odmianą Xperience.
Przeczytaj też:
We wnętrzu także dokonano zmian. Deski rozdzielcze obydwu modeli mają nowe materiały wykończeniowe, wokół nawiewów pojawiły się podświetlane LED-owe obwoluty, nowością jest także możliwość zamówienia w obydwu modelach wirtualnych zegarów. Zmodernizowano multimedia, które mają dodatkowe funkcje, m.in.: sterowanie głosowe wywoływane hiszpański powitaniem "Hola", łączność WLAN i oferują lepszą współpracę ze smartfonami. Odświeżone systemy multimedialne mają ekrany dotykowe o przekątnej 8,25 cala (bazowy) lub 9,2 cala (w wersji z fabryczną nawigacją) i osadzone są w nowych obudowach. W Ibizie i Aronie pojawiły się bardziej przepustowe złącza typu USB-C (std. – 1 szt., w zestawie z navi – 2 szt.).
Jak przystało na nowoczesne auta podczas modernizacji, skupiono się na systemach bezpieczeństwa. Teraz Ibizę i Aronę możemy zamówić z automatycznymi światłami drogowymi, tempomatem adaptacyjnym, systemem rozpoznawania znaków drogowych, czujnikiem martwego pola, asystentem utrzymania pasa ruchu, w crossoverze dodatkowo możliwy jest przełącznik trybów jazdy. Każdą odmianę Ibizy i Arony wyposażono seryjnie w: system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów, asystenta pasa ruchu Lane Assist, funkcję wykrywania zmęczenia kierowy, tempomat i asystenta podjazdu (Hill Hold Control).
Seaty Ibiza i Arona po liftingu – silniki bez zmian
Pod maskami obydwu modeli wielkich rewolucji nie ma. Dostępne są wyłącznie benzynowe silniki, w Ibizie o mocach od 80 do 150 KM (bazowy wolnossący), w Aronie od 95 do 150 KM (wszystkie doładowane). Mimo wyśrubowanych norm emisji spalin nie zdecydowano się na wyposażenie jednostek w układ miękkiej hybrydy.
Podczas jazd premierowych testowaliśmy obydwa modele wyposażone w litrowy doładowany silnik o mocy 110 KM połączony ze skrzynią DSG. Trzeba przyznać, że jednostka ta oferowała dobre przyspieszenie (Ibiza/Arona: 0-100 km/h w 10,3/10,8 s), choć podczas dynamicznej jazdy po górskich serpentynach trzeba było kręcić ją dość wysoko i skorzystać z trybu jazdy Sport, który gwarantował szybszą reakcję dwusprzęgłowej skrzyni. Mimo niezbyt łatwych warunków (jazda w górzystym terenie, autostrada i ruch miejski) w obu modelach odnotowaliśmy średnie spalanie poniżej 7 l/100 km.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSeaty Ibiza i Arona po liftingu – pewne na zakrętach
Nie narzekaliśmy także na prowadzenie, bowiem zarówno Ibiza jak i Arona mają optymalnie dobraną precyzję układów kierowniczych, również ich zawieszenia pozwalają na pewną i dynamiczną jazdę na zakrętach i zapewniają dobrą stabilność podczas jazdy autostradą. Jedyny drobny minus jaki zauważyliśmy podczas jazd testowych to niezbyt dobra amortyzacja nierówności. Po części wynikała ona ze sztywności podwozi (zwłaszcza w twardszej Aronie), ale i negatywny wpływ na komfort jazdy miały zainstalowane w autach 18-calowe felgi z ogumieniem o niskim profilu.
Zmodernizowaną Ibizę i Aronę można już zamawiać, choć fizycznie auta dostępne będą dopiero we wrześniu. Ceny Ibizy zaczynają się od 62 800 zł. Pod maską znajdziemy wówczas wolnossący silnik 1.0 MPI (80 KM) połączony z manualną skrzynią biegów. Na pierwszy rzut oka ceny nie urosły, gdyż bazowy wariant modelu sprzed liftingu kosztuje 63 900 zł (w promocji nawet 61 900 zł). Gdy jednak przeanalizujemy dokładnie cenniki to okaże się, że cena bazowej Ibizy sprzed modernizacji dotyczy wariantu silnikowego 1.0 TSI/95 KM (1.0 MPI/80 KM niedostępny) i bogatszej wersji Style. Gdy więc porównaliśmy bezpośrednio takie same wersje silnikowe i wyposażeniowe (1.0 TSI/95 KM Style) to okazało się, że nowy (poliftingowy model) podrożał o 8600 zł (biorąc pod uwagę cenę promocyjną nawet o 10 600 zł). Nieco lepiej sytuacja wygląda w przypadku zakupu większej Arony (cena od 77 400 zł). Tu koszt zakupu nowego (poliftingowego) modelu w przypadku wersji 1.0 TSI/95 KM Style urósł o 3100 zł (uwzględniając promocję 6100 zł).
Seat Ibiza/Arona (1.0 TSI/110 KM DSG) – osiągi
Model | Ibiza | Arona |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 10,8 s |
Prędkość maksymalna | 195 km/h | 190 km/h |
Spalanie średnie | 5,3-6,4 l/100 km | 5,8-6,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 121-141 g/km | 132-145 g/km |
Teoretyczny zasięg | 700 km | 620 km |
Seat Ibiza/Arona (1.0 TSI/110 KM DSG) – dane fabryczne
Model | Ibiza | Arona |
Rodzaj silnika/liczba cylindrów/liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.benz. R3/12 |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 110 KM/5000 obr./min | 110 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 200 Nm/2000-3000 obr./min | 200 Nm/2000-3000 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | na koła przednie/aut. 7 (DSG) | na koła przednie/aut. 7 (DSG) |
Pojemność bagażnika | 355-1165 l | 400-1280 l |
Cena wersji 1.0 TSI (110 KM) DSG | 90 000 zł (FR) | 99 600 zł (Xperience) |
Galeria zdjęć
Seat Ibiza i bazujący na nim miejski crossover Arona zostały poddane modernizacji. Można je już zamawiać, ale fizycznie zobaczymy je w salonie dopiero we wrześniu.
Seat Ibiza dostępna jest z silnikami benzynowymi o mocach od 80 do 150 KM. Ceny Ibizy zaczynają się od 62 800 zł. Pod maską bazowej wersji znajdziemy wolnossący silnik 1.0 MPI (80 KM) połączony z manualną skrzynią biegów.
Seat Ibiza 5. generacji zadebiutował w 2017 r. Auto objęte jest 5-letnią gwarancją mechaniczną.
W poliftingowej Ibizie pojawiły się tylne światła LED. Dostępne są tylko w topowej wersji FR.
Nowe logo nazwy modelu to znak rozpoznawczy poliftingowego modelu.
Reflektory główne LED należą teraz do wyposażenia seryjnego każdej wersji (tylko mijania). W opcji Full LED.
Kolejna zmiana zewnętrzna to nowe wzory felg aluminiowych.
Podczas jazd testowych testowaliśmy Ibizę w topowym wariancie FR. Nowością są zmodernizowane multimedia (ekran z nową obudową), które oferują świetną łączność ze smartfonami oraz mają nowe usługi Connect (Full Link w std.). Na zdjęciu zestaw z nawigacją satelitarną (z możliwością aktualizacji map) i 9,2-calowym kolorowym ekranem dotykowym.
Nowością w Ibizie jest wielofunkcyjny cyfrowy zestaw wskaźników.
Wokół nawiewów bocznych pojawiły się podświetlane obwódki (oświetlenie ambientowe).
Także wokół nawiewów centralnych znajdują się podświetlane obwódki.
Z przodu oprócz nowych reflektorów LED zmieniono także kształt zderzaka.
Seat Arona dostępna jest z silnikami benzynowymi o mocach od 95 do 150 KM. Ceny Arony zaczynają się od 77 400 zł zł. Pod maską znajdziemy doładowany silnik 1.0 TSI (95 KM) połączony z manualną skrzynią biegów.
Seat Arona (model 1. generacji) zadebiutował w 2017 roku. Arona podobnie jak Ibiza objęta jest 5-letnią gwarancją mechaniczną.
Po liftingu z oferty wycofano wersję wyposażeniową Xcellence i zastąpioną ją odmianą Xperience, która charakteryzuje się bardziej off-roadową stylistyką.
W modelu poliftingowym pojawiła się możliwość zmówienia auta z innym kolorem dachu niż reszta nadwozia. Do wyboru są trzy warianty kolorystyczne: biały, czarny i szary.
W zmodernizowanej Aronie światła LED należą do wyposażenia seryjnego. W tańszych wersjach oświetlenie diodowe dotyczy tylko świateł mijania, w droższych (lub opcjonalnie w tańszych) także świateł drogowych (tzw. Full LED).
Także w Aronie tylne światła LED nie są standardem. Występują seryjnie w topowych w wersjach lub opcjonalnie w tańszej Style w pakiecie Full LED (4103 zł). W bazowej Reference są niedostępne.
Nowe: kształt tylnego zderzaka z mocno uwypuklonym dyfuzorem i czcionka nazwy modelu.
Także w Aronie przy okazji face liftingu pojawiły się nowe wzory felg aluminiowych.
Nowe materiały wykończeniowe, wirtualne zegary, ulepszone multimedia oraz oświetlenie LED wokół nawiewów to główne znaki rozpoznawcze we wnętrzu zmodernizowanej Arony. Także tu dostępne jest teraz oświetlenie ambientowe.
Wirtualny kokpit Arony ma imponujące możliwości projekcji. W bazowej odmianie Reference jest niedostępny, w pozostałych wymaga dopłaty 1615 zł.
Tylko w wersji Xperience wielofunkcyjna kierownica ze sterowaniem radiem i telefonem obszyta skórą Nappa.
System multimedialny z nawigacją ma mapy z możliwością aktualizacji, 9,2-calowy kolorowy ekran dotykowy, radio, 2x złącza USB-C, 6 głośników, Bluetooth, sterowanie głosem i łączność WLAN.
W poliftingowym modelu dostępne są tylko złącza USB-C.
Możliwość wyboru trybów jazdy w Aronie (w Ibizie nie występuje) dostępna jest tylko w droższych odmianach wyposażeniowych: Xperience (opcja za 525 zł) i FR (standard).
Poza gotowymi trybami Eco, Normal i Sport (szybsze reakcje skrzyni biegów i silnika) jest jeszcze konfigurowalny Individual.
Także w Aronie pojawiły się podświetlane nawiewy klimatyzacji.
Świetna współpraca ze smartfonami. Interfesjy Android Auto i Apple CarPlay są w każdej wersji wyposażeniowej.
Dwupoziomowa podłoga zwiększa praktyczność bagażnika. Standardowa pojemność kura to 400 l, po rozłożeniu oparć rośnie do 1280 l.
Arona prowadzi się pewnie i precyzyjnie, ale nie każdemu spodoba się sztywne resorowanie.
Ibiza ma bardziej komfortowe zawieszenie, ale jak wybierzemy felgi aluminiowe 18 cali z oponami 215/40 to również mocniej będziemy odczuwać łączenia asfaltu.