Podział ról w koncernie Volkswagena był klarowny. Polo miało zgarniać klientów oczekujących namiastki luksusu (design z okrągłymi reflektorami okazał się jednak kontrowersyjny), Skoda była najpraktyczniejsza (jedyna z „rodzeństwa” nie miała 3-drzwiowego wariantu, za to oferowano m.in. kombi), zaś Seat Ibiza szczycił się lekko sportową stylistyką. Przednie fotele zasługują na uznanie, ale zbyt wiele przestrzeni Ibiza nie oferuje. Wyposażenie? Polski standard obejmował dwie poduszki, ABS, wspomaganie kierownicy i… na tym koniec. Reszta wymagała dopłaty.
Seat Ibiza - szukamy dobrego benzyniaka
Zdecydowana większość egzemplarzy oferowanych na naszym rynku jest wyposażona w silnik benzynowy 1.2 lub 1.4. Motorów 1.6, 1.8 i 2.0 nie wzięliśmy pod uwagę, bo takie auta można policzyć na palcach. Wszystkie silniki pochodzą z koncernu Volkswagena, a to gwarantuje łatwy dostęp do części. Nie mamy wątpliwości, że starcie wersji Seata Ibizy 1.2 i 1.4 wygrywa większy silnik. W 3-cylindrówce często dochodzi do usterek, których naprawa może być nieopłacalna. Silnik ten systematycznie poprawiano i auta z końca produkcji są trwalsze (tyle że kosztują nie 6000 zł, lecz raczej kilkanaście tys. zł).
Motor 1.4 też może przysporzyć wydatków. Wysokie spalanie oleju często spowodowane jest uszkodzeniem pierścieni - może wystarczyć ich wymiana (cena ok. 70-100 zł na tłok plus robocizna). Spore różnice dotyczą też właściwości eksploatacyjnych. Kultura pracy trzycylindrowców 1.2 jest bardzo daleka od oczekiwań.
Seat Ibiza - silnik 1.2 dużo pali!
W mocniejszej wersji, 64-konnej (z 4 zaworami na cylinder; jest też odmiana 6V, rozwijająca 54 KM; później moc podniesiono do 70 i 60 KM), na osiągnięcie 100 km/h trzeba czekać 15,7 s (pomiar), zaś średnie spalanie to 7,5 l (!)/100 km – jednostka jest oszczędna tylko podczas spokojnej jazdy.
Przeczytaj też:
- Najgorsze używane auta. Top 50
- Seat Ibiza 1.0 TSI 115 KM DSG - znana technika w sportowym opakowaniu
Seat Ibiza z silnikiem 1.4 w najsłabszej odmianie (75 KM; później wprowadzono 86-konny wariant, można też było kupić Ibizę 1.4/101 KM) potrzebuje 13,6 s (wyniki testu). Spalanie? Nawet nieco mniejsze niż w Seacie Ibizie 1.2! Motor 1.4 też nie jest demonem mocy, dynamiczna jazda wymaga wysokich obrotów, co przekłada się na spory hałas.
Seat Ibiza - dane techniczne
1.2 12V | 1.4 16V | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R3/12 | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1198 | 1390 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 64/5400 | 75/5000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 112/3000 | 126/3800 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5 |
Poj. zb. paliwa (l)/napęd | 45/przedni | 45/przedni |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1015/510 | od 1035/515 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2460 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 3977/1698/1441 | 3977/1698/1441 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 14,9 | 13,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 165 | 174 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,6/5,1/5,9 | 8,8/5,2/6,4 |
Seat Ibiza - serwis
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 60 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | kontrola |
Olej w skrzyni biegów | kontrola |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu** | co 120 tys. km |
*dane przeglądowe dla Ibizy w wersjach 1.2 oraz 1.4;
**w silnikach 1.2 zastosowano łańcuch napędu rozrządu niewymagający terminowej wymiany
Seat Ibiza - ceny części
Filtr powietrza | od 28 zł |
Filtr oleju | od 17 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 140 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 280 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 430 zł |
Rozrząd z pompą | od 580 zł |
Amortyzatory (przód) | od 400 zł |
Reflektor | od 240 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Ibizy 1.4 o mocy 75 KM, dostępnych poza siecią autoryzowaną
Seat Ibiza - to nam się podoba
- ciekawa stylistyka zewnętrzna i kokpitu
- duży wybór egzemplarzy
- przyzwoity silnik 1.4
- często dobre wyposażenie
- tanie części zamienne
Seat Ibiza - to nam się nie podoba
- ryzykowna jednostka 1.2 (drogie naprawy)
- sporo aut w kiepskim stanie technicznym
- niska jakość wykończenia kokpitu
- ledwo przeciętna pojemność wnętrza
Seat Ibiza - nasza opinia
Ciekawy wygląd to niejedyna zaleta małego Seata Ibizy. Warto podkreślić dobry dostęp do szerokiej oferty części zamiennych. W porównaniu silników 1.2 i 1.4 zdecydowaną przewagę zyskuje większy motor - okazuje się mniej ryzykowny, pali tyle samo, a do tego przyjemniej pracuje.
Galeria zdjęć
Największe ryzyko w przypadku zakupu benzynowej Ibizy wiąże się z trzycylindrową jednostką 1.2 – często dochodzi do uszkodzenia głowicy (m.in. wypalone gniazda zaworowe), rozciąga się łańcuch rozrządu (nawet przeskakuje o ząb). Dowodem na to może być duża liczba wystawionych do sprzedaży aut z uszkodzonymi silnikami. W przypadku 1.4 największym zagrożeniem jest podwyższone spalanie oleju silnikowego, zużywały się też hydrauliczne kasatory luzu zaworowego. Drobne usterki podwozia możecie usunąć naprawdę niewielkim kosztem. Awaryjne jest także np. elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy.
Na tylnej kanapie przestrzeń na nogi nie jest duża, ale też nie odstaje znacząco od innych maluchów sprzed kilkunastu lat.
Elementy metalowo-gumowe zawieszenia mają niską trwałość, szybko zużywają się np. silentblocki wahaczy – ten pokazany na fotografii kosztuje jednak zaledwie 35 zł.
Seat Ibiza to ciekawe auto segmentu B, które można kupić już za 6000 zł. W jakiej wersji warto kupić?
Clio również będzie tańsze o 1000-2000 zł od porównywalnej wiekowo Ibizy. Główne problemy to zużycie zawieszenia i usterki elektryczne.
Ogromny wybór (nadwozia 3d i 5d), ceny nieco niższe niż w przypadku Ibizy. Polecamy proste benzyniaki 1.2. Uwaga na korozję!
Rozbita w 2002 r. 5-drzwiowa Ibiza uzyskała przyzwoity wynik – zasłużyła na 4 gwiazdki.
Fabię można kupić taniej niż Ibizę (od 4000 zł), ale wynika to z dłuższej obecności na rynku. Bardziej praktyczna niż Seat, podobne problemy.
W najstarszych autach parują reflektory, jakość tanich zamienników jest kiepska.
Silnik 1.4 - zamarzająca odma dotyczy małej partii aut z początku produkcji, częściej pojawiają się kłopoty z wysokim spalaniem oleju (nietrwałe pierścienie).
Przeciętna pojemność kufra (270-960 l), próg po złożeniu kanapy, wysoka krawędź załadunku.
Wygodna pozycja i wystarczająco dużo miejsca na sprężystych przednich fotelach.
Otwieranie tylnej klapy dźwignią w znaczku czasem zawodzi. Centralny zamek nie był seryjny.
Silnik 1.2 - potrafi stwarzać liczne problemy, popsuta cewka (dobry zamiennik za 150 zł) to najmniejszy z nich.
Ciekawa stylistyka, nierzadko dobre wyposażenie, ale jakość mało porywająca.
Ciekawy wygląd to niejedyna zaleta małego Seata. Warto podkreślić dobry dostęp do szerokiej oferty części zamiennych. W porównaniu silników 1.2 i 1.4 zdecydowaną przewagę zyskuje większy motor – okazuje się mniej ryzykowny, pali tyle samo, a do tego przyjemniej pracuje.