To jedna z ciekawszych propozycji na rynku wśród małych aut w przedziale od niecałych 2000 do 5000 zł. Owszem, Fiat Seicento ma słabe punkty, często zmaga się z korozją, jest też samochodem, który składa się jak harmonijka w razie poważniejszej kolizji, ale tanie części, prosta budowa i rozsądne koszty eksploatacji wciąż są atutami. Zwłaszcza gdy wybierzecie wersję z silnikiem 1.1 w dobrym stanie. A takich egzemplarzy nie brakuje!

Dziś już mało kto pamięta, że kilkanaście lat temu Seicento było bestsellerem na polskim rynku. Sprzedawało się znakomicie i pod nazwą „600” przetrwało aż do 2009 r. Na rynku jest więc dużo aut z polskich salonów, trafiają się egzemplarze od pierwszego właściciela z małymi przebiegami, garażowane i bez korozji, ale takie kosztują nie 2000-2500, tylko 4000-5000 zł. I choć to niemal dwukrotnie więcej, radzimy zainteresować się tylko zadbanymi Seicento – to się opłaci w dłuższej perspektywie.

Fiat Seicento - dobry na pierwsze auto

Oczywiście, jak każde budżetowe małe auto za kilka tysięcy złotych Fiat Seicento ma kilka istotnych wad. Nie liczcie na bogate wyposażenie (np. wiele pojazdów ma korbki w drzwiach, często brakuje wspomagania), dobre wykończenie (dużo nieosłoniętej blachy i twarde plastiki), finezyjny design czy też duży bagażnik (poj. 170 l). Do tego model oferowano tylko w 3-drzwiowej wersji, co w oczach niektórych osób stawia go na straconej pozycji.

Natomiast trzeba pochwalić niezłe zagospodarowanie przestrzeni. Jeśli weźmie się pod uwagę to, że mamy do czynienia z autem o długości nieco ponad 3,3 m, miejsca w przedniej części jest sporo. Z tyłu sprawa wygląda znacznie gorzej, dlatego Fiata Seicento polecamy singlom do poruszania się w mieście (przy odrobinie dobrej woli – także poza nim) czy też do dojazdów do pracy.

Fiat Seicento - lepszy większy silnik

Na rynku są dostępne dwie jednostki napędowe: 0.9/39 i 1.1/54 KM – bez dwóch zdań polecamy większy motor. Ma nowszą konstrukcję, jest dynamiczniejszy, zużywa podobne ilości paliwa (średnio ok. 6,0 l/100 km) i sprawia mniej kłopotów podczas eksploatacji.

A ta generalnie okazuje się niedroga, bo choć na bezawaryjną jazdę nie ma co liczyć, to w przypadku Seicento większość napraw jest liczona nie w tysiącach, lecz dziesiątkach lub setkach złotych. Do tego wiele z nich można wykonać samemu (prosta budowa, dużo tanich zamienników). Uwaga: w ofertach odsprzedaży jest wiele aut przerobionych z towarowych vanów, które były poddane trudnej eksploatacji.

Fiat Seicento - na to warto zwrócić uwagę

Fiat Seicento ma kilka słabych punktów. Obecnie jednym z większych problemów jest korozja (m.in. progów, tylnej klapy w okolicach zamka, nadkoli, elementów podwozia). Do tego lakier ma niską jakość i często jest już wypłowiały.

Psuje się tylna wycieraczka, zaciera się również mechanizm przednich. Niedomaga wentylator chłodnicy. Przeciętna trwałość wersji 0.9. Znacznie lepiej wypada silnik 1.1, choć zdarzają się wycieki oleju, przepalenie uszczelki pod głowicą i niesprawności układu chłodzenia. Luzy pojawiają się w zawieszeniu, występują wycieki z amortyzatorów, często hałasują również łożyska kół.

Fiat Seicento - dane techniczne

0,9 1,1
Silnik – typ/cyl./zawory benz./R4/8 benz./R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 899 1108
Moc maks. (KM/obr./min) 39/5500 54/5000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 65/3000 88/2750
Skrzynia biegów man. 5 man. 5
Poj. zb. paliwa (l)/napęd 37/przedni 37/przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 735/390 od 735/390
Rozstaw osi (mm) 2200 2200
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 3337/1508/1420 3337/1508/1420
Przysp. 0-100 km/h (s) 18,2 14,5
Prędkość maks. (km/h) 140 150
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,9/5,1/6,1 8,3/4,7/6,0

Fiat Seicento - serwis

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy nie wyst.
Płyn hamulcowy co 60 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący co 60 tys. km/3 lata
Filtr paliwa** bez okres. wymiany
Świece zapłonowe co 40 tys. km
Napęd rozrządu*** co 120 tys. km/6 lat

*dane dla Fiata Seicento 1.1; **producent nie przewidział okresowej wymiany filtra paliwa, ale mechanicy radzą wymienić go co 60 tys. km; ***w silniku 0.9 jest łańcuch napędu rozrządu

Fiat Seicento - ceny części

Filtr powietrza od 26 zł
Filtr oleju (wkład) od 23 zł
Klocki hamul. (przód) od 68 zł
Tarcze hamul. (przód) od 128 zł
Sprzęgło (kpl.) od 278 zł
Uszczelka pod głowicę od 39 zł
Amortyzatory (przód) od 240 zł
Reflektor od 110 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Seicento 1.1 o mocy 54 KM dostępnych poza siecią ASO

Fiat Seicento to nam się podoba

Korzystna relacja ceny do wieku, niskie koszty eksploatacji, udany silnik 1.1, dobra zwrotność w mieście, nieskomplikowana budowa.

Fiat Seicento to nam się nie podoba

Niski poziom bezpieczeństwa, przypadki zaawansowanej korozji, dużo drobnych problemów, ubogie wyposażenie wielu egzemplarzy, słabe wykończenie i wyciszenie kabiny.

Fiat Seicento - nasza opinia

Fiat Seicento to niezły pomysł na pierwszy samochód. Seicento jest tanie w zakupie i niedrogie podczas eksploatacji, szczególnie gdy ma silnik 1.1 pod maską. Radzę bardzo dokładnie sprawdzić nadwozie i podwozie pod kątem korozji, bo awarie mechaniczne w większości przypadków można usunąć naprawdę tanim kosztem.