To jedna z ciekawszych propozycji na rynku wśród małych aut w przedziale od niecałych 2000 do 5000 zł. Owszem, Fiat Seicento ma słabe punkty, często zmaga się z korozją, jest też samochodem, który składa się jak harmonijka w razie poważniejszej kolizji, ale tanie części, prosta budowa i rozsądne koszty eksploatacji wciąż są atutami. Zwłaszcza gdy wybierzecie wersję z silnikiem 1.1 w dobrym stanie. A takich egzemplarzy nie brakuje!
Dziś już mało kto pamięta, że kilkanaście lat temu Seicento było bestsellerem na polskim rynku. Sprzedawało się znakomicie i pod nazwą „600” przetrwało aż do 2009 r. Na rynku jest więc dużo aut z polskich salonów, trafiają się egzemplarze od pierwszego właściciela z małymi przebiegami, garażowane i bez korozji, ale takie kosztują nie 2000-2500, tylko 4000-5000 zł. I choć to niemal dwukrotnie więcej, radzimy zainteresować się tylko zadbanymi Seicento – to się opłaci w dłuższej perspektywie.
Fiat Seicento - dobry na pierwsze auto
Oczywiście, jak każde budżetowe małe auto za kilka tysięcy złotych Fiat Seicento ma kilka istotnych wad. Nie liczcie na bogate wyposażenie (np. wiele pojazdów ma korbki w drzwiach, często brakuje wspomagania), dobre wykończenie (dużo nieosłoniętej blachy i twarde plastiki), finezyjny design czy też duży bagażnik (poj. 170 l). Do tego model oferowano tylko w 3-drzwiowej wersji, co w oczach niektórych osób stawia go na straconej pozycji.
Natomiast trzeba pochwalić niezłe zagospodarowanie przestrzeni. Jeśli weźmie się pod uwagę to, że mamy do czynienia z autem o długości nieco ponad 3,3 m, miejsca w przedniej części jest sporo. Z tyłu sprawa wygląda znacznie gorzej, dlatego Fiata Seicento polecamy singlom do poruszania się w mieście (przy odrobinie dobrej woli – także poza nim) czy też do dojazdów do pracy.
Fiat Seicento - lepszy większy silnik
Na rynku są dostępne dwie jednostki napędowe: 0.9/39 i 1.1/54 KM – bez dwóch zdań polecamy większy motor. Ma nowszą konstrukcję, jest dynamiczniejszy, zużywa podobne ilości paliwa (średnio ok. 6,0 l/100 km) i sprawia mniej kłopotów podczas eksploatacji.
A ta generalnie okazuje się niedroga, bo choć na bezawaryjną jazdę nie ma co liczyć, to w przypadku Seicento większość napraw jest liczona nie w tysiącach, lecz dziesiątkach lub setkach złotych. Do tego wiele z nich można wykonać samemu (prosta budowa, dużo tanich zamienników). Uwaga: w ofertach odsprzedaży jest wiele aut przerobionych z towarowych vanów, które były poddane trudnej eksploatacji.
Fiat Seicento - na to warto zwrócić uwagę
Fiat Seicento ma kilka słabych punktów. Obecnie jednym z większych problemów jest korozja (m.in. progów, tylnej klapy w okolicach zamka, nadkoli, elementów podwozia). Do tego lakier ma niską jakość i często jest już wypłowiały.
Psuje się tylna wycieraczka, zaciera się również mechanizm przednich. Niedomaga wentylator chłodnicy. Przeciętna trwałość wersji 0.9. Znacznie lepiej wypada silnik 1.1, choć zdarzają się wycieki oleju, przepalenie uszczelki pod głowicą i niesprawności układu chłodzenia. Luzy pojawiają się w zawieszeniu, występują wycieki z amortyzatorów, często hałasują również łożyska kół.
Fiat Seicento - dane techniczne
0,9 | 1,1 | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/8 | benz./R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 899 | 1108 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 39/5500 | 54/5000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 65/3000 | 88/2750 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5 |
Poj. zb. paliwa (l)/napęd | 37/przedni | 37/przedni |
Masa wł./ładowność (kg) | od 735/390 | od 735/390 |
Rozstaw osi (mm) | 2200 | 2200 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 3337/1508/1420 | 3337/1508/1420 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 18,2 | 14,5 |
Prędkość maks. (km/h) | 140 | 150 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,9/5,1/6,1 | 8,3/4,7/6,0 |
Fiat Seicento - serwis
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | nie wyst. |
Płyn hamulcowy | co 60 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 60 tys. km/3 lata |
Filtr paliwa** | bez okres. wymiany |
Świece zapłonowe | co 40 tys. km |
Napęd rozrządu*** | co 120 tys. km/6 lat |
*dane dla Fiata Seicento 1.1; **producent nie przewidział okresowej wymiany filtra paliwa, ale mechanicy radzą wymienić go co 60 tys. km; ***w silniku 0.9 jest łańcuch napędu rozrządu
Fiat Seicento - ceny części
Filtr powietrza | od 26 zł |
Filtr oleju (wkład) | od 23 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 68 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 128 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 278 zł |
Uszczelka pod głowicę | od 39 zł |
Amortyzatory (przód) | od 240 zł |
Reflektor | od 110 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Seicento 1.1 o mocy 54 KM dostępnych poza siecią ASO
Fiat Seicento to nam się podoba
Korzystna relacja ceny do wieku, niskie koszty eksploatacji, udany silnik 1.1, dobra zwrotność w mieście, nieskomplikowana budowa.
Fiat Seicento to nam się nie podoba
Niski poziom bezpieczeństwa, przypadki zaawansowanej korozji, dużo drobnych problemów, ubogie wyposażenie wielu egzemplarzy, słabe wykończenie i wyciszenie kabiny.
Fiat Seicento - nasza opinia
Fiat Seicento to niezły pomysł na pierwszy samochód. Seicento jest tanie w zakupie i niedrogie podczas eksploatacji, szczególnie gdy ma silnik 1.1 pod maską. Radzę bardzo dokładnie sprawdzić nadwozie i podwozie pod kątem korozji, bo awarie mechaniczne w większości przypadków można usunąć naprawdę tanim kosztem.
Seicento nie jest idealne pod względem trwałości, ale niewiele kosztuje i można je tanio naprawić.
Fiat Seicento to jedna z ciekawszych propozycji na rynku wśród małych aut w przedziale od niecałych 2000 do 5000 zł.
Owszem, Seicento ma słabe punkty, często zmaga się z korozją, jest też samochodem, który składa się jak harmonijka w razie poważniejszej kolizji, ale tanie części, prosta budowa i rozsądne koszty eksploatacji wciąż są atutami.
Skromne wykończenie i słabe wyposażenie – typowe dla większości Seicento.
Fotele często są już w nie najlepszej kondycji, dokuczać też może słabe wyciszenie kabiny.
Z tyłu zmieści się jedynie dwójka dorastających dzieci.
Bagażnik nie jest zbyt duży (poj. 170-810 l). Także jego wykończenie pozostawia sporo do życzenia.
Jeśli stoicie przed dylematem: wybrać silnik 0.9 czy 1.1, to zdecydowanie polecamy ten drugi!
Auto przeszło test w 2000 r. i otrzymało 2 gwiazdki – dziś (po zaostrzeniu wymagań) ma tylko jedną.
Seicento ma kilka słabych punktów. Obecnie jednym z większych problemów jest korozja (m.in. progów, tylnej klapy w okolicach zamka, nadkoli, elementów podwozia). Do tego lakier ma niską jakość i często jest już wypłowiały. Psuje się tylna wycieraczka, zaciera się również mechanizm przednich. Niedomaga wentylator chłodnicy. Przeciętna trwałość wersji 0.9. Znacznie lepiej wypada silnik 1.1, choć zdarzają się wycieki oleju, przepalenie uszczelki pod głowicą i niesprawności układu chłodzenia. Luzy pojawiają się w zawieszeniu, występują wycieki z amortyzatorów, często hałasują również łożyska kół.
Wycieki, przepalenie uszczelki pod głowicą – typowe problemy silnika 1.1.
Elektryka jest stosunkowo prosta, ale np. zdarzają się problemy z komputerem sterującym.
Zdarza się (choć nie jest to nagminne), że stukają przeguby półosi i wycieka olej. Przeciętna kondycja sprzęgła – dotyczy wielu aut.
Typowy problem dotyczy niesprawności hamulca ręcznego. Także trwałość oryginalnych elementów ciernych (tarcz, klocków, szczęk) nie jest najwyższa.
Fiat Seicento to niezły pomysł na pierwszy samochód. Seicento jest tanie w zakupie i niedrogie podczas eksploatacji, szczególnie gdy ma silnik 1.1 pod maską. Radzę bardzo dokładnie sprawdzić nadwozie i podwozie pod kątem korozji, bo awarie mechaniczne
w większości przypadków można usunąć naprawdę tanim kosztem.
Duży wybór na rynku, 5-drzwiowe nadwozie, dobra relacja ceny do wieku. Ceny? Zaczynają się od 1500 zł – podobnie jak Seicento.
Polecamy auta po 1. liftingu (1998 r.), a najlepiej po 2. (2000 r.), wśród których można znaleźć Micry w niezłym stanie. Ceny? 3000-6000 zł.
Ceny zaczynają się od 800 zł, a kończą na ok. 4000 zł (niezłe egzemplarze z końca produkcji). Na plus: tanie części i prosta budowa.